• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren met formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaartenProvo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 sep 2017
Berichten
2
Ik heb een excel-blad waarin ik alle inkomende aanvragen registreer en een tweede blad waarop ik de status van de aanvragen die nog niet afgewerkt zijn gemakkelijk kan opvolgen.

Om de openstaande aanvragen op het tweede blad weer te geven gebruik ik deze formule:

=ALS(AANTAL.ALS(Aanvragen!$B:$B;"Prospectie")<RIJ()-RIJ(A$3)+1;"";INDEX(Aanvragen!$A:$A;KLEINSTE(ALS(Aanvragen!$B:$B="Prospectie";RIJ(Aanvragen!$B:$B)-RIJ(Aanvragen!$A$1)+1;"");RIJ()-RIJ(A$3)+1)))

Dat werkt al maar ik krijg het niet zover dat de kolom ook gesorteerd word op datum van het feest (Kolom H). Ik had geprobeerd om de formule aan te passen maar dan wordt alleen de datum weergegeven ipv het ID en kan ik niet meer vertikaal zoeken.

Hoe kan ik dit oplossen?

Vriendelijke groetenBekijk bijlage Offerte Aanvragen Overzicht-3.xlsx
 
Een andere aanpak, zie bijlage.
-Voor de eenvoud enkel uitgewerkt voor de categorie "Afgewerkt"
-Formulebereiken verkleind tot rij 100, matrixformules op volledige kolommen werken zeer vertragend
-Met opzet twee feestdata op dezelfde dag laten vallen, beide worden getoond
 

Bijlagen

  • Copy of Offerte Aanvragen Overzicht-3.xlsx
    25,5 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Een Filter in kolom H is niet zo praktisch want de aanvragen komen niet chronologisch binnen.

Kan ik het bereik van die matrixformule ook aanpassen of erzonder werken? Ik heb ondertussen al een 340 aanvragen die het systeem moet verwerken. Als ik er 1000 van maak wilt het niet meer werken.

=ALS(AANTAL.ALS(Aanvragen!$B$1:$B$1000;"Afgewerkt")<RIJ()-RIJ(A$27)+1;"";INDEX(Aanvragen!$A$1:$A$1000;VERGELIJKEN(KLEINSTE(ALS(Aanvragen!$B$1:$B$1000="Afgewerkt";Aanvragen!$H$1:$H$1000+(RIJ(1:$1000)/1000000);"");RIJEN($1:1));ALS(Aanvragen!$B$1:$B$1000="Afgewerkt";Aanvragen!$H$1:$H$1000+(RIJ(1:$1000)/1000000);"");0)))
 
De aangepaste formule (voor 1000 rijen) ziet er in mijn engelstalige versie zo uit:
Code:
=IF(COUNTIF(Aanvragen!$B$1:$B$1000;"Afgewerkt")<ROW()-ROW(A$27)+1;"";INDEX(Aanvragen!$A$1:$A$1000;MATCH(SMALL(IF(Aanvragen!$B$1:$B$1000="Afgewerkt";Aanvragen!$H$1:$H$1000+(ROW(1:$1000)/1000000);"");ROWS($1:1));IF(Aanvragen!$B$1:$B$1000="Afgewerkt";Aanvragen!$H$1:$H$1000+(ROW(1:$1000)/1000000);"");0)))
Dit betreft de (matrix)formule in cel A21.

edit: ik zie net dat er een onnodige spatie staat ("Afgewer kt") in de formule die je in post 4 geplaatst hebt
 
Laatst bewerkt:
Ik snap nu niet meer precies wat je bedoelt. Ik heb in de bijlage een nieuwe aanvraag in gevoerd (geel gemarkeerd in tabblad gesorteerd), het filter gedraaid (klik op filter --> sorteren van hoog naar laag --> selectie uitbreiden) en in het tabblad gesorteerd staat die aanvraag toch op de goede plaats? M.a.w. is onafhankelijk van datum van binnenkomst.

Bekijk bijlage Kopie van Offerte Aanvragen Overzicht-3-1-1.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan