Laptop i5 of Celeron?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Wij zijn ons aan het oriënteren op de laptop markt. We zoeken een laptop voor onze zoon.
Hij gaat hier DAW software op gebruiken, dit is software om muziek te produceren. In zijn geval is dit Ableton Live 9 met licentie, dus niet de gratis 'lite' versie. ( https://www.ableton.com/en/live/) Dit doet hij in combinatie met een Novation Launchpad Pro. Zie hier ( https://www.bax-shop.nl/producten.html?keyword=Launchpad pro)

Dit zijn de minimale 'system requirements'

Live 9 Minimum System Requirements
Live Version: 9
Operating System: All
Windows:

PC with Windows 7 (with SP 1), Windows 8 or Windows 10
Multicore processor
4 GB RAM
1024x768 display
DVD drive or broadband internet connection for installation

Welke processor heeft hij hier nou voor nodig? Zowel i5 en de Celeron's zijn multicore processors.

Maar het prijsverschil tussen een i en een celeron is best wel groot.
In principe, zoals het onderwerp van dit topic al zegt, wil ik gaan voor een i5 of een celeron die daarbij in de buurt komt. Met eigenlijk de i5 als voorkeur maar toch richting celeron wordt getrokken door het grote prijsverschil.

Ik weet dat er ook nog AMD is, maar dat is mij verder helemaal onbekend, als jullie een AMD weten die minstens zo goed is als de i5 (voor laptop) dan hoor ik dat graag van jullie.

Een 15.6 inch beeldscherm is groot genoeg.

Echt een prijs heb ik nog niet in gedachte, maar die prijs moet wel in verhouding staan met kwaliteit en presentaties.

Qua merk heb ik geen voorkeur. Als er volgende week bij de Aldi een mooie Medion laptop die mij qua prijs en configuratie aanstaat ga ik daarvoor, maar als jullie mij een ander merk adviseren met de juiste configuratie zal ik daar naar kijken.

Als ik het op de software gerelateerde website afga zie ik dat de meeste een MacBook gebruiken maar dat vind ik gewoon veel te duur.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. Mocht je nog aanvullende info willen zal ik proberen daar zo goed mogelijk antwoord op te geven.

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie
 
Ja wat ik al zei, we hebben niet echt een bedrag in ons hoofd maar het maximum ligt ergens tussen de €600-650.
 
Welke processor heeft hij hier nou voor nodig? Zowel i5 en de Celeron's zijn multicore processors
Voor wat betreft de specs is elke pc/laptop die in de winkel verkocht wordt voldoende geschikt. In de praktijk wordt er meer met een laptop of pc gedaan. Microsoft Office, af en toe een spel of film kijken, enzovoort. Voor studie wordt meestal een laptop gekozen en niet een desktop pc. Als je hier vanuit gaat dan zou ik uitgaan van een i5 processor en nVidia grafische video. Hiermee voelt een laptop niet stroperig aan. De "standaard" norm voor het beeldscherm op dit moment is 1920x1080 pixels. Een dvd speler wordt steeds meer uit een laptop weggelaten vanwege de dikte en het gewicht. Dit is niet erg want een externe dvd kan je via usb aansluiten (prijs 20-30 euro). Een en ander moet natuurlijk wel binnen budget vallen. Suc6 met de aankoop!

Tip: Meest uitgebreide Office 365 (klik) voor studenten tegen klein prijsje (mits de school zich hiervoor heeft aangemeld)
 
Laatst bewerkt:
Als het gaat om renderen ( foto's, muziek, video ) dan ga je altijd voor de vlotste en krachtigste processor en dus in dit geval voor de i5 en niet de Celeron.
Van de Celeron krijg je gegarandeerd spijt, de systeemvereisten zoals door de software-fabrikant opgegeven zijn vaak de ondergrens, het werkt wel maar daar houdt het vaak mee op.
Je wilt een beetje een vlot systeem waarbij je niet minuten hoeft te wachten om je eind-product te kunnen zien / horen en wat ook op andere vlakken bruikbaar is dus beetje iets over dan iets te kort.
Kortom, ga voor de i5...:thumb:
 
Intel maakt processoren met verschillende “familienamen”, Om een goede keuze te kunnen maken, is het belangrijk om te weten wat je dan eigenlijk koopt.
In grote lijnen zijn er de volgde families:
• Atom X3, X5, X7 (alleen mobiele versie, zeer energie zuinig, eigenlijk alleen voor mobiele apparaten)
• Celeron (zowel desktop en mobiele versie)
• Pentium (zowel desktop en mobiele versie, tegenwoordig alleen nog in apparaten als (kantoor)printers)
• Core m3, m5, m7 (alleen mobiele verse, energiezuinig)
• Core i3, i5, i7 serie (zowel desktop en mobiele versie)
• Core i5, i7, i9 X-serie voor High-end desktop platform

Maar…….. daarmee ben je er nog niet. De familienamen van de meest bekende “Core i” series worden al langere tijd (sinds 2008) gebruikt, maar er wel regelmatig omvangrijke upgrades plaatsvinden, wat leidt tot verschillende “generaties” van deze chips. Op dit moment is de 7e generatie actueel, in de loop van dit jaar wordt de 8e generatie gelanceerd.
Vaak (maar even vaak ook niet) wordt behalve de familienaam ook de generatie van de betreffende processor vermeld. Nog afgezien van die familienamen en generaties, bestaan er allerlei uitvoeringen. Vergelijk het met een auto: de VW Golf kent sinds zijn eerste introductie verschillende generaties, en daarvan zijn allerlei versies met andere motoren en uitrustingsniveaus.
Het belangrijkste verschil tussen de meest gangbare Core processoren is het aantal processorkernen en het cache-geheugen.

Model Core i3 Core i5 Core i7
Processorkernen 2 2 of 4 4, 6 of 8
Cache (MB) 3 4 4 of 6

Je kunt de verschillende generaties onderscheiden door te kijken naar het typenummer van de processor. Als je bijvoorbeeld een Intel Core i7-4900MQ tegenkomt, is het duidelijk dat je met een i7 te maken, hebt. Het eerste getal uit de viercijferige code geeft de generatie, de overige 3 zijn modelnummers, waarbij in de regel geldt, hoe hoger, hoe beter (en dienovereenkomstig ook duurder.) lees ook even hier https://computerkiezen.nl/computer-onderdelen/betekenis-van-intels-processornamen-en-letters/
Let daar goed op! Laptops welke voor een aantrekkelijke prijs bij zaken als Mediamarkt worden verkocht, blijken bij nadere inspectie vaak een 4e of 5e generatie te zijn. Met andere woorden: de processor is dan misschien wel een Core i5, maar… dan een model van een (paar) jaar geleden. Die laptops zijn zijn daarmee niet slecht, maar ze blijken na ingebruikname dan toch een stuk minder snel dan je had verwacht.

Wat verder nog belangrijk is om te weten, is dat de Celeron eigenlijk gewoon een afgekeurde Core processor is. Tijdens productie treden fouten op, en om die processoren niet te hoeven weggooien, worden gedeelten van de chips uitgeschakeld waardoor ze drastisch minder presteren, en komt er een ander stickertje op. Daarmee zijn het geen slechte processoren, maar dat verklaart wel de lage prijs. Deze processoren hebben bovendien een minder en langzamer cache geheugen, wat een belangrijke brug vormt tussen de processor en de rest van de computer.
Kortom, een Celeron heeft waarschijnlijk een vriendelijke prijs, maar daar is een goede reden voor. Zeer waarschijnlijk krijg je al snel spijt.

AMD is (eigenlijk het enige) alternatief voor een Intel processor als het gaat over laptops en computers. Het grote verschil is dat AMD processoren minder rekenkracht en cache-geheugen hebben, betere grafische prestaties leveren door een ingebouwde videochip. Dat laatste klinkt mooi, maar verwacht geen wonderen, het is geen serieus alternatief voor een “echte” videokaart, al helemaal niet als je ook eens een spelletje wilt doen. AMD processoren worden vaak als “goedkoper” aangemerkt, maar daar is dan ook een reden voor: de prestaties zijn veel minder. De verschillen tussen AMD en Intel zijn groot, en AMD is eigenlijk alleen een volwaardig alternatief als je de processoren in dezelfde prijsklasse uitzoekt (tot zover de “goedkopere” AMD dus). Je zult dan vaak zien dat je een bescheiden Intel tegenover een zwaardere AMD moet zetten, voor vergelijkbare prestaties.




Lang verhaal kort: ga voor een Core i5, en als het even kan, een van de laatste generatie
 

Bijlagen

  • intel_processornaam_opbouw_640_400-640x400.jpg
    intel_processornaam_opbouw_640_400-640x400.jpg
    31 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
Ja wat ik al zei, we hebben niet echt een bedrag in ons hoofd maar het maximum ligt ergens tussen de €600-650.
Punt is dat je dan indien je een SSD erin wilt en dat wil je, dat de opslag capaciteit niet groot is, max. 256GB, met iets meer budget heb je een i5 van de 7e generatie, de 8e komt eraan en een harde schijf naast de SSD van 1 TB b.v.
Je kunt hier met de parameters wat speulen om een naar wens een keuze te maken.
https://tweakers.net/categorie/496/...YxLjUBxAW2KpTzu49pHdMVlDFhY9RNEeZI7gSvOU75tXw
 
Laptops welke voor een aantrekkelijke prijs bij zaken als Mediamarkt worden verkocht, blijken bij nadere inspectie vaak een 4e of 5e generatie te zijn
Het lijkt erop dat je wat tegen Mediamarkt hebt maar juist door de grote doorloopsnelheid bij Mediamarkt vind je daar modellen met 6e en 7e generatie Intel processor. En als er iets met de hardware is dan hebben ze een uitstekende service (ervaring). Nee, ik werk niet bij Mediamarkt en heb geen aandelen. Ik bestel online bij veel verschillende bedrijven en Mediamarkt is er eentje van waar ik tevreden over ben.

Alle berichtjes bij elkaar lees ik zo'n beetje een laptop met:
Intel i5-7300HQ + GeForce GTX-1050 + 8 GB geheugen + 256 SSD + 15.4 inch Full HD 1920x1080 scherm
Zoeken en vergelijken kan bijvoorbeeld op https://tweakers.net/pricewatch/
Een laptop is dan helaas wat duurder zoals de HP Pavilion Power 15-cb001nd (heeft als extra nog een 1 TB disk)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Dank jullie wel voor de reacties, madmuppet dank voor je zeer uitgebreide uitleg over de processoren.

Met al jullie bijdrages denk ik dat ik een goede keuze kan maken voor een laptop voor onze zoon.

Nogmaals iedereen bedankt voor jullie bijdrage in dit topic.

Mvrgr.

Nossie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan