Voldoet mijn laptop nog?

Status
Niet open voor verdere reacties.

phantas

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2012
Berichten
31
Hallo,

Ik overweeg mijn laptop uit 2011 te vervangen. Ik heb destijds een Asus laptop aangeschaft en wel: Asus N53JQ-SZ191V

Deze had de volgende specs:

Intel Core i7-740QM 1,73GHz
GeForce GT425M
4GB RAM
HDD Drive
Windows 7


Ik gebruik hem tegenwoordig vooral voor MS-Office toepassingen en heel veel internet: email, surfen, streamen, youtube. Veel video met name.
Ik merk dat vooral de internet toepassingen tegenwoordig wat langzaam gaat. Ook Windows reageert soms traag met zijn achtergrondtoepassingen als een virusscanner.

Mijn vraag is nu: voldoet deze laptop nog? Ik kan natuurlijk het ram geheugen vergroten of toch een ssd overwegen. Ik heb overigens al een usb stick opgeofferd als booster (geen idee of dit hout snijdt?). Mijn vraag is nu gaat dit de boel echt versnellen?
Volgens mij ga ik met een SSD wel degelijk een verschil merken, maar is mijn processor bijvoorbeeld nog van deze tijd? Ja, het is een i7, maar wel een van de eerste generatie (als ik mij niet vergis) en lijkt mij niet meer te vergelijken met de processoren van nu. Daarnaast vraag ik me af of de processor de beperkende factor is mbt de toepassingen waarvan ik vind dat ze langzaam gaan?


Daarnaast is mijn overweging natuurlijk ook een financiële. Een SSD kost mij €100-150 en RAM geheugen is €40-80 gok ik. Uiteraard in schril contrast met een nieuwe laptop.


Graag jullie advies! Dank!
 
Een SSD is natuurlijk een fijne opslag om de boel sneller te laten starten en meer ram heeft alleen nut indien er nu naar de harde schijf wordt gewapt en dat wisselbestand op een SSD werkt natuurlijk ook sneller dan v.a. een schijf met platters.
Mocht je meer ram plaatsen, zet er dan een dual-channel setje in indien dat wordt ondersteund.
https://ark.intel.com/nl/products/49024/Intel-Core-i7-740QM-Processor-6M-cache-1_73-GHz
CPU wel.
Scheelt iets in snelheid maar je hebt wel 2x de bandbreedte.

Die superfetch doet niet veel, dat heb je zelf vermoedelijk ook ondervonden.

Mocht het een nieuw notebook worden wat is dan het max. budget?
 
Laatst bewerkt:
Mocht het een nieuw notebook worden wat is dan het max. budget?

Als ik een nieuwe laptop aanschaf wil ik het goed doen.

Minimaal i5
8gb intern
ssd
IPS paneel

Denk dat ik dan richting de €800-€900 ga. Laten we zeggen €900 max.
 
Uitstekende laptop. Is zeker te overwegen.

Maar wil ook mijn de upgrade aan mijn huidige laptop in overweging nemen. In hoeverre kan mijn processor nog mee bijvoorbeeld?
 
In hoeverre kan mijn processor nog mee bijvoorbeeld?

Snelheid is betrekkelijk en went heel snel, vergelijk het met een nieuwe auto.
In de eerste week is alles wow en mooi, na een maand went het al, na een half jaar is het een gebruiksartikel.
Met een laptop is dat niet anders, snelheid went, ik heb zelf nog een dual core met windows 7. Dat voldoet prima voor wat ik er mee doe, lekker mobiel, programmeren, presentaties, beetje internetten etc.
Thuis staat een I7 kaby lake met 32Gb geheugen en 2 SSD 960 pro M2 met drie Hd schermen en dan zelfs zit ik soms te wachten, en krijg ik het idee kan het niet sneller....
Externe factoren gaan dan zeker meespelen, internet snelheid, en dan bedoel ik niet je verbinding naar je provider, een onwillige database, of gewoon veel gebruikers op het netwerk.

Als je puur naar de cijfertjes kijkt is 1,73Ghz wat aan de zuinige kant, maar als je kijkt wat je ermee doet in Office staat de boel op een laag pitje, je kan toch niet sneller typen.
Even als email.
Surfen kost wat meer, net als youtube,.. als het afspelen zonder haperen gaat.
Je laptop voorlopig lekker houden, en doorsparen.

Peter
 
Sparen levert niets op en kost alleen maar geld! Volgens mij is snelheid een combinatie van veel factoren. Processor (rekencapaciteit), RAM en goede instelling virtueel geheugen, videokaart die snel complexe berekeningen kan maken, hardwareversnelling, koeling, voeding, snelle internetverbinding etc. Een SSD is in iedere geval onmisbaar in dat geheel.
 
Uitstekende laptop. Is zeker te overwegen.

Maar wil ook mijn de upgrade aan mijn huidige laptop in overweging nemen. In hoeverre kan mijn processor nog mee bijvoorbeeld?

Ding werkt gewoon nog maar het is er idd eentje van de eerste categorie die op een vrij lage frequentie werkt maar kan uiteraard gewoon zijn werk doen.
Je zou een risico kunnen nemen met een SSD en meer ram, bevalt het nog niet dan is de laptop altijd als een tweede hands te verkopen.
 
Ik heb eens de achterkant open gemaakt. Zie foto

resized_20170916_140819.jpg

Zoals je ziet zijn er 2 slots vrij en 2 x een 2gb strip gebruikt. ddr3 1333mhz.

Mijn vraag is: moet ik dezelfde ddr3 1333mhz aanschaffen? Is het verstandig nog eens 2 stripjes van bijv 2gb te installeren? Of beter 1 van 4gb? Geen idee wat beter is.

Ik vraag me daarnaast ook nog af of dan wellicht mogelijk is om, wanneer ik toch besluit een nieuwe laptop aan te schaffen deze nieuwe stripjes daar in te leggen. Of is dit spul tegenwoordig zoveel sneller dat het geen zin heeft?

Wederom dank.
 
Mocht je meer ram plaatsen, zet er dan een dual-channel setje in
En het zijn geen MHz, zie m'n sig, het is de MT/s., maar ja, vrijwel iedereen meld het niet goed zoals de webshops.
Staat ook 1333 op en dat klopt.
Maar zie maar eens aan een DDR3 1333 dual-channel setje van 2 x 2 GB te komen.
1 x 4 GB single of double sided zal ook wel werken, heb je alleen geen dual-channel, maakt weinig uit in snelheid alleen in bandbreedte.

Zou eens dan naar de plaatselijke PC shop gaan.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan