Query op basis van variabele

Status
Niet open voor verdere reacties.

ahkleine

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2014
Berichten
163
Hallo,

Ik ben aan het proberen om binnen access een query uit te voeren waarbij de waarde van een variabele het criteria is. Ik kom er niet uit. Wie kan mij helpen
 
Zonder db is het lastig te zien wat je precies wilt filteren, of hoe je dat wilt doen. Maar het principe is simpel: in de regel Criteria kun je één of meer criteriums opgeven. Dat kan een vaste waarde zijn, een formule (=Date() bijvoorbeeld als je alles van vandaag wilt zien) of, en dat is je antwoord, een variabele waarde. Die laatste variant maak je door een vraag binnen rechte haken te zetten. Dus dit criterium:
Like "*" & [Typ een paar letters:] & "*" zorgt ervoor dat je in een tekstveld kunt filteren op een combinatie van letters die in een naam voorkomen. Bij getallen werkt dat overigens weer heel anders.
 
Bedankt

Octafish bedankt dat je mij wilt helpen. Ik begrijp dat het moeilijk is om een oplossing te geven zonder DB. Ik hobby graag met Access en Excel. Zo zag ik op internet een huishoudboekje en ik kon de verleiding niet weerstaan om te proberen het na te maken. Ik loop dus al vast bij het aanmaken van rubrieken en subrubrieken. Ik heb dus een tabel met rubrieken (bijv. Belastingen) In een invulscherm wil ik vervolgens sub-rubrieken aanmaken/wijzigen. Op het moment dat ik in een keuzeveld de rubriek kies zou ik graag een overzicht hebben van de sub-rubrieken die er al zijn voor deze rubriek om vervolgens een nieuwe toe te voegen of een bestaande te kiezen om te wijzigen.
 
Laatst bewerkt:
Het hangt een beetje af van de techniek die je gebruikt. Ik geef de voorkeur aan één tabel met een ParentID veld waarin je alle categorieën zet. De hoofdcategorieën hebben dan geen Parent (logisch) en de subs krijgen dan het nummer van de bovenliggende categorie als ParentID. Voorbeeldje: Belastingen is recordID 8, dan heeft Inkomstenbelasting RecordID 23 en ParentID 8. En Hondenbelasting RecordID 25 en ParentID 8. Voordeel van dit systeem is dat je onbeperkt kunt 'doorlussen' want een subcategorie can zelf ook weer categorieën bevatten.
Daar hoef je dus helemaal niks voor te doen eigenlijk.
Het andere idee is om twee tabellen te maken, voor de hoofdcategorie een tabel en één voor de subcategorieën. Dat is makkelijker te maken, maar dus minder flexibel. In jouw geval maak je dan een hoofdformulier op basis van de hoofdtabel en een subformulier op basis van de tabel Subcategorieën en je kunt gelijk alles invoeren wat je wilt, je subs zijn dan gelijk aan je hoofdcategorie gekoppeld.
 
Bedankt

Octafish,

Bedankt voor jou hulp. Ik ga beide opties uitproberen

Groet Albert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan