Gebruik van MS Access beperken in tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

StafRoef

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 aug 2009
Berichten
4
Ik heb voor iemand een database ontwikkeld en nu krijg ik de vraag of het mogelijk is om de database door iemand te laten gebruiken tot een bepaalde ingestelde vervaldatum.
De administrator moet deze datum wel kunnen wijzigen maar de gebruikers niet.
De database is een accde bestand dus er kan al niets gewijzigd worden aan de formulieren, tabellen en rapporten noch aan de VBA code.
Uiteraard is er nog wel het originele accdb bestand waar alles mee kan gedaan worden.

Nu heb ik al geprobeerd om een niet afhankelijk tekstvak in het startformulier te plaatsen en daar een vervaldatum in te geven.
Dan de databank bij opstarten deze datum te vergelijken met de huidige systeemdatum en als de vervaldatum voorbij is access afsluiten.
Alleen blijkt de datum in dit tekstvak verdwenen te zijn als ik de database terug open.
De test is gebeurd in ene accdb bestand.
Er wordt gewerkt met access 2016

Iemand een idee of dit mogelijk is en eventuele tips of oplossingen?
 
Nu heb ik al geprobeerd om een niet afhankelijk tekstvak in het startformulier te plaatsen en daar een vervaldatum in te geven. Dan de databank bij opstarten deze datum te vergelijken met de huidige systeemdatum en als de vervaldatum voorbij is access afsluiten. Alleen blijkt de datum in dit tekstvak verdwenen te zijn als ik de database terug open.
Als ik dit lees dan denk ik: weet je wel hoe een database als Access werkt? Dit is elementaire basiskennis namelijk. Een niet-afhankelijk tekstvak kan nooit zijn invoer onthouden; dat kan alleen als je een tekstveld koppelt aan een veld in een tabel.
 
Had ik ook al door maar had de vraag al verzonden. Intussen heb ik een extra tabel gemaakt en werk van daaruit verder.

Als er ideeën zijn dan zijn ze welkom.
 
Een tabel werkt prima, mits je de navigatieopties voldoende afschermt voor gebruikers. Wat ik ook vaak zie, is om de vervaldatum in een module hard te programmeren. De VBA omgeving kun je met een wachtwoord beveiligen, zodat niemand er verder in kan. Dus behoorlijk veilig. Een beheerder weet dat wachtwoord uiteraard wel, en kan, meestal, ook wel (licht) programmeren dus die kun je wel uitleggen waar die vervaldatum staat en hoe die te veranderen als dat nodig is.
 
De voorgestelde methode werkt in dit geval niet vermits het bestand dat verzonden wordt een accde bestand is, waarbij je noch aan de layout noch aan de VBA code aan geraakt.
De shift toets is ook uitgeschakeld en kan met het juiste wachtwoord ingeschakeld worden om alzo aan de tabellen te geraken. Het wachtwoord staat ook in een tabel.
De beheerder van de databank durft zelf niet in de VBA code iets te wijzigen ondanks al mijn uitleg en heeft totaal geen verstand van programmeren.

Uiteraard blijft het bronbestand bij de beheerder en blijft dus een accdb bestand zodat later eventuele wijzigingen mogelijk blijft waarna terug een accde bestand kan gemaakt worden.
 
Ik stelde twee methodes voor: in een tabel en met een module. Ik weet 100% zeker dat minstens één variant goed werkt :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan