• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleem met index match functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Silkin

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2017
Berichten
20
Ik heb een spreadsheet in elkaar gebrouwen en nu kan ik op geen mogelijkheid de goede zoekopdracht INDEX vinden.

Bijgevoegd heb ik een simpele sheet, drie bladen, met een datatabel in een apart tabblad , de gevraagde output tabel in een ander tabblad.

Nu wil ik graag de waarde in de rij “Code” van deze datatabel in de output tabel op de juiste kalenderdag

Wie kan mij helpen?

Ik begin er al van te zweten.... Het werkt totdat de index functie voor de tweede maal een zelfde mootcode tegenkomt..


Thanks,

BertBekijk bijlage TW concept 0.01.xlsx
 
Met een conventionele formule lukt het mij ook niet.
In de bijlage wordt gebruik gemaakt van een User Defined Function (UDF):
Code:
Function Uitlezen(sCode As String, dDatum As Date) As String
    Dim Br
    Dim i As Long
    
    With Application
        Br = .Transpose(.Index([bulk], Evaluate("row(" & .Match(sCode, [mootcode], 0) & ":" & _
            .Match(sCode, [mootcode], 0) + .CountIf([mootcode], sCode) - 1 & ")"), .Match(dDatum * 1, [kalenderdag*1], 0)))
    End With
    For i = 1 To UBound(Br)
        If Br(i) = 0 Then Br(i) = ""
    Next
    Uitlezen = Join(Br, "")
End Function
 

Bijlagen

  • TW concept 0.01.xlsm
    451,2 KB · Weergaven: 42

Les 1: Blijf ademhalen
Les 2: Heb je een probleem waar je hulp bij nodig hebt? Maak dan concreet waar je tegenaan loopt. Eerlijk gezegd was je openingspost ook al een puzzel. Wel fijn dat je een voorbeeldbestand hebt bijgevoegd.
 
Timshel, ik adem weer. Je UDF geeft foutmelding "Waarde"

1. Ik adem weer.
2. Heb jou Excel geopend.
2. Ik heb je udf gezien, maar deze geeft een #WAARDE foutmelding.... In alle cellen.....

Ik begrijp je systeem, je hebt een UDF gemaakt, mijn excel herkent die. de naam is "uitlezen"
Deze UDF "uitlezen" vraagt in elke cel de celreferentie naar de "mootcode" (kolommen) en de celreferentie naar de datum (rijen).
Deze cel zou ik in de hele sheet moeten kunnen kopieren en dan zou t moeten werken toch?

Waarom krijg ik dan de #waarde foutmelding? Zou je me nog eens kunnen helpen?

Vooralsnog bedankt!!!

Groeten uit FRL
 
Dat is gek. Ik krijg de #WAARDE-fout alleen in die kolommen waarvan de mootcode niet voorkomt op werkblad 'Data MS Project'.
Kolommen J tot en met S in 'TW' geven juiste resultaten bij mij.
 

Bijlagen

  • TW concept 0.01.xlsm
    466,6 KB · Weergaven: 36
Screenshot "uitlezen" en #WAARDE

Ik zou t niet weten meer....

1. adem nog steeds
2. Als ik je file open markeer ik "macros inschakelen"
3. De vermeende externe koppeling naar een ander workbook werk ik niet bij
4. ik adem nog steeds

En dan opent mijn Mac de door jou gestuurde file met het volgende bijgevoegde screenshot. (in geel cel K11 heb ik even gedaan!)
Gebruik Excel voor Mac 2017 niks speciaals geloof ik, ik ben een leek...

Tis wat met mij he?

Thanks mate
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2017-09-17 om 17.44.33.png
    Schermafbeelding 2017-09-17 om 17.44.33.png
    1,2 MB · Weergaven: 52
VBA voor Mac heeft wat beperkingen weet ik, onder andere met het commando Evaluate. Probeer het nog eens met onderstaande aangepaste UDF. Als dit niet werkt weet ik het ook niet meer.
Code:
Function Uitlezen(sCode As String, dDatum As Date) As String
    Dim Br, Bq
    Dim i As Long, x As Long
    
    With Application
        ReDim Bq(.CountIf([mootcode], scode) - 1)
        x = .Match(scode, [mootcode], 0)
        For i = 0 To UBound(Bq)
            Bq(i) = x + i
        Next
        Br = .Index([bulk], .Transpose(Bq), .Match(dDatum * 1, [kalenderdag*1], 0))
    End With
    For i = 1 To UBound(Br)
        Uitlezen = Uitlezen & IIf(Br(i, 1) = 0, "", Br(i, 1))
    Next
End Function
 
Timschel Het ligt aan de Mac book pro in excel???

Timschel:

Mijn 3300 euro macbook pro verliest het van mn oude brikkie van 100 euries op de rommelmarkt....

Geen idee waarom maar op de windows machine is t gewoon prima.... werkt de spreadsheet volledig naar behoren.

Ik hoop dat iemand nog ideeën heeft? Kan toch eigenlijk niet waar zijn zo?????

Thanks anyway!

Bert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan