Opschonen SAMSUNG GALAXY TABPRO

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robertusje

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Berichten
1.264
We hebben een SAMSUNG GALAXY TAB PRO die behoorlijk langzaam worden. Films spelen soms niet af en afgelopen week moest ik de mijne zelfs 3 opnieuw starten omdat een film niet wilde starten. Ik gebruik de mijne alleen in het vliegtuig en tijdens vakanties. Soms reageert hij ook heel erg traag. Het lijkt erop dat hij eens flink moet worden opgeschoond. Maar hoe, zijn er ook programma's voor je tablet?
Ik heb wel de easy cache cleaner en opschonen maar dat helpt niet echt.
Opnieuw installeren of terug zetten naar fabrieksinstellingen waarschijnlijk wel maar dan zijn alle apps ook weg dan moet ik die ook weer opnieuw doen.
Heeft iemand een goeie tip?
 
Het enige wat helpt en effectief blijkt is in de meeste gevallen het terugzetten van fabrieks-rom of recovery-image maar dat gaf je zelf ook al aan....
 
Dan zal ik dat toch moeten gaan doen. Als ik een backup zou maken en na herstel de backup terug zet dan schiet ik er niets mee op zeker?
 
Dag, Even een open deur misschien.
Soms gebruiken mensen het taakbeheer niet, door onbekendheid met die knop, waardoor de vele tientallen toepassingen die zijn gestart gewoon open blijven.

In geheugenbeheer of met een utility kan je zien welke toepassingen het meeste geheugen in beslag nemen. Google kan uitsluitsel geven over welke toepassingen het systeem in beslag nemen of ernstig vertragen. Opschonen dus. Je gaat er niet vanuit dat diensten die op de achtergrond draaien een telefoon of tablet compleet kreupel kunnen maken maar het zijn er verschillende.

Schijfbeheer moet je kunnen zeggen of het interne geheugen vol aan het raken is. Opschonen van dit schijfgeheugen door cache's van programma's en tijdelijke bestanden, zoals opgeslagen advertenties, te wissen of duplicaten van bestanden te vinden is goed maar bij Instellingen en Apps kan je dan vaak nog kiezen voor de afzonderlijke Apps installeren op het intern geheugen of op de externe kaart. Een externe kaart zal een snelle moeten zijn om HD video af te kunnen spelen. Is het een langzame kaart dan zou dat de oorzaak van het probleem met slecht afspelen kunnen zijn.
 
Ik zal kijken of ik hier iets mee kan want om te beginnen weet ik al zo niet waar ik taakbeheer moet zoeken. Maar zoals gezegd ik zal kijken en de tablet er vandaag bij pakken.
 
Alfred ik heb gekeken maar ik weet verder niet wat ik er mee moet. Ik heb screenshots gemaakt. Kun jij daar iets mee zodat ik weet wat ik verder moet doen?Actieve apps.jpg
Gedeownload.jpg
Opslag.jpg
Ram status.jpg
 
Voor applicaties moet je in Instellingen > Apps, bij de afzonderlijke apps opgeven of ze vanaf de SD kaart moeten worden opgeslagen. Echter dat is bij Android 7 niet meer mogelijk. Dan ben je aangewezen op instellingen binnen de afzonderlijke toepassingen. Bij een route planner kan je bijvoorbeeld de kaarten opslaan op de externe SD kaart. Daar heb je kennelijk nog geen gebruik van gemaakt omdat de SD kaart nog niet gebruikt is. Gelukkig is dit niet jou probleem want de schijf is nog niet vol.

Wat ik wel zie dat is dat het geheugen geheel bezet is. Mijn vorige tablet had maar de helft van wat tablets tegenwoordig aan werkgeheugen hebben en ik wiste het geheugen toen wel tien keer per dag. Dat kan dus via Taakbeheer > Geheugenmanager > knop vrijmaken. Er zijn ook apps voor, zoals Memory Booster Lite. Even werkt alles dan goed in de app waarmee je werkt maar de gesloten apps die maken het geheugen weer vol. Verstandig is daarom het verwijderen van de apps die veel werkgeheugen in beslag nemen. Welke dit zijn dat zie je bij Instellingen > Apparaat onderhoud > Geheugen. Bekijk daar het aantal megabytes waarmee de apps in het werkgeheugen zitten. Er zijn apps die veel van dit geheugen gebruik maken en de werking meer hinderen, deze moet je met Google op reputatie proberen te zoeken. Misschien zie je ook apps die niet in het geheugen hoeven en waarvoor je anderen kan kiezen en apps die je best zou kunnen installeren wanneer je die weer nodig hebt.
 
Ik zal er naar kijken Alfred, bedankt voor de tips.
 
Instellingen > Apparaat onderhoud > Geheugen
Ik heb geen Apparaat onderhoud.

Alfred zou het ook al helpen als ik apps verplaats naar de sd card zodat er op het apparaat meer ruimte is?
 
Laatst bewerkt:
Hoe je bij Geheugengebruik komt dat is afhankelijk van de Android versie en het toestel wat je hebt. Uit de menu items die je bij Instellingen hebt zou dat duidelijk moeten blijken. Anders kan je dat achterhalen met een app uit de Play Store, zoek dan naar Memory Manager of iets dergelijks.

Ik moet nog wat duidelijker proberen uit te leggen. De opslag van de tablet is nog niet vol, dat kan dus niet vertragen. Apps kan je niet meer naar de SD kaart verplaatsen tenzij de app zelf aanbiedt om daar gegevens op te slaan, dan altijd doen natuurlijk. Wanneer de tablet het verplaatsen naar de SD kaart wel ondersteund en de app ook, dan is dat een knop die je ziet bij de afzonderlijke apps in Instellingen.

Je zou foto's en video's trouwens ook kunnen opslaan op de SD kaart.

Wat nu wél de werking hindert, dat is dat het werkgeheugen bij jullie helemaal bezet is. Er zijn gewoon te veel apps en achtergrond processen actief. Sommige apps verbruiken veel geheugen en daar kan je misschien vanaf zien, anderen zijn geladen terwijl je ze niet gebruikt. Blijf daarom proberen om een lijst te zien van de programma's die zijn geladen in het werkgeheugen. Dit zal 1 of 2 Gigabyte en soms 3 Gigabyte groot zijn. Hier kan je het op YouTube bekijken: https://youtu.be/NTr9KN3WTrE
 
Alfred ik heb de boel behoorlijk opgeschoond en apps dus verwijderd. Er zijn echter ook heel veel apps die ik nooit gebruik maar standaard aanwezig zijn. Er staan bijv. wel 10 verschillende Hancom apps, Cisco meetings, Hangouts en heel veel verschillende Google apps, zoals boeken, films,games,kiosk enz. enz. die ik nooit gebruik.
Kan ik die dan toch ook gewoon verwijderen met een progje zoals uninstal of heeft dat geen zin?
 
Die kun je waarschijnlijk niet verwijderen omdat ze in de rom zijn ingebakken.
Je kunt ze wel geforceerd uitschakelen, dan worden de updates verwijderd, de fabrieks-versie terug gezet en de app uitgeschakeld zodat er geen systeembronnen worden gebruikt.
 
Ik gebruik Clean Master op m'n tablet, wel irri reclame maar schoonmaken en boosten gaat prima met die tool.
 
Er staat nu ook nog battery docter op die apps uitschakelt die je niet gebruikt. Is dat ook zoiets zodat ik dat kan verwijderen? Of vraag ik nu teveel?
 
Gewoon in apps verwijderen wat je niet gebruikt maar qua snelheid maakt dat niet uit, alleen opslagruimte.
 
Er staat nu ook nog battery doctor op die apps uitschakelt die je niet gebruikt. Is dat ook zoiets zodat ik dat kan verwijderen?

Voor het verwijderen maakt het alleen uit of die toepassingen permanent in het geheugen blijven. Jou werkgeheugen is vol. Veel toepassingen staan alleen in de opslagruimte en daar heb je geen last van. Net als programma's die op de harde schijf van de computer staan maar niet gebruikt en dus niet geladen worden. Er zijn toepassingen die steeds bepaalde taken willen uitvoeren en wel in het werkgeheugen blijven. Battery Doctor bijvoorbeeld, zal moeten weten welke apps niet gebruikt worden maar er zijn ook heel eenvoudige toepassingen die je bij installatie allerlei toestemming hebt gegeven en om die reden in het geheugen worden geladen. Het blijft belangrijk dat je een lijst ziet van processen in het geheugen en de hoeveelheid Mb's die ze innemen. Welke Android versie heb jij, zodat we dat beter kunnen uitzoeken?

Wat Battery Doctor doet dat weet ik niet maar bij het sluiten van toepassingen worden deze al heel snel opnieuw in het geheugen geladen is mijn ervaring. Ik schreef al dat je bij Geheugenmanager alle actieve processen kan sluiten en dat dit maar even ruimte geeft voor datgene wat je op dat moment aan het doen bent.

Sommige programma's worden door de fabrikant (hier Samsung) meegeleverd met de Android versie en die kan je niet weg halen en zullen dus ook in het werkgeheugen geladen worden. Met een update van het toestel en dan een andere versie van Android zijn er wel eens verschillen in wat er wordt meegeleverd. Je kan uitsluitsel krijgen over wat er wordt meegeleverd en wat onterecht veel werkgeheugen gebruikt door de namen van apps te zoeken met google en wat slimme zoekwoorden.
 
Het is Android versie 4.2.2
Het is voor mij verder geen gesneden koek want het gaat ver boven mijn pet. Apps verwijderen dan lukt iteraard wel maar hoe het verder werkt met wat je allemaal schrijft blijft erg ingewikkeld voor me. Ik heb geen idee hoe ik zelf het werkgeheugen kan vergroten. Het is me zelfs nog niet eens duidelijk hoe ik het nu precies kan zien wat er over is van het werkgeheugen. Ik weet alleen wel dat er apps zijn waarbij staat: Verplaatsen naar de sd card.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan