zwart scherm na inloggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaap120

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2004
Berichten
37
Sinds de laatste update van W10 deze week start mijn PC gewoon op. Maar als ik mijn wachtwoord ingevuld heb op het aanmeldscherm dan duurt het langer dan gewoon voordat hij doorgaat. Dan wordt het scherm helemaal zwart met alleen het widget van Comodo-antivirus. De cursor en het toetsenbord werken gewoon, ook crl-alt-del maar de Windows toets niet. Via de help-optie in de widget opent de browser van dienst en kan ik gewoon internet op en een oplossing zoeken. Het is me gisteren gelukt, na diverse pogingen, het systeemherstel af te ronden (heel vaak kwam de melding dat herstel niet voltooid kon worden). Toen werkte alles weer gewoon. Nadat ik vandaag mijn dingen gedaan had op de PC en ik een nieuw herstelpunt gemaakt had, heb ik de update opnieuw geïnstalleerd. Helaas .. opnieuw het boven beschreven probleem. Ik heb net nog de Intel drivers geupdate maar dat leverde geen verbetering op.
O ja, de fout bij systeemherstel was dat een map niet teruggezet kon worden (bron AppxStaging Doel: %ProgramFiles%WindowsApps. Er is een onbekende fout opgetreden OX80070091).
Het terugdraaien van de update kan ik niet voor elkaar krijgen de hele taakbalk e.d. niet werkt.

Wat kan ik doen?
 
Dat je niet terug kan naar het systeemherstelpunt, wat je eerder nog gebruikte, dat is wel stug en dat nu ook de taakbalk zich niet laat zien. Probeer de opdracht sfc /scannow om Windows beveiligde systeembestanden te controleren.

Kan het updaten betrekking hebben gehad op een driver? De grafische driver misschien? Dit mogen updaten van drivers staat als voorkeuze ingesteld bij Windows Update. Zo ja dan kan je nog opstarten in veilige modus en uitzoeken wat. Raadpleeg ook de logboeken van Windows. Zelf heb ik geen Windows 10 en kan je niet veel verder helpen.
 
voortgang

Het is me nog niet gelukt op de suggesties uit te voeren, ik blijf het proberen naast andere opties die ik tegen kom.
 
Helaas

Nee Comodo verwijderen levert geen verbetering. Inmiddels werkt veilige modus wel. Verwijderen van de drivers voor het beeldscherm heeft ook geen oplossing geboden. De optie sfc /scannow meldt dat er een system repair pending en dat het na opnieuw starten van windows met deze scannow wel zal lukken. Maar dezelfde melding blijft.
Het teruggaan naar een herstelpunt toont alleen het laatste herstelpunt, na veel pogingen lukte het dat herstellen afgerond te krijgen. Maar zonder dat ik daarop kon ingrijpen bleek de probleem veroorzakende Windows-update weer geïnstalleerd te worden. En zat ik weer met hetzelfde probleem van zwart scherm na het inloggen in een account.

Ik begin te vermoeden dat de enige oplossing is Windows opnieuw te installeren. Of zien jullie nog andere oplossingen?
 
afloop

Uiteindelijk bleek de enige oplossing Windows opnieuw installeren. Helaas ging dat niet op de gebruikelijke manier, want dat liep vast. Omdat ik geen tijd meer had voor verder modderen, heb ik een student aan huis gevraagd. Die heeft Windows, na een paar pogingen tot oplossen, vanaf een stick opnieuw geïnstalleerd en het werkt allemaal weer. Hij vermoedde dat toch sprake was van een driver die niet helemaal lekker geupdated was. Maar zeker weten doen we het niet. Daarmee is mijn vraag niet beantwoord maar wel opgelost. Dank voor de hulp.
 
Heb je nu weer Comodo geïnstalleerd...?
Fijn dat er iig een oplossing kwam.. student ook blij... (wat rekenen ze voor zoiets?)
Tnx voor de terugmelding....
 
Ja ik heb Comodo weer geïnstalleerd want die heeft tevens een firewall en ook gesandboxte browsers. Ook dat werkt weer vanouds. De kosten waren € 39 voor een uur werk incl. voorfietskosten en excl. lidmaatschap voor een jaar van € 12. Ik vond dat wel meevallen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan