• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken of er een fout voorkomt in een sheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

JHH

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2015
Berichten
72
Ik zoek een formule die kijkt of er een VRAAGTEKEN of een FOUT voorkomt in een bepaald bereik, zodat ik een melding krijg. Het vraagteken wordt wel gevonden, maar het lukt niet om een fout te herkennen. ik heb geprobeerd te zoeken op "#", maar daarmee wordt niet een FOUT (bv. #N/B) herkend.

dit is de geprobeerde formule.

=ALS(OF(ALS.FOUT(VERGELIJKEN("*~?*";A$1:A$1000;0);0);ALS.FOUT(VERGELIJKEN("*~#*";A$1:A$1000;0);0));1;0)

weet iemand hoe dit kan/moet?


alvast bedankt!
 
dit vraagt om een voorbeeldbestandje en wat meer uitleg over welke fout je wilt onderscheppen.
 
Laatst bewerkt:
Test deze macro eens:
Code:
Sub cobbe()
Dim cl As Range
For Each cl In ActiveSheet.UsedRange
 If IsError(cl) Then
  MsgBox Err.Number & " in " & cl.Address
 End If
Next
End Sub
 
Als je over een bereik een SOM functie zet dan krijg je als resultaat een fout zodra 1 cel in dat bereik een foutwaarde heeft, dus dat kan je gebruiken in je formule.
 
Laatst bewerkt:
Zie voorbeeldbestand. L1 t/m S1 kijken of er in kolom A t/m H een ? of een foutmelding voorkomt. ZO ja, dan wordt er een 1 weergegeven in de cel die de betreffende kolom controleert.
Als de som van L1:S1 > 0 wordt de cel CONTROLE rood.

In het voorbeeld is dat ook zo, omdat er een vraagteken in het bereik staat. Als je het vraagteken weghaalt wordt de CONTROLE-cel ook weer wit. dat moet niet, want er komen nog fouten voor in het veld.

EXTRA: Het liefst zoek ik in de hele matrix in een keer en niet per kolom, dat zou nog handiger zijn. verder doe ik het liever niet met een macro, als dat kan, maar gewoon met een std. excel-formule


ik hoop dat het iets duidelijker is.

Bekijk bijlage voorbeeld1.xlsx
 
Code:
=(countif(a1:i10;"?")+sumproduct(--iserror(a1:i10)))>0
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan