Iemand ervaring met deze externe harde schijf: Seagate Backup Plus Slim 1 TB

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouterskurtt

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2007
Berichten
145
Heeft iemand ervaring met de externe schijf Seagate Backup Plus Slim 1 TB?
Is die betrouwbaar? De prijs valt mee rond de 70 euro. Is het de moeite waard om die te kopen?
Sommige vinden 'm niet betrouwbaar, na 2 jaar al kapot. Maar dat zullen wel uitzonderingen zijn?

Dus heb jij zo'n externe hard disk, hoelang en wat zijn jouw ervaringen?

Ik moet namelijk afbeeldingen naar die externe harde schijf kopieren. Want de harde schijf van de laptop van mijn familie is helemaal vol met foto's.
Nu weet ik dat bij deze externe harde schijf ook een programma bijgeleverd wordt zodat automatisch gekopieerd wordt naar die externe harde schijf.

Maar ik ga eerst foto's uit "mijn afbeeldingen" VERPLAATSEN naar die externe harde schijf (ik zal de oudste foto's nemen), want op die laptop is nog maar 20 GB over van de 250 GB.
Maar de bezitter van de laptop kent er niets van, dus hoe moet ik het in godsnaam uitleggen dat zij later ook moet knippen en plakken naar die externe harde schijf? Bestaat er een gemakkelijke manier? Want als ik het automatisch laat kopiëren door het programma ja dan raakt de C schijf later ook weer vol.
Gemakkelijkste is dat zij op de C Mijn Documenten verder kan, want daar komen foto's automatisch. Na verplaatsen naar externe harde schijf is op de C immers terug zo'n 200 GB vrij en dat duurt toch lang als dat vol is. Nu moet ik zo'n 130GB aan foto's naar de externe harde schijf kopieren.
 
Google Backup and Sync, is gratis en synchroniseerd automatisch.. => https://lifehacker.com/google-drive-is-dead-heres-what-you-need-to-know-1802109518
Als je een backup ext. HDD niet altijd en eeuwig aan laat staan gaat zo'n ding vaak langer mee dan de schijf in je pc of laptop.
Bij zo'n ext. HDD is het vaak het interface-printje in de schijfbehuizing wat kapot gaat, een nieuwe behuizing is dan vaak de oplossing, schijf overzetten en klaar.
 
Laatst bewerkt:
Samsung schijven zijn later Seagate geworden en die waren niet zo betrouwbaar. Maar goed. Alle schijven kunnen defect gaan en je weet nooit wanneer. Dus samengevat één externe is niet voldoende en zeker niet met jouw groot aantal foto's. De rest van jouw verhaal is verwarrend. Je hebt het over Mijn afbeeldingen en later over Mijn documenten. Als je het goed wilt doen kun je Mijn afbeeldingen permanent verplaatsen naar de externe. Wel opletten want dat moet volgens een bepaalde procedure. Dan is die weg op de C: schijf. Je moet dan wel telkens de externe aansluiten voordat je opstart. Wil je dat niet dan kopieer je de foto's eerst naar de externe en daarna delete je ze op de C. Dus niet verplaatsen.. Bij verplaatsen kan altijd wat misgaan.

Want als ik het automatisch laat kopiëren door het programma ja dan raakt de C schijf later ook weer vol.
Dat begrijp ik niet. Je kopieert de foto's naar de externe en delete deze later op de laptop. Daar is ruimte vrij gekomen en foto's die daar later komen kopieer je weer naar de externe. Wat is dan het probleem? Alleen ik zeg dat één externe gevaarlijk is. Want die kan zeggen, ik ben defect en jij hebt niets meer. Twee is beter en die twee externe schijven kun je synchroniseren.
Ik werk veel met My passport en daar heb ik geen problemen mee. Maar anderen schrijven weer dat het rommel is. Volgens mij is het allemaal rommel, het is maar hoe je het bekijkt. In ieder geval heb ik voldoende back-ups want fora staan vol van mensen die hun bestanden kwijt zijn en dan zit je tevens met duizenden uren werk die naar de knoppen zijn.

Als je een backup ext. HDD niet altijd en eeuwig aan laat staan gaat zo'n ding vaak langer mee dan de schijf in je pc of laptop.
Bij mij staat die dus altijd aan en ik heb geen problemen. Is een WD My Passport WDBBEP0010BSL - Vaste schijf - 1 TB extern - USB 3.0 - zilver uit 2013.
 
Laatst bewerkt:
Je krijgt bij Googledrive 15 Gb aan schijfruimte, wil je meer dan moet je betalen.

Je kunt je beter eens gaan orienteren naar een goede NAS ( Synology, QNAP, Thecus ), iets met 2 bays of meer ( dus 2 schijven of meer ) die je dan in een RAID-opstelling zet voor data-redunantie.
Van de Synology's ( heb ik zelf ) weet ik dat er een backup-programma is dat automatisch backups van vooraf gedefinïeerde mappen of je hele schijf maakt.
Dan heb je meer zekerheid dan met een ext. HDD.
Het biedt ook een "cloud-oplossing" en nog veel meer.
Zo'n ding hang je in het netwerk en is 24/7 voor alle netwerkgebruikers beschikbaar, ook van buiten je eigen netwerk.
Zoals senseo al opmerkt, en ook gast0225 en andere helpers regelmatig bevestigen: 1 backup is geen backup.
Zorg er altijd voor dat je minimaal 2 backups hebt, bijv. ext. HDD en Cloud of NAS en cloud etc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan