Invoermasker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lschot

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2010
Berichten
47
Hoi allemaal;
Voor een recepten database ben ik begonnen met access (dankzij dit forum :) )
Ik kom er redelijk uit, maar loop tegen een probleempje aan.
Ik heb ervoor gezorgd dat dubbele receptnamen niet kunnen, dus als ik een receptnaam 2x nodig heb zal ik een oplossing moeten vinden.
Mijn idee is als ik bijvoorbeeld 2 verschillende recepten voor appeltaart heb, dan gebruik ik:
Appeltaart, Appeltaart1, Appeltaart2 etc
Dus de naam van het recept met een cijfer.
Uiteraard moet het beginnen met een hoofdletter.
Dan kom ik op het volgende invoermasker:
>L<??????????????99
Alles na het groter teken komt met een hoofdletter
de L geeft aan dat er een letter getypt moet worden
de ? geven aan dat er een letter getypt mag worden
De 9 geeft aan dat er een cijfer getypt mag worden

De 14 vraagtekens in dit geval geven aan dat er 14 letters getypt mogen worden, en dan pas de cijfers.

Nu is niet elke naam even lang, dus zou er voor de vraagtekens iets moeten komen waardoor het aantal letters dat ingetypt word niet meer uitmaakt.

Het voorbeeld boven (>L<??????????????99) geeft:
Appeltaart 12
Teff 1
Gevulde koeken12

Het moet worden:
Appeltaart 12
Teff 1
Gevulde koeken 12

Iemand een idee?, ook als het niet met een invoermasker kan, zou ik graag een zetje in de goede richting willen hebben hoe het wel kan.
Alvast bedankt.
 
Iemand een idee?
Ja: vergeet het invoermasker. Slaat in dit geval nergens op. Gebruik in ieder geval, als je geen dubbele namen wilt, herkenbare receptnamen. Er zal ongetwijfeld verschil in de recepten zitten, anders zou je ze niet apart opslaan. Is dat een extra ingrediënt, neem dat dan mee in de naam. Gaat het alleen om verhoudingen, dan wordt het wat lastiger. Maar ik zou, als je meerdere recepten hebt die op deze manier ingevoerd moeten worden, het heel anders aanpakken: met een hoofdcategorie en een subcategorie. Daartoe voeg je een extra veld toe, dat je bijvoorbeeld BronReceptId noemt. In je receptentabel voer je dan de hoofdrecepten in als "Appeltaart", "Pepernoot", "Oliebol" etc. Deze hoofdcategorie krijgt dan uiteraard geen BronReceptId, want die is er niet. Elke variant die je hebt, voer je op dezelfde manier in, maar nu vul je bij BronReceptId dus het IDnummer in van het hoofdrecept. Dus als Appeltaart record 25 is, en variant 1 record 75 en variant 2 record 78, dan heb je dus in die twee records bij BronReceptId de waarde 25 ingevuld.

Ik neem aan dat je voor de ingrediënten een aparte tabel hebt, en voor de bereidingswijze ook, en dat die tabellen zijn gekoppeld aan de receptentabel met een één-op-veel relatie. Op je hoofdformulier Recepten staan dan denk ik die 2 tabellen als subformulier op dat hoofdformulier. Je ziet dus, als je een recept kiest, de ingrediënten en bereidingswijze van het gekozen recept. Hoe krijg je dan de varianten in beeld? Ik zou het hoofdformulier filteren op recepten zonder BronReceptId. Waarschijnlijk heb je ook recepten die geen varianten hebben. Die varianten zou ik in een aparte keuzelijst laten zien op het hoofdformulier. Kies je een recept zonder varianten, dan is de keuzelijst leeg, kies je Appeltaart, dan zie je in de keuzelijst dus de ingevoerde varianten. Bij Appeltaart zie je dan de ingrediënten en bereidingswijze als je in de keuzelijst een optie aanklikt.
 
Oke. dank je wel.
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen idee over hoe het kan, moet en wat je er zelf uit wilt halen.
Jouw idee heeft mij opnieuw laten beginnen terwijl ik er toch mijn eigen idee aan wil geven.

De database komt nu te bestaan uit diverse tabellen: naam van de bron (internet, Naam bakkerij, oma oid,) hoeveelheid grondstof, eenheid (gram, kilo, liter), grondstof(bloem,boter etc), Naam van het recept(+bron_id), opmerkingen/bereidingswijze.

Alleen voor de eenheid komt er een opzoektabel, de rest ga ik intypen ivm met de grote verscheidenheid aan grondstoffen.

Als uitvoer (dus datgene dat ik zie als ik een recept opvraag) wil ik dan het recept zien, met daarnaast knoppen naar de diverse varianten.

Voor mij als beginner wel veel werk en speurwerk op internet en vragen hier op het forum, maar het komt zeker goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan