• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum van vandaag fixeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

lobelvin

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2014
Berichten
226
Hallo,

zoals jullie in de bijlage kunnen zien moet in A of B "ok" staan en dan moet in C automatisch de datum van vandaag verschijnen, dit lukt perfect, echter, die datum moet vast blijven staan en niet de dag nadien veranderen naar de datum van die dag, hoe kan ik dit probleem voorkomen?

Weet iemand raad aub?

Groetjes en alvast bedankt,
Danny

Bekijk bijlage datum vandaag met voorwaarde 2.xlsx
 
Gebruik deze code in Thisworkbook dan worden de datums vastgezet bij sluiten van het bestand.

Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
    Dim c As Range
    With Sheets(1)
        For Each c In .Range("C1:C" & .Range("C" & .Rows.Count).End(xlUp).Row)
            If IsDate(c) Then c = c
        Next
    End With
End Sub
 
Zou volgens mij moeten werken als je in plaats van VANDAAG() "Ctrl;" invoert.
Code:
=ALS(OF(A2="ok";B2="ok");"20-9-2017";"")
 
hallo,

Oplossing van Cobbe geeft foutmelding, oplossing van JanBG geeft altijd de vast in de formule gegeven datum, het is de bedoeling als ik vandaag "ok" zet in A of B dat in C de datum van vandaag verschijnt, als ik dit morgen doe moet uiteraard de datum van morgen verschijnen en dat die datum's niet meer veranderen, als ik later het bestand open doe moeten die datum's daar nog altijd ongewijzigd staan, en niet veranderen naar de huidige datum

Alvast bedankt voor de moeite,
Danny
 
Lobelvin,

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest: als je in de formule VANDAAG() vervangt door "Ctrl+;", dan verschijnt in de formule de datum van vandaag. De combinatie van de controle toets en de ; zetten de huidige datum vast in een cel, die verandert dus niet als je een paar dage later kijkt. En die Ctrl+; moet tussen aanhalingstekens staan anders krijg je als resultaat ###############################
 
Als je de oplossing van JanBG gebruikt heb je de hele formule niet nodig want je dient per regel Ctrl; te activeren als er of in kolom A of B 'ok' staat.

Het is toch de bedoeling om een en ander te automatiseren?
Dat lukt dan perfect via VBA, bij het sluiten van het bestand worden de datums omgezet in vaste waarden.
 
Meestal wordt hier het Worksheet_Change event voor gebruikt.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Column < 3 And Target.Count = 1 Then
    If LCase(Target.Value) = "ok" Then Cells(Target.Row, 3) = Date
  End If
End Sub
 

Bijlagen

  • datum vandaag met voorwaarde.xlsb
    13,8 KB · Weergaven: 36
Hallo,

De oplossing van VenA was de beste, toch bedankt aan iedereen om mij fantastisch te helpen.:thumb:

Groeten,
Danny
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan