• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule verticaal zoeken werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

stipvroegop

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2016
Berichten
23
In heb een formule in Blad2 cel G2 =ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($B:$B;JV!$B:$D;2;ONWAAR );"")
Ik heb echter van alles geprobeerd, maar ikkrijg m niet werkzaam.....
Wie kan mij helpen? Ik wil graag het resultaat van kolom "D"in het tabblad JV in cel G2 in Blad2.

Wat doe ik fout?????
 
zo beter?
ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($B2;JV!$B:$D;3;0 );"")
 
De eerste parameter van je VERT.ZOEKEN functie bevat een bereik. Dat moet een enkele waarde zijn.
 
Ik denk dat je in jouw geval meer hebt aan deze formule:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(JV!$C:$C;VERGELIJKEN(B2;JV!$B:$B;0));"")
 
#stipvroegop
Ik dacht: dat is em, al moet het volgens mij zo zijn;

Code:
=ALS.FOUT(INDEX(JV![COLOR="#FF0000"]$D:$D[/COLOR];VERGELIJKEN(B2;JV!$B:$B;0));"")

Alleen geeft dat in het voorbeeldbestand alleen resultaat voor HANSAPLAST SENS 6CM
 
Formule haalt om een of andere reden het rijnummer niet goed op:

Screenshot_2.png
 
#stipvroegop
Ik dacht: dat is em, al moet het volgens mij zo zijn;

Code:
=ALS.FOUT(INDEX(JV![COLOR="#FF0000"]$D:$D[/COLOR];VERGELIJKEN(B2;JV!$B:$B;0));"")

Alleen geeft dat in het voorbeeldbestand alleen resultaat voor HANSAPLAST SENS 6CM

Ik snap er niets van, als ik bovenstaande formule invoer in cel G2, krijg ik geen uitkomt. (lege cel)
 
Op blad2 staat: "ANDRELON COND CARE&REPAIR 300ML" (artikelnr 3052322) en op blad JV staat "ANDRELON COND CARE&REPAIR 300MLT" (artikelnr. 1071328).

Deze omschrijvingen zijn niet exact gelijk dus VERGELIJKEN geeft #N/B als uitkomst. De ALS.FOUT maakt hier "" van.

Dit is zo voor veel artikelen, trek formule maar eens door. Bij "HANSAPLAST SENS 6CM" gaat het wel goed. Daar zijn omschrijvingen exact gelijk. Ik zou zeggen dat je dan op (uniek) artikelnummer moet gaan zoeken, maar deze verschillen ook al.

Je gebruikt dus 2 lijsten met producten, met op elke lijst mogelijk een ander artikelnummer en andere omschrijving voor hetzelfde product. Dat wordt wel lastig zoeken....
 
Laatst bewerkt:
Op blad2 staat: "ANDRELON COND CARE&REPAIR 300ML" (artikelnr 3052322) en op blad JV staat "ANDRELON COND CARE&REPAIR 300MLT" (artikelnr. 1071328) --> niet exact gelijk dus geen overeenkomst... --> "" als uitkomst van de formule.

Dit is zo voor veel artikelen, trek formule maar eens door. Bij "HANSAPLAST SENS 6CM" gaat het wel goed.

Ik zou zeggen dat je dan op artikelnummer moet gaan zoeken, maar deze verschillen ook al. Je gebruikt dus 2 lijsten met producten, met op elke lijst mogelijk een ander artikelnummer en andere omschrijving voor hetzelfde product. Dat wordt wel lastig zoeken....

ok, dus daar zit 'm het probleem.... ik ga ff kijken hoe ik de data kan aanpassen, om het e.e.a. te te laten werken. Bedankt voor alle hulp!
 
S.v.p. niet quoten. Gebruik knop reageer op bericht (linksonder) of tekstvak "snel reageren" onderaan.

Had mijn post alweer beetje aangepast om het verhaal nog wat duidelijker te maken.
 
Je bent al een eindje op weg als je in kolom B van blad JV alle MLT's door ML vervangt:

Screenshot_3.png

Maar ook in de tekst zitten verschillen: ANDRELON CONDITIONER PERFECTE KRUL 300ML in blad 2 en

ANDRELON CONDITIONER PERFECTEKRUL 300ML (perfecte krul zonder spatie)
 
En hetzelfde geldt voor 'stuk' in blad JV: vervangen door ST

Dan heb je als ik zo snel kijk alleen nog een aantal artikelen die in beide bladen niet hetzelfde gespeld worden
 
Met deze UDF kom ik een een heel eind. Als een artikel niet gevonden is dan wordt het resultaat -1.

Code:
Function VenA(s As String, r As Range) As Double
  ar = r
  For j = 1 To UBound(ar)
    If InStr(1, Replace(ar(j, 2), " ", ""), Replace(s, " ", ""), 1) Then
      VenA = ar(j, 4)
      Exit For
    End If
  Next j
  If j = UBound(ar) + 1 Then VenA = -1
End Function
 

Bijlagen

  • Kopie van vergelijken.xlsb
    375 KB · Weergaven: 2.044
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan