• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde bij gebruik filter

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeCor

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2005
Berichten
90
ik zou het gemiddelde willen berekenen van een lijst wanneer een filter staat, nu houd het gemiddelde geen rekening met de filter.

zie voorbeeld.

Alvast bedankt voor de hulp.
 

Bijlagen

  • test gemiddelde.xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 239
Zoiets?
Code:
E3: =SUBTOTAAL(1;C8:C42)
E6: =SUBTOTAAL(9;C8:C42)/(SUBTOTAAL(3;C8:C42)-SOMPRODUCT(SUBTOTAAL(3;VERSCHUIVING(C8;RIJ(8:42)-RIJ(C8);0));--(C8:C42=0)))

Als je ergens in de sheet de naam "Dirk" zet, oftewel de naam waarop je wilt filteren, kun je ook de functie GEMIDDELDE.ALS en GEMIDDELDEN.ALS gebruiken....
 
Laatst bewerkt:
Bedankt AlexCEL voor het snelle antwoord.

Beide oplossingen werken perfect.
 
Laatst bewerkt:
Dag AlexCEL, toch nog een klein probleempje met het tweede deel.

Ik probeer de formule over te zetten naar mijn officiële sheet en nu werk de formule niet meer.

=SUBTOTAAL(9;K9:K115)/(SUBTOTAAL(3;K9:K115)-SOMPRODUCT(SUBTOTAAL(3;VERSCHUIVING(K9;RIJ(9:115)-RIJ(K9);0));--(K9:K115=0)))
=SUBTOTAAL(9;K9:K115)/(SUBTOTAAL(3;K9:K115)-SOMPRODUCT(SUBTOTAAL(3;VERSCHUIVING(K9;RIJ(K9:K115)-RIJ(K9);0));(K9:K115=0)+0))

beide heb ik ze geprobeerd, ze geven beide dezelfde waarde, maar niet de juiste waarde.

Ik zal wel iets verkeerd gedaan hebben :confused:

de 0 wordt in de originele sheet gegenereerd door een formule, misschien dat daar de fout zit?
 
Laatst bewerkt:
Is het idee om je "officële" sheet hier (geanonimiseerd) neer te zetten? Dat maakt troubleshooten gemakkelijker.

Staat er, behalve getallen, ook toevallig tekst in het bereik K9:K115?
NB: "" is ook tekst.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal de originele sheet posten, deze is nog in testfase, maar had ik beter onmiddellijk gedaan denk ik :confused:

de gekleurde cel bevat de formule
de namen zijn hier nummers in kolom "D". Als je hier een filter zet op bvb "1327655" dan staat er in kolom K "per tal" verschillende keren een 0.

ik hoop dat dit duidelijk is ;)

zie bijlage.
 

Bijlagen

  • uitslagen test voor forum.xlsx
    986,2 KB · Weergaven: 91
waarom zet je die 10000 in kolom I? Als je die leeglaat kun je met de aggregaat functie zo het gemiddelde berekenen
 
Als ik in kolom I de cel leeg laat of een 0 plaats krijg ik in kolom K door de formule als uitkomst #DEEL/0! omdat je niet kan delen door 0.
Daarom zet ik verborgen (dmv voorwaardelijke opmaak) 10000 en dan krijg ik als waarde in kolom K een 0 waar ik mee kan werken.

Ik dacht dat dit een goede oplossing was, maar waarschijnlijk zal dit niet de beste zijn :confused:
 
Nee, verbloemen op deze manier is nooit goed, nu staat er in iedere cel die 0 zou moeten zijn toch een waarde.
Laat daar lekker de deel door 0 "fout" staan, kun je juist jouw voordeel meehalen mbv de aggregaat functie.

Gebruik dan evt. voorwaardelijke opmaak in kolom K

zie bestandje (je hebt wel een wat nieuwere versie vanaf xl2013 nodig voor deze funktie)
 

Bijlagen

  • uitslagen test voor forum.xlsx
    986,6 KB · Weergaven: 124
Nogmaals bedankt AlexCEL en EvR,

weeral wat bijgeleerd,
werkt perfect nu. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan