Word 2 foto's over elkaar deels transparant

Status
Niet open voor verdere reacties.

miekiej

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2011
Berichten
6
Hoi allemaal,

Ik ben op mijn werk bezig met diversen mogelijkheden om je eigen foto te laten afdrukken voor op een taart.
Mijn collega's zijn niet zo handig en willen eigenlijk alleen WORD gebruiken maar hoe ik dan het volgende voor elkaar krijg (dus zonder photoshop e.d.!) weet ik niet zo goed..

Ik heb
1. grote afbeelding met daarin een tranparant frame.
2. 1 foto die de klant steeds levert dus steeds zal verschillen.

Ik wil dat de foto in het frame komt, nou is het lastige eraan dat het frame niet gewoon 1 vierkant is maar er nog deels figuren overheen komen dus de foto moet half achter de figuren komen.
Zie bijgevoegde afbeelding van wat mijn bedoeling is maar dan dus in Word die 2 documenten in 1.. :confused::confused:
Help hoe zouden ze dit kunnen doen??

cars test.jpg
 
Met de optie tekstterugloop kan je bij de foto van de klant kiezen voor "achter de tekst" en bij je foto met frame kan je kiezen voor "Voor de tekst". Daarna kan je ze positioneren.
 
Ik wil dat de foto in het frame komt, nou is het lastige eraan dat het frame niet gewoon 1 vierkant is maar er nog deels figuren overheen komen dus de foto moet half achter de figuren komen.
Dat gaat niet lukken; met Naar voren en Naar achteren wordt een complete afbeelding verschoven in lagen. Je kan dat alleen maar bereiken door de eerste foto twee keer in te lezen, en de klantfoto daar als een plak ham tussen te leggen. En dan nog werkt dat alleen als het middenstuk van de afbeelding transparant is. Alternatief is om de onderste laag in twee afbeeldingen te knippen en (ook in lagen) tegen elkaar aan te schuiven. Derde optie (eigenlijk gelijk aan de eerste, maar nu zonder dat je hoeft te kijken of het middenstuk transparant is) is om van de onderste laag de onderkant te croppen, en van de bovenste (identieke dus) laag de bovenkant. Ook hier geldt weer dat je ze goed op elkaar moet laten aansluiten.
 
Hoi,
Deze optie heb ik uiteraard al geprobeerd. Alleen het probleem is als ik de cars afbeelding opsla in Photoshop hij in Word niet ziet dat het witte vlak (voor de foto) transparant is dus gewoon wit houdt..
Zou ik de foto op een andere manier kunnen opslaan waardoor dit wel kan?
 
Dat gaat niet lukken; met Naar voren en Naar achteren wordt een complete afbeelding verschoven in lagen. Je kan dat alleen maar bereiken door de eerste foto twee keer in te lezen, en de klantfoto daar als een plak ham tussen te leggen. En dan nog werkt dat alleen als het middenstuk van de afbeelding transparant is. Alternatief is om de onderste laag in twee afbeeldingen te knippen en (ook in lagen) tegen elkaar aan te schuiven. Derde optie (eigenlijk gelijk aan de eerste, maar nu zonder dat je hoeft te kijken of het middenstuk transparant is) is om van de onderste laag de onderkant te croppen, en van de bovenste (identieke dus) laag de bovenkant. Ook hier geldt weer dat je ze goed op elkaar moet laten aansluiten.

Dus eigenlijk is de conclusie dan eerder; toch kijken of ik ze photoshop kan leren of het frame helaas aanpassen en 'saaier' maken..
 
Hallo, de figuren zijn de moeilijkheid niet omdat het binnenste al transparant is maar misschien bedoelt u "wit."

Met Office lukt dat niet en in Wordt tekstverwerker is de afbeelding natuurlijk niet nodig want andere programma's kunnen ook afdrukken en misschien wilt u alleen de afbeelding.

In het gratis programma The Gimp kunt u een masker maken van het frame en deze over een eerdere laag, de te kiezen foto, leggen. Voor The Gimp zijn er heel veel tutorials te vinden op YouTube. Kijk bijvoorbeeld hier: https://www.youtube.com/watch?v=PI8_2FnIow0

De grootte van het frame zal al wel bepaald zijn en groot genoeg zodat het scherp wordt afgedrukt maar in ieder geval de foto zal telkens op maat gemaakt moeten worden. Wanneer u voor het vergroten IrfanView gebruikt, dan worden die foto's automatisch geïnterpoleerd. Dat wil zeggen dat beeldlijnen niet worden toegevoegd maar dat tussenliggende pixels worden berekend. Alleen hierdoor blijft de foto bij het vergroten precies de zelfde als toen deze kleiner was. IrfanView is heel bekend en gratis. Maak een vierkante selectie en vergroot/verklein dan tot het aantal benodigde pixels, dat het precies achter de frames past.

The Gimp is gratis en open source. Het doet in mogelijkheden wat denken aan Photoshop. U kan het hier downloaden: https://www.gimp.org/downloads Juist voor de collega's die alleen Office willen gebruiken, want The Gimp is algemeen bekend en kunnen ze evenzo ook thuis nodig hebben. Nog één opmerking: voor extra mogelijkheden toe te voegen, dus plugins of extensies, moet u deze voor de zelfde versie van The Gimp zoeken. Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan