• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sorteren vanuit vba

Status
Niet open voor verdere reacties.

longron

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2007
Berichten
361
Beste alle,

daar ben ik weer.

project schiet aardig op.

ik wil graag namen met de initialen van voornamen sorteren op achternaam
dit vanuit vba.
de namen staan in een kolom. totaal max 40 cellen
bv.
A.J. ernst
R. Scholten
B.J. Visser

hoe kan ik dat het beste aanpakken?

graag advies.

Thanks.

Ronald
 
Neem een macro op. Of plaats een voorbeeldbestand.
 
Zorg eerst dat de basisgegevens goed ingevoerd worden met aparte kolommen/velden voor initialen, tussenvoegsel en achternaam.
 
Werkt altijd lekker die beveiligde werkbladen..........
 
oeps, solly,

ik zal een nieuwe neerzetten zonder beveiliging. ik zou het juist graag willen vanuit een rij cellen in een kolom en niet vanuit meerdere cellen. zou zou ik het wel weten te doen.Bekijk bijlage 307885
 
Wat is er op tegen om een fatsoenlijke werknemerstabel op te zetten? Wat wil je verder met deze werknemerslijst doen? De huidige invoer is totaal niet consistent en is alleen met veel onnodige kunstgrepen te sorteren op de achternaam. Hoe langer de lijst met namen wordt, hoe meer kunstgrepen je nodig hebt om de achternaam eruit te filteren.

Probeer het zo maar eens
Code:
Option Compare Text
Sub VenA()
  With Sheets(1).Cells(6, 6).CurrentRegion.Resize(, 2)
    ar = .Value
    For j = 1 To UBound(ar)
      ar1 = Split(ar(j, 1), ".")
      ar(j, 2) = Trim(Replace(Replace(ar1(UBound(ar1)), " van", ""), " de", ""))
    Next j
    .Value = ar
    .Sort [G6], , , , , , , xlNo
    .Offset(, 1).Resize(, 1).ClearContents
  End With
End Sub
 
thanks,

de lijst wordt alleen gebruikt voor het roosteren en niets meer. moet later wel overgezet worden in een ander programma. daarom wilde ik het gesorteerd hebben op achternaam..
ik ga ermee aan de slag.

groetjes

Ronald
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan