• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijking punten met voorgaande wedstrijden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronbb2

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2015
Berichten
96
Hallo,

Ik heb iets in mijn hoofd zitten wat ik graag wil toepassen in een excel bestand. Echter is de uitvoering hiervan ver boven mijn kennis van Excel.

Ik zit in een team. Als team spelen wij tegen andere teams. Van deze wedstrijden hou ik bij hoeveel punten wij hebben gescoord per speler. Wat ik nu wil is dat op het moment dat ik een nieuwe wedstrijd ik toevoeg, met daarbij de behorende punten, er een tabel naast komt te staan met het behaalde aantal punten van de voorgaande wedstrijd. Soort van vergelijkingsmateriaal dus. De gedachte.... "hoe hebben we het gedaan t.o.v. de laatste keer dat we tegen dat team hebben gespeeld".

Ter ondersteuning heb ik een excel bestand toegevoegd waarin een gedeelte van onze puntenlijst staat. Als iemand mij hier mee de juiste richting in kan duwen dan zou dat geweldig zijn.

RonnyBekijk bijlage voorbeeld.xlsx
 
Begin met een gestructureerde invoer van de gegevens anders is het nagenoeg onmogelijk om zaken te vergelijken. In kolom A zet je de datum in kolom B zet je de tegenstander en in kolom C zet je of het een uit- of thuiswedstrijd is. In de volgende kolommen zet je de uitslagen per speler. Maak in kolom B gebruik van gegevensvalidatie zodat je altijd op dezelfde manier de tegenstander invoert. Als je dat op orde hebt dan is er vast wel iemand hier die de rest kan invullen.
 
Hoi, ben een tijdje bezig geweest, maar in jou bestand is dat ondoenlijk noch met Excel formules, noch met VBA: er valt niet in te zoeken omdat er geen unieke waarden zijn. Je zal je bestand wat anders moeten inrichten: uit en thuis in een aparte kolom om te beginnen, datum in een aparte kolom en dan valt er wel wat te doen
 
Laatst bewerkt:
De handel maar even een beetje gestructureerd. Met een draaitabel en een slicer kan je nu vrij eenvoudige de statistieken ophalen.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsb
    75,3 KB · Weergaven: 55
Zijn jullie tweelingbroers @VenA → JanBG.

Code:
=ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(LINKS($A51;VIND.SPEC(" ";$A51)-1);$A3:$A50);B$3:B$50)
 
Ik weet het wel zeker alleen van verschillende vaders en moeders en genderneutraal......

Puinruimen in een wat ongelukkig opgezet datamodel kan natuurlijk ook. Maar als een TS aangeeft dat zijn/haar kennis van Excel niet erg groot is dan lijkt mij een voorzetje tot een iets beter model wat meer voor de hand liggend.
 
Laatst bewerkt:
Grapje, kon zijn dat @JanBG een dik uur later is geboren. :d:d
 
voorbeeld.gifEen overzichtelijker datamodel ben ik zeker voorstander van. Ik vraag mij echter af of dat mogelijk is.

De invoer vindt nu plaats middels een userform. In dat userform vul ik als teamnaam de volgende constructie in : teamnaam+uit/thuis+seizoensjaar. Daar komt dan 1 regel uit zoals jullie hem in het overzicht zien.

Vanuit dat overzicht vindt er een VLOOKUP (?) plaats. Het vertical zoeken kan niet alleen op teamnaam omdat er immers vaker tegen een team gespeeld kan worden.

Mijn ideale gedachte is dat ik een teamnaam in vul, dan aanvink of het een uit of thuis wedstrijd is en als laatst via een dropdownmenu het seizoensjaar selecteer en dat vanuit daar de data wordt weggeschreven in het excel bestand wat jullie gezien hebben om vervolgens op een andere excel tab de gegevens (weliswaar in een ander formaat) naar voren kunnen worden gehaald dmv een VLOOKUP.

Zoiets überhaupt mogelijk?

Ik heb voor het gemak nog even een link van het complete bestand toegevoegd. Maakt het wellicht nog onoverzichtelijker maar wellicht dat jullie er iets mee kunnen en/of dat het wat inzichtelijker wordt voor jullie.

Wat ik dus uiteindelijk wil realiseren is dat er onder het stukje Ranking de punten van de voorgaande keer tegen de zelfde tegenstander ook inzichtelijk wordt zodat er een vergelijking kan worden gemaakt. Nu moeten we elke keer terugscrollen in het menu rechts daarvan. Een eventueel alternatief om dit zichtbaar te krijgen sta ik uiteraard ook voor open.

Link van het complete bestand: http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=00939872858886788213
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan