• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal arg met voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

NESJA

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2016
Berichten
146
Goedenavond,

Ik ben bezig met een formule met aantal arg.
Het volgende is aan de hand. Ik ben bezig met tellen, kolom A2t/m E2
Als ik de formule aantalarg gebruik en de cellen zijn gevuld dan moet ie 5 tellen zie cel F2
Nu wil ik het volgende als het begin van de cel begint met "OM" en het eindigt op "(M)" of op "(O)" dan moet er van het totaal 0,5 af (zie cel G2).
als in alle cellen in kolom a2 tm e2 nu bovenstaande voorkomt begin met "OM" en eindigen op "(M)" of "(O)" dan zou cel f2 als antwoord 2.5 moeten geven
ik ben al bezig geweest met links en rechts in de formule te zetten dit zit ook in het voorbeeld bestand.

Ik krijg dit echter niet voor elkaar.

Bijgaand het bestandBekijk bijlage test.xlsx

Wie kan me helpen?

GR NESJA
 
Laatst bewerkt:
Mij lijkt het voorbeeldbestandje niet te kloppen met de vraag. de uitslag zou toch 4 moeten zijn?
sorry verkeerd gelezen.
 
Laatst bewerkt:
Test deze matrixformule eens:

Code:
=AANTALARG(A2:E2)-0,5*AANTALARG(ALS(OF(LINKS(A2:E2;2)="OM";RECHTS(A2:E2;3)="(M)";RECHTS(A2:E2;3)="(O)");A2:E2))
 
Ik kom op een iets anders formule uit door de opmerking "begint met "OM" en het eindigt op "(M)" of op "(O)" dan moet er van het totaal 0,5 af ...", namelijk deze:
Code:
=AANTALARG(A2:E2)-0,5*SOMPRODUCT((LINKS(A2:E2;2)="OM")*((RECHTS(A2:E2;3)="(M)")+(RECHTS(A2:E2;3)="(O)")))
Geen matrixfunctie!
 
Laatst bewerkt:
Je doet er verstandiger aan in plaats van 3 gegevens in 1 cel te proppen, 3 kolommen te gebruiken:
Een doordachte struktuur hoeft daarna niet door exotica gecorrigeerd te worden

1. voor de organisatie (KL, OM, MI)
2. voor de naam Peter Haag
3. voor de regio O(ost), M(idden)

NB. Let erop dat er via de eigenschappen van geplaatste bestanden ongewenste informatie op Internet terecht kan komen.
 
Cobbe,AlexCEL en snb...bedankt voor jullie suggesties/ tips ik ga ermee aan de slag

Ik heb ze getest en de formule van AlexCEL is precies waarnaar ik opzoek was..nogmaals bedankt
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan