• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule vanaf 1e letter in de cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Berichten
517
Hi
Ik zoek bij VIND.SPEC, LINKS, RECHTS, maar vind nog niet precies wat ik zoek...

Ik heb cellen, die beginnen met allerlei tekens (sparties, cijfers, puntjes) en daarna binnen de letters.
Probleem is dat de tekens niet altijd een gelijk aantal karakters hebben, voordat de letters beginnen, dus 2 voorbeelden:

.2./Jan
.4 .3*Klaas

Ik zoek een formule, die het woord "Jan" en "Klaas" uitfiltert, zonder alle tekens.
De formule moet dus kort gezegd zoeken naar de 1e letter en dan dat woord overnemen. Na het woord komen nooit tekens voor, alleen vóór het woord.

Iemand een briljant idee?

Frans
 
Mag een UDF ook?
Code:
Function TekstVanafLetter(Tekst As String) As String
TekstVanafLetter = ""
For Karakter = 1 To Len(Tekst)
    If Mid(Tekst, Karakter, 1) Like "[A-Z]" Or Mid(Tekst, Karakter, 1) Like "[a-z]" Then
        TekstVanafLetter = Mid(Tekst, Karakter, 1000)
        Exit Function
    End If
Next Karakter
End Function
 
Vraagje

Ja, is prima, thanks, alleen hoe verwijs ik naar de cellen waar de tekens en letters in staan?
Het gaat specifiek om cel A7, A8 en A9.

De UDF lijkt nu op het hele tabblad van toepassing?

Frans
 
Dan zet je toch die functie in de cel waar je alleen de naam wilt zien? Bijvoorbeeld in B7:
=TekstVanafLetter(A7)
 
Hi Edmoor,
Zonder de UDF bedoel je?
Ik krijg #NAAM? als resultaat met alleen de formule =TekstVanafLetter(A7),
terwijl B7 toch echt naar A7 verwijst en in A7 staat 1.JANSEN (dus eerst een paar spaties, dan "1." en dan de tekst.

Frans
 
Matrixformule, ingeven met CTRL SHIFT ENTER
Code:
=DEEL(A1;MIN(ALS.FOUT(VIND.SPEC(TEKEN(RIJ($65:$90));A1);""));1000)
 
Laatst bewerkt:
frans,

je moet de code in een module plakken.
Daarna werkt de formule
Code:
=TekstVanafLetter(A7)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan