welk recht wint

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
1.087
Goedemorgen,

kan iemand mij uitleggen hoe de rechten binnen Linux werken?
Stel, ik heb op Owner niveau RX, op group niveau RWX, en op user niveau alleen maar R, welk recht heb ik dan effectief? Wint dan het recht waar ik het meeste mee kan of het minste? En is er ook een 'deny' zoals in Windows?

Normaal zou ik zeggen, ik test dat even, mar zo ver ben ik nog niet in Linux. Het is allemaal vrij nieuw voor mij.

Dank alvast.
 
Hallo Dit zijn ze.

rwxrwxrwx
Iedereen heeft alle rechten op het bestand, normaal is dit niet zo'n goede keuze.
rwxr-xr-x
De eigenaar mag alles met het bestand, iedereen anders mag het bestand bekijken of uitvoeren. Dit is veel gebruikt voor algemene applicaties .
rwx------
De eigenaar heeft alle rechten, iedereen anders heeft geen rechten. Een goede instelling voor een applicatie die alleen door de eigenaar gebruikt kan/mag worden.
rw-rw-rw-
Iedereen heeft alle rechten maar het bestand kan niet uitgevoerd worden.
rw-r--r--
De eigenaar kan het bestand lezen en schrijven, iedereen anders kan het bestand enkel lezen. Deze instelling is standaard gebruikt als je een nieuw bestand maakt.
rw-------
De eigenaar kan het bestand lezen en schrijven, iedereen anders heeft geen rechten.
 
Aanvullend op de uitleg van manamana hier nog wat verdere uitleg op rechten in Linux.

Je vraag
Stel, ik heb op Owner niveau RX, op group niveau RWX, en op user niveau alleen maar R, welk recht heb ik dan effectief?
kan eigenlijk niet beantwoord worden zonder te weten
a) welke groep toegekend is aan de toepassing of het bestand waar de rechten op van toepassing zijn
b) van welke groep jij als user lid bent

Als ik nu één voorbeeldje uit de uitleg in mijn link vertaal naar jouw vraag, dan zou dat er als volgt uitzien:
Code:
r-xrwxr--  1  bob  users  1892  Jul 10  18:30 linux_course_notes.txt

Je ziet hier dat, naast de rechten, er tevens een gebruiker (owner) staat met de naam 'bob' en een groep met de naam 'users'.

Gebruiker 'bob' heeft hier het recht om het bestand te lezen (r) en uit te voeren (x, wat bij een tekstbestand niet echt zinvol is), de groep 'users' mag zowel lezen als schrijven (rw) en uitvoeren (x). In je voorbeeld is het niet logisch dat gebruiker 'bob' minder rechten heeft dan de groep 'users'; bob is immers de eigenaar en zou dus ook schrijfrechten moeten hebben. In dit voorbeeld, zelfs als bob lid is van de groep users, ga ik er toch even vanuit dat hij geen schrijfrechten heeft op het bestand (dit zou je moeten proberen om zeker te weten). Als bob géén lid is van de groep 'users' heeft hij zeker weten geen schrijfrechten.
Alle andere gebruikers, dus niet 'bob' en géén lid van de groep 'users' mogen het bestand alleen lezen.
 
labo:1
je opent het bestand met nano en je plaatst een enter achteraan en je tracht op te slaan en je weet de uitkomst.
 
Het is heel simpel, voor de eigenaar zijn de groepsrechten niet relevant, of in toevoeging (er is geen deny)

Voor de groepsleden zijn de "overige" niet relevant, of in toevoeging (er is geen deny).

Er is nog een ander toegangsrechtensysteem in Linux dat dit weer helemaal overhoop gooit, maar dat wordt zelden gebruikt.

Dus normaal gesproken (voor 99.99% van de bestanden op een Linux systeem) is bovenstaande waar je het over hebt, de manier waarop de rechten worden beheerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan