• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe de agendagegevens uit Gmail in Excel plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jmv

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2010
Berichten
64
Beste,
Weet iemand hoe je de agenda gegevens uit een Gmail agenda in Excel importeert.
In mijn agenda staan datums van kleine werkjes met begin en eind uur, ook de namen en de locatie van klanten.
Nu wil ik deze gegevens in Excel zodat ik van daaruit kan factureren.
Ik kan de agenda uit Gmail exporteren naar een ‘.ics’ bestand, zo krijg ik een bestand met een naam als ‘ks0cinjc47hceolqn6e38@group.calendar.google.com.ics’
Zulk een bestand kan ik wel in een ‘Outlook’ agenda importeren en ook in ‘Agenda’ van Windows 10 maar niet in Excel.
Heeft er iemand ervaring met zoiets?
Groetjes, Jos,
 
Als je googlet op
import ics in excel
en/of
google calendar to excel
dan is er genoeg te vinden.

Deze lijkt me veelbelovend omdat (vlgs. een andere link)
I wouldn't go that far to call .ics formatted files as simple text files. It is right, they are plain text files, but HTML files are plain text, as well. And most people won't be happy if they would have to view them as source code.

The .ics format specification requires commas to be escaped with a backslash. And a similar escaping method is needed for other punctuation, linebreaks, etc. A data record is delimited by BEGIN and END, with one field per line and the colon as the separator between the field name and the field's content. In other words is more like LDIF then like csv.

Overigens staat er een typefout in Step 2: Moet niet "Fill" zijn maar "File". Oftewel open het bestand (ook bereikbaar via de Ctrl+O toetscombinatie in Excel) waarbij het bestandstype wordt aangegeven als "Alle bestanden (*.*)"

Vergelijkbare werkwijze staat hier aangegeven.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dat had je dan moeten aangeven in je startposting; ik heb dat er niet in gelezen.
Mogelijk dat anderen iets in VBA kunnen bouwen, al dan niet op basis van mijn tips.
Overigens zou je mogelijk het ook zelf kunnen door de stappen uit te voeren terwijl je die opneemt als macro en daarna de VBA van de macro opschonen en verfijnen.

Tijs.
 
Hoi jmv,
2 mogelijke oplossingen (denk ik):eek:
 

Bijlagen

  • Import(formule).xlsx
    59,7 KB · Weergaven: 77
  • Import(vba).xlsb
    38,6 KB · Weergaven: 70
Beste Philiep, (gast0660)
Bedankt voor de fantastische oplossing dat verdient een prijs.
Ik heb in de door u gemaakte bestanden andere gegevens geplakt, van een iets grotere kalender.
Voor het bestand met de (VBA) geen enkel probleem, bij het bestand met de (formule) loopt het fout, het bereik heb ik reeds aangepast van $A$10:$A$1171 naar $A$10:$A$2937 maar krijg in regel 175 in de help kolommen de fout ‘#GETAL!’ .
Moet er ergens in de formules nog een aanpassing gebeuren?
MVG,
Jos,
Bekijk bijlage Excel Helpmij Gmail Agenda S-Sport Import(vba).xlsbBekijk bijlage Excel Helpmij Gmail Agenda S-Sport Import(formule).xlsx
 
Met de formule is op zich niet veel mis alleen jouw brondata is corrupt. Je hebt 192 x DTSTAMP. Zowel bij DTEND als bij DTSTART heb je 11 foute records of deze bij elkaar horen heb ik niet naar gekeken. DTEND komt 173 x voor en DTSTART 181 x. Je krijgt dus hele rare verschuivingen in de tab 'data'. Kijk maar even bij 'NIEUWJAARSCONCERT S-Plus Kursaal Oostende' (was vast een lange zit.)

In de VBA oplossing gaat het wel goed maar daar zie je gaten in de uitkomst. (geen einddatum en eindtijd of helemaal geen datum en tijd.)
 
Tja,
Ik zou de VBA oplossing gebruiken.
(voor formule oplossingen ga ik ook te rade bij mijn kleindochter, mijn formule kennis is roest)
Maar
op bepaalde plaatsen wordt DTSTART niet opgevolgd door DTEND maar door DTSTAMP.
en dan heb je nog
DTSTART = DTSTART;VALUE=DATE
en
DTEND= DTEND;VALUE=DATE
vbtje met aangepaste formule
Wanneer krijg ik een stute met boerhespe?:D
Edit:
de stute met boerhespe wel met Mostaard Wostyn.;)
Voor een betere formule zal je hier een paar formule kunstenaars moeten raadplegen.
 

Bijlagen

  • tweede poging.xlsx
    156,3 KB · Weergaven: 64
Laatst bewerkt:
Zoiets?
Code:
=--TEKST(LINKS(J2;8);"####\/##\/##")
 
Beste,

Voor de stute met boerhespe al of niet met Mostaard van Wostyn kan gezorgd worden...

De kalender ‘Huur Galerij’ is in Gmail 100% correct ingevuld met begin en einduren.
In de ‘S-Plus S-Sport’ kalender zijn er dagen waar geen eind uur in gevuld is.
‘DTSTART’, ‘DTEND’ en ‘DTSTAMP’ volgen elkaar mooi op als er in de Gmail agenda het begin en eind uur is in gevuld.
Wanneer er geen eind uur is ingevuld komt ‘DTEND’ niet voor in de lijst, ‘DTEND’ mag dan gelijk zijn aan ‘DTSTART’.
‘DTSTAMP’ staat er altijd is het dan niet mogelijk de formule aan te passen en te zoeken achter ‘DTSTAMP’ en dan de gegevens in kolom B te nemen van de vorige regel?

Rgl 156 DTSTART 20170118T130100Z
Rgl 157 DTEND 20170118T160100Z
Rgl 158 DTSTAMP 20170926T132954Z

Rgl 174 DTSTART 20170118T230000Z
Rgl 175 DTSTAMP 20170926T132954Z

Regel 158 haalt de gegevens op van regel 157
Regel 175 haalt de gegevens op van regel 174
 
Beste,
Als er geen beginuren in de agenda ingevuld zijn dan is ‘DTSTART ‘ vervangen door ‘DTSTART;VALUE=DATE’.
‘BEGIN’ staat er altijd, gevolgd door ‘DTSTART ‘ of ‘DTSTART;VALUE=DATE’, daarom misschien achter ‘BEGIN’ zoeken en de gegevens van de volgende regel ophalen.
Wanneer in de ‘Met help kolommen’ de lengte van de string kleiner is dan 9 karakters dan is er geen tijdsaanduiding, en krijg je de foutmelding ‘#WAARDE!’ in kolom E
Als ge deze puntjes en het vorige punt ‘DTEND’ kunt oplossen is het bestand in orde.
 
Regel 158 haalt de gegevens op van regel 157
Regel 175 haalt de gegevens op van regel 174
Geloof je het zelf? Filter kolom A maar even op DTSTAMP

Je hebt toch een werkende VBA oplossing? Als het al met formules kan, dan worden de huidige matrix formules een stuk complexer wat de snelheid van het bestand niet ten goede komt.
 
Beste helpers,
Nogmaals dank voor het maken van de 2 bestandjes.
Het bestandje met de formules heb ik aangepast zoals hier boven beschreven.

Hier onder de aanpassingen en het aangepast bestandje.

Wijzigen in formules Agenda Import(formule).xlsx
Het bereik begint in regel 9 in plaats van 10
In kolom J wordt gezocht naar ‘BEGIN’ in kolom A van ‘Huur Galerij’ en neemt dan in kolom B van ‘Huur Galerij’ de data uit de VOLGENDE regel; aanpassing '+ 1); $A2))' vervangen door '+ 0); $A2))'

In kolom K wordt gezocht naar ‘DTSTAMP’ in kolom A van ‘Huur Galerij’ en neemt dan in kolom B van ‘Huur Galerij’ de data uit de VORIGE regel, aanpassing '+ 1); $A2))' vervangen door '+ 2); $A2))'

In kolom D en E de formule aangepast, controle op lengte string in Kolom K en met ‘+$M$1’ wordt het uur op Benelux tijd gezet
ALS(LENGTE(K2)<9;"";ALS(B2="";"";TIJDWAARDE(DEEL(J2;10;2)&":"&DEEL(J2;12;2)))+$M$1)
ALS(LENGTE(K2)<9;"";TIJDWAARDE(DEEL(K2;10;2)&":"&DEEL(K2;12;2))+$M$1)
In kolom C de formule aangepast, controle op lengte string in Kolom K
ALS(LENGTE(K2)<9;"";ALS(B2="";"";DATUMWAARDE(DEEL(K2;7;2)&"/"&DEEL(K2;5;2)&"/"&LINKS(K2;4))))

En tenslotte formules in de kolommen C, D en E beginnen met ALS(B2="";"";

Bekijk bijlage Excel Helpmij Gmail Agenda S-Sport aangepaste Import(formule).xlsx

Velen dank en groeten, Jos,
 
Dag allemaal,
Heeft iemand nog een opmerking of hint over dit onderwerp?
'k zal nog een veertiental dagen wachten en dan opgelost aanvinken.
Jos,
 
De versie met formules werkt perfekt en kan door elke excel gebruiker aangepast worden, de VBA oplossing is moeilijk of niet te begrijpen, je moet dan al een een VBA specilist zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan