in aansluiting op vorige vraag: backups waar bewaren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
Berichten
2.256
sinds ik weer met rustig gevoel backups kan maken, zie ik dat deze bestanden opgeslagen worden in de reguliere mappen. is het ook mogelijk deze elders op te slaan, bijvoorbeeld op extern medium?
 
Ik heb je in de andere draad laten zien dat de backups worden opgeslagen in de map waar de oorspronkelijke bestanden staan. Dat is een eigenschap van Word. Kun je dus niet veranderen. Hooguit kun je een macro maken die na het sluiten van het bestand (als de backup gemaakt is) die backup verplaatst. Maar dat is nog best lastig, maar wel te doen.
 
tja, hoe dat nou weer zou moeten? te moeilijk voor mij denk ik.
bedankt voor je reactie.
 
Kun je met een batch-file oplossen.
Onderstaand kun je overnemen en aanpassen in een tekst-bestand en dan opslaan als Copy-wbk.bat
Bij aanklikken/uitvoeren wordt *.wbk naar de doelmap dus ook een externe locatie gekopieerd.

Code:
cls
Rem Naam:copy-wbk.bat
Rem Ga naar bronlocatie
Rem Ga naar Root
cd\
Rem Ga naar schijf
e:
Rem Ga naar map op schijf
cd\"mapnaam\map naam\"
Rem Uitvoeren kopieer *.wbk naar e:\test\test 1
Rem Laatste deel is doellocatie
xcopy *.wbk "e:\test\test 1"
 
Laatst bewerkt:
Bij aanklikken/uitvoeren wordt *.wbk naar de doelmap dus ook een externe locatie gekopieerd.
Van de regen in de drup, lijkt mij want dan heb je ineens dubbele bestanden... En als je een keer de batch vergeet uit te voeren, dan zit je ook nog eens met ongelijke bestanden. Dit zou mijn oplossing niet zijn. Ik zou toch een macro in Word maken die de bestanden fysiek verplaatst bij afsluiten van Word bijvoorbeeld. Die macro zet je dan in de Normal.dot en die wordt dan uitgevoerd bij elk bestand dat je afsluit. Kun je ook nooit iets vergeten. Maar ik zou de hele handel zelfs nooit doen, en de backups lekker bij de bronbestanden laten staan. Weet je namelijk altijd dat er een backup is van een bestand. En bij openen van een document zie je ze toch niet, dus wat heb je er nou voor last van? Helemaal niks...
 
ik ben panisch bij het idee dat ik bij een crash alles kwijt raak. het werk van maanden gaat dan verloren.
als ik de backup bestanden op een extern medium op zou kunnen slaan, geeft dat rust.
Maar nu weer Normal.dot. pfff
 
ik ben panisch bij het idee dat ik bij een crash alles kwijt raak. het werk van maanden gaat dan verloren.
Kan je niet veel beter een backup programma installeren, en daarin de backup van al je documenten regelen? Lijkt mij een stuk logischer dan blindelings alle bestanden dan maar dubbel opslaan. Bovendien kun je, als je dát wilt, veel beter een NAS kopen met twee duplicaat schijven in een RAID 1 opstelling, zodat je altijd je data heel houdt, ook al valt er een schijf tussenuit. Er zijn, kortom, veel betere oplossingen dan Word een backup file laten maken...
 
Ik ken die vorige vraag niet. Dat wbk bestand is in die zin ook geen back-up maar meer een reservekopie. Met back-ups en kopieën is er altijd sprake van dubbele bestanden.

Een NAS kopen kost geld en dat hebben veel mensen niet. Ook is het nogal ingewikkeld en weten mensen vaak niet wat RAID is.

De beste oplossing is zorgen voor minimaal twee externe HDD's en installeer EaseUS Todo Back-up. Zeer eenvoudig programma met handleiding en kun je alles back-uppen. Maak minimaal twee back-ups (meerdere is altijd goed) op verschillende externe HDD's.

Die wbk kun je dan later uitschakelen. Immers je hebt voldoende kopieën en met dezelfde bestandsnaam en kun snel herstellen naar de oorspronkelijke of andere locatie als dat nodig is. Je kunt testen wat je wilt met proefmappen want je kunt de back-ups en de Taak (naam)via Todo zo weer verwijderen. Geef de taak een logische naam dus bijvoorbeeld eerst de letter van de bestemming/doel locatie (schijf/station) M-W7C W7B is schijf B van de W7-PC. Dus heb je een map test op schijf B dan wordt het M-W7B-test. Geef schijven een naam want in een herstelomgeving kunnen schijfletters soms anders zijn.

Kijk hier even naar. En deze.
 
Laatst bewerkt:
ik ga hier even goed over nadenken. ik weet niet wat een NAS is en RAID.
Jullie horen van mij!
 
Dan is het altijd nuttig om je daar eens in te verdiepen. In het kort: een NAS is een apparaat dat je harde schijven bevat waar je data op kunt zetten. Met de software van een NAS kun je, als die aan je netwerk hangt, dan content streamen. Zo gebruik ik de NAS om de foto's, films en muziek op te zetten die je dan vervolgens op elk apparaat dat draadloos in het netwerk hangt kunt afspelen. Op die manier kun je dus simpel op je iPad je foto's uitzoeken en beheren. Films kijken, muziek luisteren etc.

RAID is een 'systeem' waarmee je harde schijven kunt instellen. Met RAID 0 maak je van meerdere harde schijven één schijf (meestal niet handig) en met RAID 1 worden twee harde schijven als één schijf beschouwd. Als je dan iets naar de schijf wegschrijft, wordt dat dus op twee schijven tegelijk weggeschreven. Beide schijven zijn dus identiek. Grote voordeel: als één schijf kapot is, dan heb je de andere schijf nog. Je kunt dan probleemloos de kappotte schijf vervangen, en die krijgt dan automatisch de data van de andere schijf zodat de 'tweeling' zichzelf weer in ere herstelt. Kortom: het is wat duurder (je moet twee schijven kopen terwijl je maar de ruimte krijgt van één schijf) maar het is wel extreem safe werken want je raakt gegarandeerd nooit meer data kwijt.
 
Het principe van het maken van een back-up wijzigt daardoor niet en als htil een externe HDD heeft dan zou ik daar eens mee beginnen. Een NAS kan altijd nog. Als je op een normale externe HDD al geen back-up kunt maken en herstellen dan vergeet het maar. Niet te lang nadenken, doen. Vertrouw je jezelf niet kopieer dan mappen tijdelijk naar een nieuwe map, je hebt dan altijd reservekopieën.

Overigens kun je in het verhaal van Octafisch mijn bezwaar begrijpen. Het is ingewikkeld en de inhoud is tegenstrijdig. Al heeft een NAS wel voordelen als je er goed mee om kunt gaan.

1. Met RAID 0 maak je van meerdere harde schijven één schijf
2. met RAID 1 worden twee harde schijven als één schijf beschouwd

(je moet twee schijven kopen terwijl je maar de ruimte krijgt van één schijf)
Dit klopt niet want je hebt twee identieke back-ups en op twee andere externe HDD's zouden die ook dezelfde ruimte in beslag nemen. Blijkbaar wordt hier wat anders bedoeld.

maar het is wel extreem safe werken want je raakt gegarandeerd nooit meer data kwijt.
Deze conclusie kan ik niet onderstrepen. Essentieel is dat je bij het maken van back-ups en herstel zelf weet en begrijpt wat je aan het doen bent en dat is een kwestie van rustig proberen en de functies bij zo'n back-up eens te lezen hoe die precies werken. Het is vaak erg simpel met de huidige software en zo doe je ervaring op.
 
Laatst bewerkt:
Dit klopt niet want je hebt twee identieke back-ups en op twee andere externe HDD's zouden die ook dezelfde ruimte in beslag nemen.
Wat klopt er dan niet aan mijn verhaal? Als je een NAS met twee schijven van 3GB hebt en je zet ze in RAID 0, dan zie je op je pc één harde schijf van 6GB. Zet je ze in RAID1, dan zie je één harde schijf van 3GB. Kwestie van goed lezen, dus.
En mijn conclusie is natuurlijk wél correct, want met een NAS op RAID 1 kun je de harde schijven zelfs warm wisselen; je kunt te allen tijde, of de NAS nu aanstaat of niet, een harde schijf eruit trekken en vervangen door een andere. Kijk, als je huis in brandt vliegt, zal niemand eerst naar de pc en componenten grijpen. Of je wél eerst op zoek gaat naar je losse HDD's vraag ik me dan trouwens ook af...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan