Path for boot option

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook W7 draait niet zomaar op een UEFI systeem dus er klopt iets niet en onder W7? zijn 2 besturingssystemen.
En welke theorie ontgaat mij.
Wiel is allang uitgevonden.
 
Je hebt gelijk. Ik had mijzelf nauwkeuriger moeten uitdrukken. Sorry!! Ik schreef: "Easy BCD 2.3 heeft trouwens ook nog een functie om de werking van UEFI dusdanig in te tomen, dat Windows XP wel onder Windows 7 te draaien is." Hierin zitten 2 onnauwkeurigheden (ondanks mijn grote zorgvuldigheid; maar ja, we blijven mensen!). Ik had moeten zeggen in het tweede deel van de zin: "..... dat Windows XP wel onder de bootloader van Windows 7 in combinatie met UEFI, te draaien is."
Zo houden we elkaar scherp!
 
Mijn theorie ontging jou. Daarmee bedoelde ik: De theorie dat ik vrijwel alle besturingssystemen op mijn computer kan draaien, inclusief Windows XP en Windows 98, als ik eenmaal Linux met zijn bootloader GRUB succesvol geïnstalleerd heb, en dat ik dan zelfs geen BCD Editor meer nodig heb.
 
Windows 7 draait niet op een UEFI systeem met secure boot en een GPT schijf want die kun je niet daarop installeren, in W8 en later is secure boot pas geïmplementeerd.
Maar goed, je weet nu wel voldoende, we lezen het wel of het allemaal is gelukt.
 
Laatst bewerkt:
Nu verbaas je mij. Want je schrijft: "Windows 7 draait niet op een UEFI systeem met een GPT schijf want die kun je niet daarop installeren, in W8 en later is dat pas geïmplementeerd."

De computer waar ik het steeds over had was weliswaar een computer zonder UEFI. Dat is de computer waarmee ik experimenteer. Maar mijn nieuwste computer, waarmee ik uit veiligheidsoverwegingen nog niet experimenteer, maar die ik wel voortdurend gebruik, is een computer met Windows 7 en UEFI en dat alles op een GPT schijf! Ik denk dus dat je je vergist en dat het reeds in W7 geïmplementeerd is!
 
We hadden het trouwens niet eens over GPT-schijven, maar alleen over UEFI. En GPT en UEFI gaan niet altijd samen. UEFI kan zowel voorkomen op MBR-schijven als op GPT-schijven.
 
Ik schrijf voor de derde keer op rij. Want ik heb wat te melden: Ik heb Linux Ubuntu verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. En nu doet Linux het op mijn computer! Ook is de computer nu dual boot!

De bootloader GRUB van Linux werkt zoals ik verwacht had. Ik hoefde hem niet apart te installeren. Ik krijg bij het opstarten van de computer netjes een rijtje te zien van besturingssystemen en functies, waaruit ik kiezen kan. Alleen zie ik Windows XP nog niet in het rijtje staan. Maar dat komt hopelijk nog. Ik neem aan dat ik GRUB nog verder kan configureren, als ik er wat meer van af weet. En anders kan ik wellicht vanuit Linux een BCD Editor gaan gebruiken. Deze wordt dan niet meer belemmerd door beperkingen die ingebouwd zijn in Windows 7 en zijn bootloader. Bovendien is deze computer nog geen UEFI-computer. Dus het moet zeker lukken, als ik tenminste alle positieve berichten hierover op het internet mag geloven.

Waarom lukte het bij de eerste installatie van Linux Ubuntu niet? Ik had er toen gekozen om de bootloader GRUB van Linux in dezelfde partitie te plaatsen als Linux zelf. Maar dat had ik niet moeten doen. GRUB moet geplaatst worden in de gehele harde schijf. Waarschijnlijk wordt er dan toch wel een partitie voor alleen GRUB aangemaakt, maar dat mag Linux zelf uitzoeken.

Als ik de BIOS-instellingen beter had kunnen instellen, dan was een nieuwe installatie van Linux waarschijnlijk niet nodig geweest. Waarschijnlijk had ik Linux dan al kunnen kiezen in het opstartmenu, dat ik verkrijg als ik bij het opstarten van de computer op Esc druk. Lange Pier kiest ervoor om de BIOS met rust te laten. Maar ik behoef dit niet over te nemen. Ik heb zelf ook al 32 jaar ervaring met computers.
 
We hadden het trouwens niet eens over GPT-schijven, maar alleen over UEFI. En GPT en UEFI gaan niet altijd samen.

Hier moet ik wel even op reageren want dat is niet geheel juist. GPT is zelfs de enige officieel ondersteunde indeling in de originele EFI specificatie. Het latere UEFI voegt ook ondersteuning voor MBR toe, maar indien een CSM wordt gebruikt kan het zijn dat de CSM prioriteit krijgt boven EFI boot en aanpassingen niet meer mee worden genomen. In dat geval werkt UEFI met MBR duidelijk minder betrouwbaar dan met GPT. Hoewel dit een fout is van de BIOS makers en niet zozeer van de specificatie.

Stellen dat GPT en UEFI niet altijd samen gaan is echter pertinent onzin. Je zou zelfs kunnen stellen dat EFI ontwikkeld is om GPT mogelijk te maken
 
Ook W7 draait niet zomaar op een UEFI systeem dus er klopt iets niet en onder W7? zijn 2 besturingssystemen.
Bericht 26 maar even aangepast, was die secure boot vergeten.
Moet sowieso een 64bit OS zijn.
https://www.thomas-krenn.com/en/wiki/Installing_Operating_Systems_on_UEFI_Systems

Vind je persoonlijke aannames niet stroken met de technische werkelijkheid.
Een W7 die moelijker gaat doen? die werkt of werkt niet en over UEFI/GPT is al een juist antwoord gegeven door @wampier.
Ook heb je het over een uefi systeem en een mbr systeem waar het niet duidelijk is waar je wat op doet.
Ik had moeten zeggen in het tweede deel van de zin: "..... dat Windows XP wel onder de bootloader van Windows 7 in combinatie met UEFI, te draaien is.
Staat de UEFI in CSM of Legacy mode en maak je gebruik van de geëmuleerde bios en niet van de uefi en secure boot staat uit anders draait XP echt niet, die ook nog op een MBR schijf dient te staan, op een GPT zou XP 64bit dienen te zijn.
 
Dank voor jullie berichten. Eerlijk gezegd begrijp ik niet alles wat jullie schrijven. Jullie hebben het over CSM. Maar ook bij deze afkorting vind ik weer vele mogelijkheden in de woordenboeken. Een veel voorkomende betekenis volgens de woordenboeken is: "CMS = Content Management System, een systeem waarmee je heel eenvoudig een website kunt onderhouden doordat je geen kennis van HTML hoeft te hebben." Ik snap echter niet wat dit met ons onderwerp te maken heeft.

Trouwens: We zitten in de afdeling BIOS van Helpmij.nl. Daarom begon ik mijn schrijven met een vraag over de BIOS. Helaas heb ik daar nog geen antwoord op gekregen, waar ik mee uit de voeten kon. Ik begrijp de algemene formule bij 'create' (om een nieuwe boot optie te maken) heel goed. Maar het lukte mij nog niet om die formule toe te passen op mijn situatie. Het was mij vooral niet duidelijk hoe ik een partitie moest aanduiden.

Lange Pier schrijft: "Ook heb je het over een uefi systeem en een mbr systeem waar het niet duidelijk is waar je wat op doet." Maar ik had dat al verteld. Ik heb hier 2 laptops met Windows 7. De een is met een MBR-schijf zonder UEFI en de tweede is met GPT-schijven en met UEFI. De vragen die ik stelde gingen over de eerste computer zonder UEFI. Want daarop ben ik aan het experimenteren. Later wil ik soortgelijke experimenten echter ook gaan doen op mijn nieuwste computer met UEFI, voor zover mogelijk.

Met het programma Mini Tool Partition Wizard kan ik wat meer doen dan met Windows alleen. Daarmee kan ik GPT-schijven omzetten in MBR-schijven, en ook andersom. (Vandaar o.a. mijn bewering, dat UEFI en GPT niet altijd samengaan). Maar ik weet niet of dat voor 100 % werkt. Ongetwijfeld heeft Wampier gelijk met zijn bewering: "Je zou zelfs kunnen stellen dat EFI ontwikkeld is om GPT mogelijk te maken."

Verder is het mij al een keer gelukt om Windows XP draaiend te krijgen op de eerste laptop, waarop Windows 7 geïnstalleerd stond bij de aankoop. Maar dual/multi boot van Windows 7 en Windows XP samen is mij in het verleden nog niet gelukt. Hopelijk gaat dat nu wel lukken via GRUB van Linux. Dan heb ik gelijk 3 besturingssystemen op dezelfde computer.

Zoals ik al zei is dat dus een computer zonder UEFI. Als het mij daarop lukt wil ik later proberen om hetzelfde te verkrijgen op mijn computer waar wel UEFI op staat. Als dat niet lukt moet ik genoegen nemen met het virtueel draaien van Windows XP binnen Windows 7. Dit heb ik nu reeds voor elkaar door middel van de Windows XP Mode. Helaas werken daar belangrijke functies van Windows XP niet meer, die voor mij juist van groot belang zijn.
 
Ter aanvulling: De laptop waarop ik Windows XP met succes liet draaien is 64 bit. Ik weet niet of deze Windows XP ook 64 bit is.
 
Ter info m.b.t. CSM:
The Compatibility Support Module (CSM) is a component of the UEFI firmware that provides legacy BIOS compatibility by emulating a BIOS environment, allowing legacy operating systems and some option ROMs that do not support UEFI to still be used.
 
Dank je wel, Scrapheap! Dit is voor mij helemaal duidelijk! En ik ga deze afkorting gelijk opnemen in mijn persoonlijke zelf aangemaakte woordenboek! Daar staan ook al andere afkortingen uit de computer-techniek.
 
Ik wil nog even reageren op de opmerking van Lange Pier: "Moet wel even kwijt dat je het jezelf ongelooflijk moeilijk aan het maken bent."

Het feit dat ik voor deze route koos kwam door de invloed van het programma EasyBCD, het broertje van Visual BCD Editor, waar jullie naar verwezen. Eerst verklaart dit programma (ik heb het nu even over mijn nieuwste computer met UEFI): "EasyBCD has detected that your machine is currently booting in EFI mode. Due to limitations set by Microsoft, many of EasyBCD’s multi-booting features cannot be used in EFI mode and have been disabled."

Verder verklaart dit programma, dat hier geen gemakkelijke oplossing voor is. Dan worden er 3 opties genoemd om dit probleem toch op te lossen. De derde optie is: "Use GRUB2 EFI as your main boot manager.". Vervolgens lees ik op internet, dat GRUB2 nog niet zo betrouwbaar is, tenzij men het gebruikt in zijn natuurlijke omgeving en dat is Linux. Zodoende kwam ik bij Linux terecht. Verder verklaart Easy BCD: "with the GRUB2 EFI menu loading first, you can use that to boot into Linux and to chainload NTLDR to boot into Windows 9x."

Dus dan kan ik zelfs Windows 95 en Windows 98 draaien. Zijn jullie het eens met deze verklaring van Easy BCD? En denken jullie dat het broertje ervan, Visual BCD, beter is?

In ieder geval heb ik goede moed, dat ik uiteindelijk al mijn doelstellingen kan verwezenlijken, want in de computertechniek is uiteindelijk alles mogelijk, desnoods via allerlei omleidingen en aanpassingen. Desnoods zet ik EUFI in de BIOS even uit als ik Windows XP op mijn nieuwste computer wil gaan draaien. Ik zit zo vaak in de BIOS (zonder ooit enige schade aan te richten!) dat ik daar mijn hand niet voor omdraai!
 
Zojuist is het mij gelukt om ook mijn tweede computer met Windows 7 en met UEFI dual boot te maken, dus met Windows 7 en Linux samen. Daarbij was het niet nodig om de UEFI-mode uit te zetten, omdat Linux Ubuntu ook in UEFI-mode geïnstalleerd kan worden. Nu neem ik een poosje rust alvorens ik ga proberen om nog meer besturingssystemen er aan vast te plakken, zowel bij de computer zonder UEFI als bij de computer met UEFI.

Zoals ik al zei is in de computer-techniek alles mogelijk. Bij mijn langdurige onderzoeken op internet kwam ik zelfs een programma tegen, waarmee men oude programma's, zoals Windows XP, kan installeren op een computer met UEFI. Er werd nog bij gezegd: "Alleen bij ons is dat mogelijk." Maar daar lach ik maar een beetje om. Als de een het kan uitvinden kan de ander het ook! Helaas ben ik zo dom geweest om de internet-link van dit programma niet te onthouden. Misschien kom ik het nog eens tegen. En zoniet, dan is het een kleine moeite om de UEFI-mode voor het gebruik van bepaalde besturingssystemen even uit te zetten.
 
Voor alle duidelijkheid: Het feit dat ik dit werk van hackers leuk vind, wil absoluut niet zeggen, dat ik het al het werk van hackers leuk vind. Integendeel ! Het kwaadaardig op afstand onklaar maken van de systemen van anderen, of het stelen van wachtwoorden, moet zeer zwaar gestraft worden.

Verder hoop ik jullie hier op de hoogte te houden van mijn verdere successen bij het multi-boot maken van mijn computers. Het gaat niet zo snel, omdat ik nog veel andere dingen te doen heb in het leven.

Maar ik heb plezier in dit werk, en ik leer voortdurend. Op een gegeven moment wilde mijn eerste computer met Windows 7 helemaal niet meer opstarten. Dus niet meer in Windows en niet meer in Ubuntu. Ik kreeg niet eens meer een opstartmenu te zien. En de reparatie-DVD voor Ubuntu werkte nog steeds niet. Maar door de kennis en ervaring, die ik al had opgedaan, kon ik dit probleem in ongeveer een uurtje oplossen, met hulp van mijn tweede computer met Windows 7, en de installatie DVD van Ubuntu (zonder Ubuntu opnieuw te installeren).
 
Als een van de schijven een EFI bevat kun je Clover gebruiken.
https://sourceforge.net/projects/cloverefiboot/files/?source=navbar
Clover zet alle bootable partities... .op een rij.
Vereist wel dat je een MacOS bootable USB stick heb, zie Youtube...(zoek, hoe je dat maakt onder windows...).
De bootloader komt alleen te voorschijn als je de EFI-boot disk als eerste in het bios zet...(uiteraard...)
Doe je dat niet dan boot ie gewoon op de schijf die je normaal als eerste hebt staan.
Zo gebruik ik Hackintosh (Sierra MacOS 10.12) in combi met Win10... probleemloos.
 
Dank je wel, Route99! Maar ik ben er nog niet van overtuigd, dat Clover een betere bootloader is dan GRUB, die van nature in Linux zit. En er zijn wel meer bootloaders, al kan de een wel beter zijn dan de andere. Dus ik houd het nog even op GRUB, aangezien ik die nog niet volledig heb uitgeprobeerd.

Maar ik merk wel, dat Windows 7 zich erg agressief gedraagt jegens GRUB, en GRUB graag om zeep helpt. Enkele dagen geleden kon mijn eerste computer met GRUB gelijk helemaal niet meer opstarten, ook niet in Windows, nadat ik in Windows even schijfbeheer had gebruikt. Gelukkig kon ik mijn computer toen snel repareren.

En vandaag gebeurde iets dergelijks met mijn tweede computer met Windows 7 (en met UEFI). Ik had de computer gewoon opgestart en zat in een boek te lezen. Opeens ging het scherm op zwart, zonder dat ik daar aanleiding toe had gegeven. En gelijk kon de computer niet meer opgestart worden en verscheen er een foutmelding. Nadat ik de computer een paar keer had uitgeschakeld en weer aangezet had, kon ik de computer weer normaal opstarten. Echter: Alleen in Windows. Van de mooie GRUB bootloader zag ik niets meer terug.

Waarschijnlijk zal ik GRUB wel weer kunnen repareren of terugplaatsen, maar het is wel jammer dat Windows zich zo intolerant gedraagt jegens een alternatieve bootloader. Ik lees dat andere mensen hun systeem stabieler maken door enkele Windows files te veranderen. Misschien ga ik dat ook nog een keer doen, maar dit is wel een beetje gevaarlijk werk. Als men het verkeerd doet, kan het zijn dat Windows ook helemaal niet meer op wil starten.

Overigens maak ik wel backups alvorens grote ingrepen te doen. En dat was gelijk succesvol. Toen mijn eerste computer met Windows 7 en Linux als gevolg van mijn experimenten voor de tweede keer niet meer op wilde starten, zette ik even een backup terug. En meteen deed alles het weer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan