Path for boot option

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gefeliciteerd met het behaalde resultaat en respect voor je volhardendheid :thumb:
Je kunt weer verder met je project...
 
Beste Route99, ik had niet verkondigd dat jouw input malware bevat. Ik had slechts gezegd: "Zojuist lees ik op internet, dat Clover mogelijk malware bevat. Dus extra voorzichtigheid is hier geboden." Dat is niet hetzelfde. En op een andere plaats heb ik dit nog verder gerelativeerd, nl. door te zeggen, dat virusscanners er soms ook helemaal naast zitten. Als voorbeeld gaf ik aan, dat Norton soms goede bestanden bij mij opruimt. Om dit te voorkomen heb ik zelfs al een USB-stick met bestanden, die Norton absoluut niet mag scannen. Als ik die in mijn computer stop, zet ik eerst Norton uit.

Het gaat bijvoorbeeld om een programma'tje waarmee ik de installatiecode van een programma op mijn eigen computer kan achterhalen. Dit is nodig als het programma niet goed meer functioneert en ik het wil verwijderen en opnieuw wil installeren (en als ik de code niet meer weet). Maar Norton vertrouwt het niet en gooit het eruit. Daar zet ik dus een hak voor.

Maar terug naar de BIOS! Mijn laatste succes heeft nog een leuk staartje! Voor het eerst staan er nu 2 entries in mijn BIOS, die zich op dezelfde harde schijf bevinden! Dat had ik nog niet eerder gezien. Hierdoor kan ik nu beter zien hoe de BIOS verschillende partities aanduidt. (Ik noem het voor het gemak even BIOS. In werkelijkheid is het UEFI. Maar ik merk dat ook andere mensen voor de duidelijkheid de naam BIOS blijven gebruiken).

Momenteel heb ik 3 entries in mijn BIOS:
1) unbuntu (P0: Naam van de harde schijf)
2) Windows Boot Manager (P0: Naam van de harde schijf)
3) P2: Naam

De nummers 1), 2), en 3) staan niet in de BIOS. Die heb ik voor het gemak even zelf toegevoegd.
Maar verder maken deze BIOS-aanduidingen een zeer slordige indruk. ubuntu is met een kleine letter geschreven en Windows Boot Manager met 3 hoofdletters. Nummer 3 is de aanduiding van het DVD-station. Maar waarom ontbreken hier de haakjes?

En verder: Ubuntu en Windows hebben ieder het nummer P0 gekregen. En het DVD-station de aanduiding P2. Dat lijkt ook vreemd op het eerste gezicht.

Bovendien: Op de ene plaats binnen de BIOS staat Windows op de tweede plaats en het DVD-station op de derde plaats. En op een andere plaats binnen de BIOS staat het DVD-station op de tweede plaats en Windows op de derde plaats.

Kortom: Deze BIOS maakt een rommelige slordige indruk. Waarschijnlijk is de BIOS bij vrijwel iedere computer weer anders. Inderdaad is de BIOS bij mijn andere Asus-computer met Windows 7 weer behoorlijk anders. Niettemin is er met deze BIOSsen goed te werken, als men er wat handig mee is.

Het feit dat Ubuntu en Windows ieder de aanduiding P0 (= P nul, geen P oo) hebben gekregen is waarschijnlijk wel te verklaren. Weliswaar staat Windows in de tweede partitie van de harde schijf en Ubuntu in de derde, maar ze hebben allebei hun bootloader in de eerste partitie! En die wordt waarschijnlijk met P0 aangeduid. Ik heb overigens ook op internet gelezen, dat zulke aanduidingen heel gemakkelijk kunnen wisselen bij één en dezelfde computer.

Als ik ooit nog eens zelf een entry aan wil maken in de BIOS, dan kan ik eventueel zelf een beetje gaan experimenteren met P0, P1, P2, enz. En als het me niet bevalt zet ik met 1 klik de fabrieksinstellingen weer terug.
 
Dank voor je felicitatie Scrapheap! Die had ik nog niet gelezen toen ik het vorige schreef.
 
Bij nader inzien denk ik toch, dat P0, P1 en P2 uit mijn BIOS betrekking hebben op een gehele schijf en niet op een partitie. Want de DVD-speler krijgt nummer P2 en die heeft geen partities. Sorry voor de verwarring, maar hierover is vrijwel geen of helemaal geen goede documentatie te vinden. En de mensen op dit forum gaven mij ook geen duidelijke informatie hierover. En dat is ze geenszins kwalijk te nemen, vooral vanwege het feit dat er zoveel verschil is in de BIOSsen van de verschillende computers.

Het is me nog niet gelukt om zelf een extra entry aan te maken in de BIOS, maar geen nood. Ik denk dat ik mijn energie weer ga steken in het werken met GRUB. Het feit dat ik nog niet gekozen heb voor een andere BCD-editor komt doordat Easy BCD gepresenteerd werd als een van de beste, terwijl die ik werkelijkheid heel erg tegenviel. En over GRUB las ik de meeste positieve berichten, ook van de kant van Google.
 
Tja, een partitie is een onderdeel van een besturingssysteem, hoe zouden die dan in de bios/uefi te zien kunnen zijn.
Er wordt eerst alleen de bootsector gezocht en bij een uefi systeem de windows bootmanager.

En Easy of Visual BCD doet gewoon wat het moet doen, dat het niet bevalt is aan de gebruiker en heeft weinig met de BCD zelf te maken.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc709667(v=ws.10).aspx
Zo gaat het zonder gui.

Grootse gedoe krijg je als je in Linux bent geweest en je gaat erna naar een W8.1 of W10, die gaat alle partities controleren met een chkdsk.

Daarom boot ik via de bootselector als ik een ander OS wil en heb nergens last van.
 
Daarom boot ik via de bootselector als ik een ander OS wil en heb nergens last van.
Zo doe ik het ook
Doe ik niks dan start Win 10 door en via F8 komt het bios boot menu en kies ik voor de disk waar MacOS op staat en handelt Clover het af, want ik heb meerdere test versies van MacOS...

Wil ik alsnog naar Win10 omdat ik me vergist heb.. dan kan ik via Clover heel gewoon naar Win10.
En inderdaad.. heb dan ook geen last met chkdsk... Clover laat Win10 helemaal.... met rust.... maar ziet hem wel staan en je kunt dus echt via Clover met Win10 booten..

Op onze server staat alleen Debian 8 .. daar doet grub netjes zijn werk...
 
Heb ooit een bootmanager gebruikt maar als je op 1 schijf zat kon je in Windows of Linux geen andere schijven zien, met die Clover (was een false positieve melding van Avast o.a, overigens) kun je wel op de andere schijven komen?
 
Lange Pier schrijft over de BIOS/UEFI: "Er wordt eerst alleen de bootsector gezocht en bij een uefi systeem de windows bootmanager."
Maar als ik hiervoor kies kan ik Windows XP niet meer opstarten. Want de Windows bootmanager blokkeert dit. Volgens het programma Easy BCD is dit probleem te omzeilen door het gebruik van GRUB. Dan wordt de bootmanager van Windows niet meer als eerste bootmanager aangesproken, maar de bootmanager GRUB. En dan zou ik Windows XP wel op kunnen starten, zelfs met UEFI. Denk jij dat die bewering van Easy BCD onjuist is?

Verder schrijft Lange Pier: "Heb ooit een bootmanager gebruikt maar als je op 1 schijf zat kon je in Windows of Linux geen andere schijven zien."
Als ik in Linux Ubuntu zit kan ik alle Windows-schijven zien en openen. Maar andersom niet. Vanuit Windows heb ik - tot nu toe - geen toegang tot de Linux-bestanden. Misschien krijg ik dat wel voor elkaar na enkele bewerkingen met behulp van een alternatief programma, zoals MiniTool Partition Wizard. Maar daar heb ik momenteel nog geen behoefte aan.
 
Heb ooit een bootmanager gebruikt maar als je op 1 schijf zat kon je in Windows of Linux geen andere schijven zien, met die Clover (was een false positieve melding van Avast o.a, overigens) kun je wel op de andere schijven komen?
Ik heb Linux als server, niet op de desktop daar Win10/MacOS zoals ik al schreef.
Dat "ooit" van jou klopte ook, maar Clover zou nu compatible moeten zijn met ext4. Zal het eens proberen, heb nog wel een ext3 of 4 schijf liggen buiten de server.
Meldt het wel na een testje....

PS: Vroeger had je explore2fs .. maar die loopt ver achter, werkt amper nog... om vanuit Windows ext3 te lezen, wie heeft er nog ext2..
Deze moet ik nog een keer proberen maar kan alleen lezen, mij te weinig..
https://www.diskinternals.com/linux-reader/

Aha.. vond er toch een.. nog eens testen.
Ext3Fsd is an ext2/3/4 file system driver for Windows (2K/2003/XP/7/8/10).
It's a freeware, everyone can modify or distribute under GNU GPLv2.
https://sourceforge.net/p/ext2fsd/code/ci/master/tree/
files:
https://sourceforge.net/projects/ext2fsd/files/Ext2fsd/0.69/

Edit: op mijn Win10 werkte die Ext2fsd. Hij installeert alleen als je de gedownloade exe op WinXP compatibiliteit zet ivm een niet gesigneerde driver...
De manager exe die erbij zit werkt wel en je kunt een drive letter toewijzen maar als je dan bijv die F-schijf probeert te benaderen.... dan vraagt Windows of de schijf geformatteerd moet worden... dus niet..
En dat voor ext3 niet eens ext 4....
De source code is ook beschikbaar, maar ik heb geen compiler hier beschikbaar onder Win10, kan het niet testen.
Het liefst compile je dan op het systeem waar het moet werken....
 
Laatst bewerkt:
@route99, die bootmanager verborg de andere schijven, had verder niets met het bestandssyseem te maken, bij de nu gebruikte manier heb ik geen bootmanager nodig, de gebruikte OS'en dienen wel op een eigen schijf te staan.

@Vanderploeg, Linux ziet idd Windows partities/bestanden maar niet andersom, met Linux reader kan dat.
https://www.diskinternals.com/linux-reader/
 
Lees het nog eens terug.. zo gebruik ik hem ook... alleen om tussen de 2 Macos te kiezen (op 1 disk....) moest ik het wel.. zeker icm Hackintosh....
 
Lange Pier, kan je nog even je mening geven over het eerste deel van mijn vorige item (item 68), dus over hetgeen het programma Easy BCD beweerde over GRUB? Want dit is nogal cruciaal voor mij bij mijn experimenten van de afgelopen weken. Maar als je zegt, dat je het niet weet vind ik het ook goed, hoor. Misschien hebben we veel langs elkaar heen gepraat en dan kan het goed zijn om het zo mogelijk even uit te praten.

Enerzijds lees ik op internet hoe moeilijk het is om Windows XP draaiend te krijgen op een UEFI-computer. Hackers zouden 14.000 euro verdienen als ze het voor elkaar kregen. Toch lees ik meerdere berichten van andere mensen op het internet, die beweren dat ze dit ook voor elkaar hebben gekregen. En volgens de beweringen van het programma Easy BCD is het ook mogelijk via GRUB van Linux.

Het duurt echter wel even alvorens ik dit heb uitgeprobeerd, want het toevoegen van nieuwe entries aan GRUB is niet zo gemakkelijk, en ik wil goed weten waar ik mee bezig ben. Ik ben niet iemand die klakkeloos alle adviezen van anderen overneemt. Zo wordt er veel reclame gemaakt voor het programma Grub-customizer. Maar Google keurt dit programma af als onnodig en schadelijk. (Op verzoek zal ik de link geven naar de desbetreffende Google-site). Dit is slechts een voorbeeld om te laten zien waarom ik voorzichtig te werk ga. Maar gewoonlijk bereik ik mijn doelen wel op den duur, soms langs een andere weg dan ik aanvankelijk dacht.

Verder schrijf je: "Tja, een partitie is een onderdeel van een besturingssysteem, hoe zouden die dan in de bios/uefi te zien kunnen zijn." Maar de logica hiervan ontgaat mij. Ten eerste is een partitie veel meer te zien als een onderdeel van een schijf. Ten tweede kan ik in feite reeds nu in het BIOS een partitie kiezen voor het besturingssysteem dat ik draaien wil. En ten derde nodigt de BIOS zelf de mensen uit om een pad op te geven, als ze een nieuwe boot entry willen aanmaken. Alleen schijnt het (nog steeds in de BIOS) dan zo te zijn, dat men uiteindelijk moet verwijzen naar een bestand, dat essentieel is voor een boot loader. En dan wordt het gewoon wat moeilijker, maar zeker niet onmogelijk. Het verwijzen naar een partitie zonder de naam van dit bestand schijnt in de BIOS niet te werken.
 
Geloof er niks van dat je in de bios partities ziet waarvan je op kunt starten, foto's graag.
Die ziet of de volledige schijven of de windows bootmanager bij een uefi systeem.

Ook lijkt het mij sterk dat XP op een uefi systeem opstart, die heeft een GPT schijf indeling nodig en dat kent XP niet.
 
In mijn Asus bios zie ik alleen de totale schijf waar de disk te zien is met 2x MacOS, maar ik kan zonder bootmanager daar niet uit een van die 2 via het bios kiezen....
Er is wel een utility die ik op kan roepen die meer kan maar dat moet ik nog uitzoeken, maar das geen standaar bios boot met F8 en de boot disk keuzes...
Mss zat er bij hem al een andere bootmanager op?
 
Laatst bewerkt:
Lange Pier, je hebt mij niet helemaal goed begrepen. In de BIOS zie ik niet de namen van partities, maar de entries die partities vertegenwoordigen. Inderdaad zijn dat ook hele besturingssystemen. Maar die staan elk wel op hun eigen partitie, en dat bedoelde ik.

De eerste entry is:
ubuntu (P0: Naam van de harde schijf)
En de tweede entry is:
Windows Boot Manager (P0: Naam van de harde schijf)

Als ik voor de eerste entry kies, laat ik de computer opstarten vanaf de derde partitie (+ zijn bootloader in de eerste partitie).
En als ik voor de tweede entry kies, laat ik de computer opstarten vanaf de tweede partitie (+ zijn bootloader in de eerste partitie)

Dus de partities spelen hier echt wel een sleutelrol. Dit wordt nog duidelijker wanneer ik een nieuwe entry aan wil maken. Dan krijg ik als instructie:
fs0:\path\filename.efi

Uit het woord 'path' blijkt, dat ik hier een partitie en eventueel een map op kan geven. En uit de woorden 'filename.efi' concludeer ik, dat ik hier de naam van een bestand op moet geven, dat essentieel is voor een bepaalde bootloader en dus voor een besturingssysteem.

Verder zeg je: "Ook lijkt het mij sterk dat XP op een uefi systeem opstart, die heeft een GPT schijf indeling nodig en dat kent XP niet." Als dat waar is heeft het programma Easy BCD mij op het verkeerde spoor gezet. Maar ik ga het toch verder onderzoeken. Overigens schijnt het helemaal niet moeilijk te zijn om een MBR-schijf om te zetten in een GPT-schijf. Want het programma MiniTool Partition Wizard biedt deze mogelijkheid aan.

Ook herkent dit programma zowel Windows-schijven en partities als Linux-schijven en partities. En dat is wel leuk. Ik wilde een keer een naam geven aan een Linux-partitie. Dat is handig voor de herkenbaarheid, want voor mijn backups gebruik ik weer een ander programma, en binnen dat programma let ik goed op de namen om fouten te voorkomen. Maar binnen Linux en het Linux-programma Gparted kon ik die naam niet geven. Het werd geblokkeerd. En binnen Windows kon het natuurlijk helemaal niet, want Windows ziet hem niet eens.

Maar met MiniTool Partition Wizard (dat draait onder Windows) kon ik die naam wel geven. En Linux doet daar verder niet moeilijk over, maar vertoont nu ook die naam.
Dus dit is een leuke tip voor mensen die net iets meer willen doen dan met Windows en Linux mogelijk is. Overigens kon ik een andere partitie binnen Linux wel direct een naam geven. Misschien kwam het door een bug in Linux of Gparted, dat het bij die eerste partitie niet lukte.
 
En andersom kan het ook. Met MiniTool Partition Wizard kan men niet alleen een MBR-schijf omzetten in een GPT-schijf, maar ook een GPT-schijf in een MBR-schijf. En verder heb ik, dacht ik, al software gezien waarmee men buiten de BIOS de UEFI-mode in de BIOS kan aan- en uitzetten, dus zonder de BIOS-module te openen. Kortom: Er valt wel wat te schuiven. Hopelijk kan ik genoeg schuiven om al mijn doelstellingen te bereiken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan