Ik heb een geheugenprobleem geconstateerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.964
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

De Windows geheugentest heeft gecontateerd dat er een probleem is met het geheugen dat in m'n Desktop zit

Het zijn 2 modules,
1 van 8192 Mb Team Group Inc. PC3-12800 (800Mhz) week/jaar 10/16 en
1 van 4096 Mb Crucial Technology PC3-12800 (800Mhz) week/jaar 38/15, Zie afbeelding van Speccy
Nu gaat het er om: welke van de modules geeft problemen??
Is er een programma dat de modules zelf doorlicht?
Of moet ik eenvoudig eerst de ene module verwijderen, dan testen en daarna de andere?
MVG
Dukkel

59cd23fe52b75-2017-09-28_%283%29.png
 
test per bankje, dus haal er een uit en test dan de andere.
Gebruik memtest86 ipv die van windows.
 
Hallo Dukkel,
Is het probleem niet dat er verschillende geheugens zijn geplaatst in één bankje? Raadpleeg de voorwaarden op de desbetreffende pagina van de handleiding als je dat niet zeker weet. Wanneer het geen merkcomputer is dan het boekje van het moederbord. Welk geheugen geplaatst kan worden en in welke hoeveelheid en combinaties staat er in beschreven.
 
Beide bankjes hebben wel dezelfde kloksnelheid maar niet dezelfde CL-waardes, daarom heb je dit probleem.
De 8 Gb heeft een CL van 9 , de Crucial heeft een CL van 11.
Gooi die crucial er maar uit, je zult zien dat het probleem weg is.
 
Beide bankjes hebben wel dezelfde kloksnelheid maar niet dezelfde CL-waardes, daarom heb je dit probleem.
De 8 Gb heeft een CL van 9 , de Crucial heeft een CL van 11.
Gooi die crucial er maar uit, je zult zien dat het probleem weg is.

Hallo Scrapheap en ook Alfred 2
Ik denk dat je het niet bij het juiste eind hebt. Zie Afbeelding
In deze test was alleen nog maar die 8Gb op m'n moederbord, en juist deze geeft enorm veel fouten

59ce535936ae4-IMG_20170929_095848.jpg


Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Dan mik je die 8 Gb maar in de kliko, die is dus duidelijk verrot.
Wat ik eerder opmerkte over het verschil in CL-waarden is in veel gevallen wel de oorzaak als er verschillende merken bankjes door elkaar gebruikt worden.

nu moet je dus op zoek naar een 2e Crucial-bank met dezelfde CL-waarde als die van 4 Gb of een ander merk met CL-waarde 11..
 
Hallo Scrapheap

Waaraan kan ik in het overzicht dat ik op Helpmij zette, zien hoeveel CL het ene stripje heeft en hoeveel het andere stripje?
 
Zoek in Google beide bankjes op met de aanvulling "cl waarde" of "cl-value"..
Voor de crucial voer je op Google bijv. in => CT51264BA160BJ cl value
Je vindt dan volgende info:
Crucial Technology CT51264BA160BJ Specifications
4GB DDR3 1600 MT/S PC3-12800 CL11 Udimm 240-Pin Single Ranked

Zo kun je dat voor de andere ook doen.
Dit soort info wordt helaas lang niet altijd vermeld bij verkopers, vaak moet je naar de website van de fabrikant voor deze informatie.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Scraphead

We zijn er dus overeens dat mijn Crucial 4Gb stripje = CL11

Als ik nu bij Team Group Inc. onderdeelnummer: TEAMGROUP-UD3-1600 met 8192Mbytes, zie ik mijn module DDR3 1600 in onderstaand overzicht ook met de snelheid CL11 !!!!!!

Dus wat heb jij gezien?


59ce888e9322b-2017-09-29.png
 
Laatst bewerkt:
Dit soort info wordt helaas lang niet altijd vermeld bij verkopers, vaak moet je naar de website van de fabrikant voor deze informatie.
Daar is het ook geen eenvoudige zaak die informatie te vinden. Het is toch waanzin dat je elkaar moet vragen, wat heb jij gezien? Als die CL waarde dan essentieel is, dan moeten gegevens toch met software gemakkelijk te vinden zijn. Speccy is dan ook waardeloos blijkt nu wel. Het hele verhaal deugt niet. En dat testen slaat dan nergens op als je niet eens de juiste specificaties van het product hebt.

Kijk eens met CPU-Z of je die CL waarde daar niet sneller kan vinden.
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen,

Op #9 staat bovendien:

"Levenslange Garantie", dus lijkt me duidelijk wat ik ga doen.

Ik heb reeds bij de leverancier een RMA ingedient, nu wacht ik dus af.
 
Hoe word ik slapend rijk? Lijkt mij duidelijk.;):d:d:d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan