• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

twee of drie dubbele som.als

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJ.Funny

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2006
Berichten
112
Beste Lezer,

Het leek me zo makkelijk, maar blijkt toch lastiger dan ik dacht??

Ik probeer het uit te leggen aan de hand van bijgevoegde Excel. Wat wil ik bereiken?

Ik wil op het tabblad overz in cel C2 de som hebben van alle cellen van het tabblad data van kolom D, mits de waarde in kolom C ligt tussen de waarde van cel A2 en B2 en de waarde in kolom A moet ook nog gelijk zijn aan de waarde in cel C1?!?

Pfffffffffffffffffffff hoop dat het een beetje duidelijk is?!

Bekijk bijlage vraag.xlsx
 
Deze zou werken als de grootboeknummers echt als getallen in je kolom zouden staan:

Code:
=SOMPRODUCT((Tabel_Query_van_Unit_4_Multivers[GROOTBOEKMUTATIES.CDGRBREKENING]>=$A$2)*(Tabel_Query_van_Unit_4_Multivers[GROOTBOEKMUTATIES.CDGRBREKENING]<=$B$2)*(Tabel_Query_van_Unit_4_Multivers[GROOTBOEKMUTATIES.BOEKJAAR]=C1)*(Tabel_Query_van_Unit_4_Multivers[GROOTBOEKMUTATIES.DEBET-GROOTBOEKMUTATIES.CREDIT]))


Afsluiten met CTRL SHIFT en ENTER

Ik ben er van uitgegaan dat grootboeknummer 1600 ook mee zou tellen als je in A2 1600 hebt staan.
 
Laatst bewerkt:
Somproduct-formule is op zijn eigen een matrixformule en hoef je dus niet in te geven via Ctrl Shft Enter,

dit denk ik toch.
 
Volgens mij is hier de draaitabel voor uitgevonden.
 

Bijlagen

  • vraag.xlsb
    34,8 KB · Weergaven: 29
Cobbe, sinds ik met somproduct werk, doe ik het automatisch, maar inderdaad, het werkt prima zonder :thumb:
 
De formule zoals die van @SjonR als matrixformule invoeren heeft als voordeel dat je met de vulgreep de formule naar rechts kan trekken zonder dat de kolomaanduiding veranderd.
Met de normale Enter wil dat niet.

Daarvoor moet je in een cel de formule plaatsen en dan een selectie maken tot waar je de formule wilt kopiëren.
In dit geval naar rechts C2:G2: druk nu Ctrl+R.
 
...zonder dat de kolomaanduiding veranderd/
@HSV: handige tip! Hier ben ik enkele keren tegenaan gelopen bij gebruik met tabellen. Weer wat geleerd, dus dank.
 
Hmmmm dit is helemaal top!!! Ik zat overigens redelijk in de buurt van de oplossing maar bij mij was het antwoord 4?? Maar deze snap ik en kan ik volgen!! Thnx weer wat geleerd!! Zal hem als opgelost markeren!!

PS die draaitabel oplossing ken ik en gebruik ik vaak, maar is in dit geval niet toereikend!! Maar wel bedankt voor je antwoord!! Voor het zelfde geld was het raak!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan