• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getal weergave in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bert Bog

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2007
Berichten
12
Is er een mogelijkheid om in een cel de getalweergave zo in te stellen dat 1,0 wordt weergegeven als 1 en 0,8 als 0,8. Het gaat om de zichtbare weergave, niet om een achterliggende formule
zoals =afronden(xx)
Als ik nu 0,8 instel op weergave met 1 digit achter de komma wordt 1 weergeven als "1,0" en die "..,0" wil ik liever niet zien.
En als ik nul digits achter de komma instel wordt 0,8 weergeven als 1 en dat wil ik niet. Hoe stel ik dat in zonder VBA te gebruiken?

Het mooiste zou zijn:

1 wordt weergave 1
1,0 wordt 1
0,8 wordt 0,8
0,796 wordt 0,8
2,01 wordt 2
2,06 wordt 2,1



Gr, Bert
 
Laatst bewerkt:
dat kan met voorwaardelijke opmaak.

Code:
=REST(A1;1)=0
 
Ik dacht het ook met een formule op te lossen maar TS is nogal stellig: "Het gaat om de zichtbare weergave, niet om een achterliggende formule."

Dus een aangepaste celweergave lijkt me de meest juiste oplossing, zoals beschreven hier: https://www.extendoffice.com/documents/excel/3621-excel-remove-zeros-after-decimal.html.

Hier worden echter ook de nadelen beschreven, zoals het blijven staan van een punt (of komma)... dus een formule (met hulpkolom) of VBA wordt vermoed ik onvermijdelijk.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik bedoel de opmaak= weergave, zonder formule gebruik. Er mag geen formule in de cel komen omdat ik in die cellen een waarde invoer. Het gaat in mijn geval om een FTE overzicht. Als iemand fulltime werkt wil ik achter zijn naam een 1 hebben staan en niet 1,0. Bij Parttime moet er wel 0,8 staan. Ik vindt een rij met 1,0 -en in een overzicht te druk worden voor een presentatie, maar iemand die 0,75 Fte is moet wel gepresenteerd worden als 0,8
 
Met voorwaardelijke opmaak zet je geen formule in de cel.
 
Het is eigenlijk al opgelost. Door de kolombreedte heel precies in te stellen wordt 1,0 weergeven als 1, 0,8 als 0,8 en 0,79 als 0,8.
 
tja.

Vul in a1 een geheel of een gebroken getal in en zie het resultaat.
 

Bijlagen

  • VO voorbeeldje.xlsx
    8,4 KB · Weergaven: 50
@VenA
Begrijp niet hoe je dat doet. Alleen die 2,01 wordt 2.0 en dat moet zijn 2 volgens post 1
 
@Senso,
Hoe ik doe staat er toch? Met voorwaardelijke opmaak. Als er afgerond moet worden dan zijn daar toch standaard functies voor.

Code:
=AFRONDEN(REST(A1;1);1)=0
 
Mooi, weer wat geleerd. Bedankt voor de uitleg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan