• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

LAATSTE celwaarde gebruiken en eerdere berekeningen ongewijzigd laten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aad1947

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2017
Berichten
8
Ik heb een document in excel met 5 tabbladen t.w. : Totaal, blad1, blad2, blad3, blad4.
Blad totaal gaat de voorraadpositie aangeven en de andere bladen krijgen t.z.t. productnamen. De bladen zijn identiek, het verschil zit hem in het BTW %. A.d.h.v. het inkoopbedrag wordt het verkoopbedrag berekend.het
Met de formule =ZOEKEN(2;1/(Blad1!O:O<>"");Blad1!O:O) wordt gerekend met het LAATSTE inkoopbedrag. Echter nu worden de eerdere verkopen tegen een ander (meestal lager) inkoopbedrag ook aangepast wat niet de bedoeling is. Hoe kan ik bereiken dat wordt gerekend met het laatste inkoopbedrag maar de eerdere verkopen niet meer wijzigen.
Ik heb mijn gefreubel als bijlage toegevoegd.
mvr

Aad1947
 

Bijlagen

  • Probeerversie 1.xlsx
    33,3 KB · Weergaven: 42
Die 4 ophalen is geen probleem
maar wat er dan moet gebeuren of niet is mij een raadsel.
 
LAATSTE waarde in kolom en reeds ingevoerde gegevens niet aanpassen

Cobbe


De inkoopprijs vermeld ik in kolom C en is in dit voorbeeld 10,59. De verkoopprijs verhoog ik met factor 2.2 tot 23,30.
Om met de formule "LAATSTE waarde in kolom" te werken hoef ik niet op elke rij de bekende inkoopprijs te vermelden.
De verkoopprijs is dus 23,30 en wordt vermeld in de kolom verkopen.
De inkoopprijs wordt verhoogd en bedraagt nu 11,06. Dit bedrag zet ik nu in kolom C en de verkoopprijs wordt nu 24,35.
De verkopen vóór de prijsverhoging moeten ongewijzigd in de administratie blijven staan. Dus tegen de vorige prijs.
Als ik werk met de "LAATSTE waarde in de kolom" worden de ook oude prijzen aangepast naar de nieuwe, waardoor de reeds gedane verkopen onjuist worden weergegeven.
Ik wil met de "LAATSTE waarde in de kolom" werken, en dat de reeds gedane verkopen, tegen de "oude" prijs blijven staan.
Groet
Aad1947
 
Er zijn meer dan 14 dagen verstreken en mijn vraag is nog niet beantwoord. Is er iemand die mij kan helpen.
 
Blijkbaar niet.;) En dat ligt denk ik niet aan de helpers.
 
Oude waarden kopiëren en plakken 'speciaal' als waarden.
 
Ik kan me niet inbeelden dat de prijs van een product op dezelfde dag kan stijgen:d
Op 3/3 inkoopdatum worden verschillende aankopen gedaan?
Met de formule =ZOEKEN(2;1/(Blad1!O:O<>"");Blad1!O:O) wordt gerekend met het LAATSTE inkoopbedrag
hiermee haal je toch enkel de voorraad op?
Dus kortom. We kunnen u niet volgen met wat je wenst.
Maak dus even een voorbeeldje met het gewenste resultaat.
 
Ja en ook de aandelenmarkt.:d
Maar of dit TS helpt?
Ik wou enkel duidelijk maken aan TS de inkoop datums telkens moeten aanwezig zijn.
 
werken met laatste inkoopbedrag

Een ieder bedankt voor jullie reactie. Met de formule van Plongske lukt mij het niet.
Hierbij mijn excel bestand.
Op blad1 werk ik in kolom J met de formule C6*2.2
C is het inkoopprijs en 2.2 is de opslag die de verkoopprijs in kolom J aangeeft. Blad2 is hetzelfde doch de opslag is dan 1.79 en de BTW 6%.
Op blad2 herhaal ik op elke regel de inkoopprijs waardoor als ik J invult automatisch de andere velden worden ingevuld.
Op blad1 herhaal ik de inkoopprijs NIET op elke regel, waardoor in kolom J geen verkoopprijs verschijnt omdat in kolom C het veld leeg is.
Wat ik zou willen is dat zolang de verkoopprijs niet wijzigt ik deze niet op elke regel hoeft te herhalen en de verkoopprijs wordt berekend met de LAATST bekende en ingevulde inkoopprijs en dat reeds gedane verkopen tegen de voorgaande (oude) inkoopprijs ongewijzigd blijven.
Alle bedragen, data en aantallen zijn gefingeerd.
 

Bijlagen

  • Bianca Pedicure kopie 4.xlsx
    76,3 KB · Weergaven: 29
Je zult de opzoekformule moeten veranderen zodat deze rekening houdt met de datum horende bij het moment dat je die verkoopprijs wilt gebruiken. Dus ook je verkoopdatum vastleggen bij je gegevens, dan zal je zien dat de bij die datum horende verkoopprijs niet meer verandert.
 

Bijlagen

  • Bianca Pedicure kopie 4.xlsx
    20,9 KB · Weergaven: 28
Jan Karel

Bedankt voor je reactie.
Ik heb geen idee hoe ik de opzoekformule moet veranderen.
Heb jij een suggestie.

Groet
Aad
 
IK heb toch geen oplossing gepost? Enkel vragen gesteld.
Met de formule die ik geplaatst heb en van u komt wordt enkel de voorraad berekend.

Ik zal mezelf nog even quoten.
Maak dus even een voorbeeldje met het gewenste resultaat.
 
niet onnodig invullen van dezelfde inkoopprijs

Jan Karel

De formule was inderdaad ingevuld maar ik had hem niet verwacht op het blad "Totaal". Excuses hiervoor.
Als ik het goed zie veranderd alleen de voorraad als ik de datum op het blad "Totaal" veranderd.
De voorraad bepaal ik op blad1 en blad2 door de formule =SOMO4+B5-G5 zijnde startvoorraad + inkoop - verkoop, en dat aantal breng ik over naar blad "Totaal".
Op blad2 vermeld ik op elke regel in kolom C de kostprijs, ook al wijzigt die niet. Dit is nu nodig omdat in kolom J de formule is ingevuld die werkt met een waarde in kolom C.
Op blad1 vermeld ik alleen de kostprijs als die wijzigt. Houdt in dat een aantal velden in kolom C geen waarde hebben. Dan werkt de formule in kolom J niet.
Wat ik graag zou willen is dat ik niet onnodig de kostprijs hoef in te vullen als die niet wijzigt. Dan moet kolom J een formule hebben die de verkoop met het laatste inkoopbedrag berekend.
De reeds geadministreerde verkopen met de voorgaande "oude" kostprijs dienen ongewijzigd te blijven.
Nogmaals het bestand als bijlage
Groet
Aad1947
 

Bijlagen

  • Bianca Pedicure kopie 4.xlsx
    76,3 KB · Weergaven: 23
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan