uitgerekt beeldscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Vanmiddag zijn we met een van de computers bij de winkel geweest om o.a. een nieuwe videokaart te laten plaatsen voor het spelen van spelletjes.
Toen we thuis kwamen en de PC hadden aangesloten, bleek dat de schermweergave enorm breed is: de startknop en het vergrootglas (links) en het aantal evt. meldingen (rechts naast de klok) zijn niet zichtbaar.
De nieuwe videokaart is een GeForce GT 730 2 GB
Ik heb al geprobeerd met instellingen via Configuratiescherm een en ander goed te krijgen, maar dat is nog niet gelukt.
Wie kan me op weg helpen?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Dag, Eerst maar de driver installeren van het merk videokaart of van NVIDIA, want dat is de chipset.

Als er nog geen grafische kaart in de computer heeft gezeten, dan ook in de BIOS instellen dat die grafische kaart het eerst wordt gebruikt. De keuze kan bijvoorbeeld zijn: "On board Chipset" / "PCI" Als je rechts klikt op het bureaublad > Bij Eigenschappen van beeldscherm dan kan je naar het tabblad NVIDIA Control Panel en daar selecteer je de resolutie van het beeldscherm, bij Display > Change resolution.

In een enkel geval wil het wel eens voorkomen dat de resolutie van het beeldscherm niet in deze lijst staat. Uitvullen is natuurlijk geen oplossing. Hiervoor download ik dan een ouder stuurprogramma van NVIDIA namelijk 2.8.290.13 en daarin kan je zelf een resolutie aan de lijst toevoegen. Eigenlijk kan dit stuurprogramma dus alle resoluties weergeven. Je moet maar even kijken wat de mogelijkheden zijn. De resolutie is niet naar vrije keuze zoals bij CRT beeldbuismonitoren. Het moet de resolutie van de monitor zijn. Succes
 
De leverancier heeft uiteraard wel de driver geïnstalleerd, maar die past blijkbaar niet bij het beeldscherm dat wij hier hebben.
Als ik rechtsklik op het bureaublad dan kan ik kiezen uit diverse resoluties, maar die zijn niet extreem hoog.

Vriendelijke groet,
Guido
 
Dat kan een verouderde driver zijn dus op de site van de fabrikant naar Support en dan Drivers en voor de Windows versie de laatste driver downloaden.

De driver of gewoon het stuurprogramma kan dus waarschijnlijk komen van het merk videokaart of van NVIDIA. Bij één van beide moet het toch lukken. Is het scherm van een ongebruikelijke resolutie, grijp dan wanneer nodig terug naar een oudere versie zoals het stuurprogramma wat ik noemde en probeer daarmee zelf de resolutie toe te voegen aan de lijst. Wil zelfs dat niet dan maar terugbrengen naar de winkel en een kaart nemen die de hoog resolutie monitor wel kan aansturen met de benodigde resolutie en 32 bits kleuren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan