Wat schakelt mijn geluid steeds uit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Berichten
140
Van de week viel me op dat ik een wat krakend geluid had over de speakers van mijn laptop (vlak na een herinstallatie van Windows 10). Ik heb de drivers opnieuw geïnstalleerd en sindsdien was het probleem opgelost. Alleen sinds gisteren heb ik er een probleem bij: regelmatig wordt het geluid van mijn luidsprekers vanzelf uitgeschakeld. In mijn systeemvak zie ik dan een luidspreker met een kruisje erbij. Als ik de speaker dan weer inschakel (op het volume icoontje klikken en dan op het kruisje bij de luidspreker klikken) hoor ik het geluid weer, maar kort erna gebeurt het weer. Het valt me op dat de speakers vaak worden uitgeschakeld zodra er een geluidssignaal door de speakers komt. Zo hoor ik een Windows notificatie, maar die kan (ondanks de zeer korte afspeelduur) niet helemaal afgespeeld worden omdat het geluid dan al weer uit staat. Ik heb de drivers nog een keer opnieuw geïnstalleerd (en pc's tussentijds meerdere keren opnieuw opgestart). Ook heb ik de drivers ook al eens verwijderd (maar het lijkt er op dat de pc de drivers na een herstart al weer automatisch heeft geïnstalleerd). Het komt mij voor dat het een of ander programma is dat de audio uitschakelt, hoewel ik dat niet zeker weet.

Iemand suggesties?
 
Hallo. Probeer het nog eens.

[FONT=&quot]ga naar apparatenbeheer[/FONT]
[FONT=&quot]> audio invoer en -uitvoer[/FONT]
[FONT=&quot]> klik met de rechtermuisknop het stuurprogramma[/FONT]
[FONT=&quot]> kies voor de optie "installatie ongedaan maken"[/FONT]
[FONT=&quot]Het stuurprogramma wordt verwijderd. Start de PC opnieuw op en het stuurprogramma wordt opnieuw geïnstalleerd.[/FONT]

Herinstallatie. heb je alle updates van je gehele windows 10 al binnen?
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is misschien in het stuurprogramma gelegen. Dat is wat je moet verwijderen, bij Software en onderdelen. Haal dan daarna de driver weg. Wanneer Windows opstart herkent het nieuwe hardware, navigeer dan naar een map met alleen de voor jou van toepassing zijnde driver. Op het schijfje is dat een map met daarin ook een 'inf bestand. Doe dus geen setup maar laat Windows alles bepalen.

Bovenstaande gaat niet op wanneer je meer luidsprekers hebt als alleen stereo of twee luidsprekers via een surround luidspreker. Misschien zit het stekkertje in een verkeerde uitgang, probeer zowel aan voorzijde van de computer als achterzijde.
 
Hallo. Probeer het nog eens.

[FONT="]ga naar apparatenbeheer[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT="]> audio invoer en -uitvoer[/FONT]

[FONT="]> klik met de rechtermuisknop het stuurprogramma[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT="]> kies voor de optie "installatie ongedaan maken"[/FONT]

[FONT="]Het stuurprogramma wordt verwijderd. Start de PC opnieuw op en het stuurprogramma wordt opnieuw geïnstalleerd.[/FONT][/COLOR]

Herinstallatie. heb je alle updates van je gehele windows 10 al binnen?[/QUOTE]

Dank voor je reactie. Dit heb ik gedaan, maar het lost niks op. Alle Windows updates zijn al binnen.

[quote="Lange Pier, post: 6009555"]Energiebeheer die het uitschakelt?


Nee, dat kan het niet zijn. Het gebeurt eigenlijk al binnen een minuut na opstart van de laptop. Daarnaast heb ik niets aan mijn energiebeheer instellingen gewijzigd.

Het probleem is misschien in het stuurprogramma gelegen. Dat is wat je moet verwijderen, bij Software en onderdelen. Haal dan daarna de driver weg. Wanneer Windows opstart herkent het nieuwe hardware, navigeer dan naar een map met alleen de voor jou van toepassing zijnde driver. Op het schijfje is dat een map met daarin ook een 'inf bestand. Doe dus geen setup maar laat Windows alles bepalen.

Bovenstaande gaat niet op wanneer je meer luidsprekers hebt als alleen stereo of twee luidsprekers via een surround luidspreker. Misschien zit het stekkertje in een verkeerde uitgang, probeer zowel aan voorzijde van de computer als achterzijde.

Ik heb je aanwijzingen opgevolgd maar helaas zonder resultaat. Als ik mijn laptop opnieuw heb opgestart en ik een geluid afspeel, hoor ik ongeveer een seconde het geluid en meteen daarna zie ik het kruisje bij de luidspreker verschijnen en valt het geluid weg.:confused:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het kan ook nog toeval zijn. Hoe gaat het wanneer jij een koptelefoon of andere luidsprekers gebruikt? Het kan dus kortsluiting zijn of een voeding probleem van de actieve luidsprekers. Ik denk nu dat de oorzaak aan de luidsprekers, het stekkertje of de kabel eerst even moet worden uitgesloten.
 
Het kan ook nog toeval zijn. Hoe gaat het wanneer jij een koptelefoon of andere luidsprekers gebruikt? Het kan dus kortsluiting zijn of een voeding probleem van de actieve luidsprekers. Ik denk nu dat de oorzaak aan de luidsprekers, het stekkertje of de kabel eerst even moet worden uitgesloten.

Op zich zou dat niet vreemd zijn want sinds dat ik deze laptop heb (iets meer dan 2 jaar) heb ik problemen met het geluid via de koptelefoon: volledig random heb ik soms wel en soms geen geluid via mijn headphone jack. Anderzijds vind ik het gek dat deze problemen zich nu opeens voordoen kort na een herinstallatie van Windows en vind ik het niet logisch dat een hardwareprobleem er voor zorgt dat in de software een kruisje bij mijn luidspreker icoontje komt te staan en dat ik met een klik daar op het geluid weer aan kan zetten. Lijkt mij dus eerder softwarematig probleem.
 
Misschien zie je details van de fout bij Betrouwbaarheidscontrole. Ik weet niet waar dit zit bij Windows 10.

Dat de driver vanzelf weer geïnstalleerd wordt is geen goede zaak. Dat zou kunnen komen door de instellingen, bijvoorbeeld bij update, dat ook de drivers automatisch moeten worden ge-update. Je krijgt dan steeds een driver waarvoor je niet zelf hebt gekozen. Installeer de driver die je voordien had en controleer bij Apparaatbeheer of het versienummer de zelfde blijft.

Kijk in ieder geval nog eens goed bij de instellingen van de luidspreker opstelling en de mixer, beide te vinden in het stuurprogramma. Hopelijk wordt de versterker niet overstuurt door een laag ingangsignaal en veel volume versterking. Bij weinig ingang signaal zou de versterker na bepaalde tijd een krakend geluid kunnen geven. Dat die daar tegen beveiligd is zou best kunnen. Dat de verkeerde uitgang of ingang op de laptop kan worden gebruikt voor de speakers had ik al aangekaart maar evengoed: ook dan kan je een weinig geluid krijgen. Schakel in de mixer de microfoon bijvoorbeeld eens uit.
 
Te veel moeite om de weblink van Speccy hier neer te zetten?

Zet de auto driver update van Microsoft uit en installeer de laatste van de audio-codec chip bakker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan