• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

filteren op eergisteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Doopie63

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2016
Berichten
9
Goedendag, ik heb een sheet wat gevuld is met datumvelden. Ik wil nu filteren op gisteren (dat zit standaard in het filter) maar hoe kan ik nu tegelijkertijd filteren op eergisten? ik heb iets geprobeerd met =vandaag()-1 en vandaag()-2, maar dat geeft niet het gewenste resultaat.
Er zal wel een hele simpele oplossing zijn maar ik zie het even niet. Alvast dank voor jullie inzet.
 
Iets in de aard van
= of(vandaag()-1;vandaag()-2)
Anders plaats even een voorbeeldbestandje
 
Zo eenvoudig ligt het niet.:)
In de ingebouwde filter kan je via Datumfilter dat niet zomaar aangeven.

Gelijk aan -->vandaag()-1 lukt wel
OF
Gelijk aan -->vandaag()-2 --> nu geen resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Via datumfilters > aangepaste filters lukt het toch?
 

Bijlagen

  • Datumfilter.xlsx
    8,4 KB · Weergaven: 72
Dat is vals spelen.:)

Jij geeft de vaste datums in maar de vraag is gisteren en eergisteren te filteren zodat dat over 5 dagen ook nog geldt.
 
Laatst bewerkt:
Dat is vals spelen.
Kan je wel vals spelen in Excel:d
Als het inderdaad telkens moet meelopen met de datum vandaag moet je telkens de datums aanpassen.
Ik dacht eerst dat het zou lukken met daar een formule te plaatsen maar blijkbaar is dit niet het geval.
Vermoedelijk heb jij of anderen reeds een udf of vba code in elkaar gestoken.;)
 
Zonder VB. Je kunt een voorwaardelijke opmaak zetten op de kolom met datums waardoor gisteren en eergisteren een kleurtje krijgen. En dan filteren op het kleurtje.

Formule voor de voorwaardelijke opmaak:
Code:
ENG: =OR(A2=TODAY()-1;A2=TODAY()-2)
 
@ peter
:thumb:
Daar had ik nog niet aan gedacht.
 
In VBA:

Code:
Sub M_snb()
    ActiveSheet.Range("$A$1:$A$35").AutoFilter 1, [eergisteren]
End Sub

Met het benoemde bereik [eergisteren]

PHP:
=text(today()-2;"dd-mm-yyyy")

Via de UI lukt dat niet.
 
Opgelost

Peter je had de juiste oplossing voor mij, zijn er nog criteria aan het aantal vandaag(); die je kan gebruiken in 1 voorwaardelijke opmaak?
 
Dan doe ik ook gelijk de dag van vandaag er ook bij
op die kolom zat al een datum filter maar daar kan ik dan met voorwaardelijk opmaak twee vliegen in één klap slaan
 
Code:
eng: =or(a2=today();a2=today()-1;a2=today()-2)
of deze als het opeenvolgende dagen betreft.
Code:
=EN(A2<=VANDAAG();A2>=VANDAAG()-2)
 
Laatst bewerkt:
Via de UI lukt dat niet.

Zonder bereiknaam.
Code:
Range("$A$1:$A$35").AutoFilter 1, , 7, Array(2, Format(Date - 2, "m/d/yyyy"))
 
Laatst bewerkt:
@HSV

Dat lijkt me VBA, geen UI.
 
Geachte mevrouw,

User Interface, als je 'hand'matig (muis/toetsenbord) met Excel werkt.
 
Ik ben geen lid van oplossing.be, maar volgens mij is het toegestaan om op verschillende fora dezelfde vraag te stellen. Wel is het netjes om deze dan even aan elkaar te linken.

M.b.t. de oplossing die ik heb geboden. Deze werkt alleen door een wijziging uit te voeren (trigger om de datum bij te werken of door het opnieuw uitvoeren van de berekeningen (F9), en vervolgens opnieuw te filteren).

Een volledig automatische oplossing is er niet, zoals snb aangeeft. Je zult dan aan de slag moeten met vba. Zie voorbeelden snb (post #9) en HSV (post #14).
 
@Peter B
Alle gegoochel ten spijt blijkt uw oplossing de beste en adequaatste te zijn.:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan