• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rang.gelijk functie 'flexibel' maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk002

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 okt 2017
Berichten
2
Beste forum,

Bekijk bijlage Voorbeeld bestand.xlsx
Zie bijgevoegd voorbeeld bestand (versimpeld bestand van het origineel, het originele bestand is een database van ongeveer 3500 rijen aan gegevens en formules).

In dit bestand is een overzicht te zien van een lijst met deelnemers met bepaalde scores per ronde.

Nu is het zo dat elke ronde een andere hoeveelheid deelnemers mee doet, maar deelnemer 1 doet elke ronde mee en staat altijd bovenaan (wordt in andere formules ook naar verwezen). Elke formule in het bestand is zo opgesteld dat de formule voor de gehele kolom toegepast kan worden. Nu krijg ik dit niet voor elkaar voor de Rang.gelijk formule. Deze is nu zo opgesteld dat handmatig het bereik ingetypt moet worden per ronde. Vanwege de vele rijen die handmatig aangepast moeten worden is dit niet te doen.

Ik ben opzoek naar een rang.gelijk functie die eigenlijk een connectie legt met de kolom ronde of met de kolommen bovenste en onderste rij. De oplossing valt volgens mij te halen door middel van een matrix formule, maar ik krijg het niet werkend.

Zo heb ik in het origineel bestand gebruik gemaakt van {=MAX(ALS(A:A=A2;F:F))}. Deze formule bepaald de maximale score die behaald is in ronde de desbetreffende ronde.

De rank.gelijk functie moet dus op een soort gelijke manier alleen de rang van de desbetreffende ronde bepalen.

Is dit mogelijk in microsoft excel 2013 en zo ja welke formule zal ik moeten toepassen?

Hopelijk is dit een beetje duidelijk.

Alvast bedankt
 
Is dit wat je bedoeld?
Zie gele cellen
Wel heb ik even de formules in D en E iets aangepast en de berekeningen op automatisch geplaatst
 

Bijlagen

  • flex rang gelijk.xlsx
    10 KB · Weergaven: 88
Is dit wat je bedoeld?
Zie gele cellen
Wel heb ik even de formules in D en E iets aangepast en de berekeningen op automatisch geplaatst

Dit is exact wat ik zocht. Ik zat dus in de verkeerde richting te zoeken naar de oplossing. Hartstikke bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan