geen herkenning datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friso101

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 feb 2012
Berichten
4
Als ik via mijn ing een scv bestand ophaal van mijn rekening dan komt er bij datum te staan: 20171003. Calc herkent dat niet als zijnde een datum. Als ik bij opmaak een eigen datumwaarde instel jjjjmmdd dan maakt hij er een zootje van en komt er -84100430 te staan.

Mijn vraag: Hoe laat ik Calc weten dat hij 20171003 en alle andere waardes als datum herkend?
 
Een van de meest voorkomende oorzaken is een onzichtbare apostrof vóór de datum.

Daardoor herkent Calc het niet als een datumwaarde.

https://forum.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?f=9&t=22539&start=0

Hoe numerieke tekst te converteren naar getallen door alles in één stap opnieuw in te voeren:

Selecteer de betreffende cellen.
Pas een getalopmaak toe, anders dan "@" (tekst) (Opmaak > Cellen > tab Getallen)
menu:Zoeken en vervangen... (Bewerken > Zoeken en vervangen)
[Meer opties...]
[X] Alleen huidige selectie
[X] Reguliere uitdrukkingen
Zoeken: .+ (een punt en een plus)
Vervangen: &
[Alles vervangen]

Dat zou het probleem van de onzichtbare apostrof op moeten lossen
 
dank je. al weet ik niet precies wat je bedoelt.

ik vroeg dezelfde vraag ook in excel en kreeg daar de volgende antwoorden: waarin F2 de desbetrefende cel is

Code:
=DATUM(LINKS(F2;4);DEEL(F2;5;2);RECHTS(F2;2))

Code:
=DATUMWAARDE(TEKST(F2;"0000-00-00"))

Die werken beide.
 
Dat klopt, ook die "oplossingen" zijn mogelijk.

Punt is dus dat datgene waarvan jij denkt dat het een datum is, in feite tekst is voor Calc.

Door daar een bewerking op los te laten denkt Calc weer dat het een datum is en werkt alles weer.

Als mijn eerste oplossing de oorzaak wegneemt hoef je geen andere bewerkingen meer toe te passen en ziet Calc de datum ook echt als een datum
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan