• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel data transformeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

panaplayernl

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 okt 2017
Berichten
2
Beste,

Ik heb een excel file met >80.000 rijen, daarin zijn verschillende ordernummers verwerkt. Iedere artikelcode hangt aan een bepaalde type klant. In iedere regel staan verschillende artikelcodes, waarbij de eerste 3 letters bepalen bij welke klant de order hoort. Bijvoorbeeld: artikelcodes ABC123, ABC124, ABC125 horen allen bij klant ABC (zie bijlage) en artikelcode DEF123 en DEF125 horen bij klant DEF. Nu wil ik excel dus laten tellen hoe vaak een order van bepaalde klanten voorkomt. In het hiervoor genoemde voorbeeld zouden dus 3 producten van klant ABC voorkomen en 2 producten van klant DEF. Hoe kan ik excel deze opdracht laten uitvoeren?

Alvast heel erg bedankt!

Groet, panaplayernl

Ecxel voorbeeld.PNGEcxel voorbeeld.PNGEcxel voorbeeld.PNG
 
voor de ABC klanten
Code:
=AANTAL.ALS(A1:A5;"ABC*")
 
Bedankt voor je reactie Plongske! Dan heb ik nog een vraag die hierop verder gaat. Het komt dus voor dat in een order X meerdere artikelen gevraagd worden. Het wordt dan weergegeven in verschillende rijen:

Order 1 Artikelnummer ABC123
Order 1 Artikelnummer ABC124
Order 2 Artikelnummer DEF123
Order 2 Artikelnummer DEF124
Order 2 Artikelnummer DEF125

Zoals je kunt zien is Order 1 geplaatst bij klant ABC en is Order 2 geplaatst bij klant DEF. Uiteindelijk wil ik deze count-opdrachten combineren om erachter te komen hoeveel orders er zijn binnen gekomen via elke klant. Kun je me hierbij helpen?

Groet
 
Zonder excel bestandje zou ik zeggen dat dit een typisch gevalletje van een draaitabel is.
 
Het lijkt mij een rare constructie om artikelnummers per klant aan te maken. Verder sluit ik mij bij @popipipo aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan