Externe HD auto backup?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Ik vraag me af of er een externe harde schijf bestaat, of software is die een harddisk herkent, die zodra ik hem in de USB poort steek de computer herkent en gelijk een backup begint te maken in de map voor die computer. Dus als ik hem in mijn desktop steek dat ie een backup maakt in de map /Desktop en als ik hem in m'n laptop steek dat ie een backup maakt in de map /Laptop

Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik bij elke willekeurige schijf die ik aansluit er een backup begint.

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie
 
Dus een autorun.inf bestandje op de schijf die automatisch wordt aangeroepen als de schijf gelezen wordt.

In kladblok maken, Opslaan als autorun.inf
voorbeeld

[autorun]
action=Backup
open=backup.bat
label=Backup
includeRuntimeComponents=True

Hier wordt een batch-file geactiveerd. Dat zul je dan zelf moeten maken met command-lines.

Step 1: Create the folder you want to backup to (Mines c:\removablebackup)

Step 2: Create the backup batch file for your USB key. You can do this by inserting the following in a textfile and saving it as backup.bat. An example is provided below:

@echo off
echo ——————-
echo Removable Device Automatic Backup
echo ——————-
echo No Rights Reserved, do whatever you want with this.
xcopy “*” “c:\removablebackup\” /Y /E /R
echo Backup Complete!
Pause.

Make sure you change the section in bold to reflect your individual backup location.

Step 3: Place the following in a text document, and save it directly to your removable drive as autorun.inf:

[autorun]
action=Backup
open=backup.bat
label=Backup
includeRuntimeComponents=True

Step 4: Your done! Now whenever you insert your USB key you should see this nifty backup option:

You can also add the /D flag to the xcopy command to only copy new/changed files.

Let op: Dit zijn voorbeelden. Ik heb onvoldoende kennis om dit kant en klaar aan te leveren.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan o.a. met Allway Sync. Tenminste, als je met backup een kopie van je bestanden bedoeld. Dit werkt niet voor een volwaardige backup, incl. OS en drivers, etc....
 
Zit onder Toon > Opties > Kies profiel (is taak) en Kijk bij Automatische synchronisatie > Als verwisselbare schijf is aangesloten. Heb er zelf geen ervaring mee zal het eens proberen.

edit:
Heb het getest. Werkt uitstekend. Zorg wel dat Allway Sync Automatisch opstart als Windows opstart. Zit onder Toon > Programma > Plaats programmapictogram in het Windows systeemvak bij opstarten van de computer.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor jullie reacties. Maar reageert dat dan wel op maar 1 zelf bepaalde schijf waar dat autorun.inf bestand op staat?
Ik ga er morgen eens wat mee knutselen.
Ik denk dat het ik het wel werkend krijg, volgens mij mis ik alleen de herkenning van verschillende computers.
Maar goed, het begin is er.
Ik weet niet of je in het backup.bat bestand vergelijkingen kan toepassen zoiets van:
"if hostname=pc1 then copy to /backup_pc1 if hostname=pc2 then copy to /backup_pc2"
Dat zou helemaal top zijn maar dat lijkt wel heel erg op (gw)basic.

Mochten er nog mensen zijn met aanvullende tips hoor ik het graag.

Mvrgr.

Nossie
 
Ik begrijp nog niet helemaal wat nu de bron is en wat het doel.
Maar reageert dat dan wel op maar 1 zelf bepaalde schijf waar dat autorun.inf bestand op staat?
Lijkt mij logisch van wel. Die autorun moet een bat activeren en daar leg je vast wat moet gebeuren en bron en doel. Hier kun je command-lines van EaseUS Todo back-up vinden. In een netwerk wordt het IP-adres gebruik. Mogelijk dat je de computer/laptop naam moet gebruiken. Bijvoorbeeld \\Co80333-a\e eerste is computernaam en tweede e is de schijf/path.
 
Laatst bewerkt:
Oke, ja dat is het natuurlijk...de computernaam in de maplocatie aangeven....
Helaas nog geen tijd gehad om er mee aan de slag te gaan.
Ik hoop er zsm op terug te komen.

mvrgr,

Nossie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan