• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens ophalen uit tabblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jack007

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2017
Berichten
13
Hallo,
ik ben bezig in excel om betaalopdrachten in te voeren zoals banknummer begunstige, naam, bedrag, uitvoerdatum etc.
Nu heb ik in een tabblad alle gegevens staan zoals naam, banknummer, omschrijving etc.
De vraag is nu wat is handig als je een betaalopdracht invoert. Bijvoorbeeld het begin van het banknummer invoeren en als excel hem herkent uit het tabblad dat hij het auto aanvult. Weet niet of dat kan?
Of een pop up zoekscherm waaruit je kan selecteren? Maar stel dat het een nieuwe is en die niet voorkomt in het tabblad kun je dan zo doortikken zonder dat je de formules verwijderd.
Alvast bedankt.
 
Hoi Jack, Welkom op het forum:)
Het is een goede gewoonte op een gelijkend vb bestandje te posten. (met wat Jan en Katrien gegevens)
Dan wordt je sneller en gerichter geholpen.
 
Hoi Jack, Welkom op het forum:)
Het is een goede gewoonte op een gelijkend vb bestandje te posten. (met wat Jan en Katrien gegevens)
Dan wordt je sneller en gerichter geholpen.

Dank je gast0660!

Ja dat is waar, alleen heb ik nog niet iets erg zinvols. Ik zal wel eens proberen in elkaar te zetten en posten
 
In afwachting zal ik morgen ook een voorzetje in elkaar prullen (omdat je een newbie bent):)
Het is hier toch rotweer:confused:
 
Hoi gast0660, Zou super zijn. Ik heb even een bestandje gemaakt hoe ik denk hoe het eruit moet zien. Erbij aangegeven hoe het zou moeten werken. Maar misschien misschien kan het ook anders. Dit bestand gaat dan door een converter en die maakt het mogelijk dat je het kan uploaden naar internetbankieren.
Ja hier is het weer ook niet best....

Gr Jack
 
Hoe voeg ik eigenlijk een bestandje toe? Kan hem niet vinden?

Gesnapt:)
 

Bijlagen

  • betaalopdrachtinvoer.xlsx
    12,8 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Als je kiest voor "Ga geavanceerd" zit ergens een knop waarmee je bestanden kunt uploaden.
Wat betreft je vraag. Is een validatielijst wellicht een optie?
 

Bijlagen

  • betaalopdrachtinvoer.xlsx
    11,9 KB · Weergaven: 43
Dankje TimShel, ik zie het.

Geen idee of dat iets is, op zich staan de ibans in het adres boek, als ik die maar over kan halen naar de opdrachten tabblad. Een extra controle of het het juiste formaat is, is nooit weg natuurlijk.
 
Misschien kan je hier wat ins (trans) piratie uithalen?:)
(zipje, eerst uitpakken)
 

Bijlagen

  • Betalingen.zip
    715,1 KB · Weergaven: 44
Misschien kan je hier wat ins (trans) piratie uithalen?:)
(zipje, eerst uitpakken)

Dat ziet er gelikt uit!! Dat schrijft u zo even op?
Erg uitgebreid :)
De opdrachten door een convertor moeten om er een sepa xml bestand van te maken voor import in telebankieren. Dus die velden staan vast. Zoals u in de tab converterlijst heb staan.
Zie http://www.ro-pay.nl/downloads/main_downloads.htm
Dan moet je het zo zien, je hebt een stapel facturen en die moet je invoeren.
Dan kun je zoeken op naam, maar stel de naam staat iets anders omschreven: ipv Jansen staat er J. Jansen of je hebt 10 meneer Jansen's
Vandaar dacht ik zoeken op IBAN. Je tikt een gedeelte van het het banknummer in en komt de overeenkomende begunstigde in beeld.
Maar dat hoeft op zich niet zo uitgebreid hoor, Ik met al blij met de zo'n zoekfunctie.
Ik ga ermee aan de slag, alleen dat programmeren word niets met me ben ik bang:eek:
Bedankt
 
Ik vind het een leuk projectje,zal eens kijken wat we er verder kunnen aan veranderen, lees verbeteren:):)
 
Ik heb ooit eens vanuit de werkgever een vernuftige excelapplicatie gekocht bij www.sepabestand.nl voor een paar tientjes. Werkt als een speer en is erg gebruikersvriendelijk. Er is een tab voor je eigen betaalgegevens. Je kunt betalingen invoeren vanuit een adressenlijst en als je klaar bent spuugt de applicatie met een druk op de knop een sepa-xml-betaalbestand uit. Ze hebben ook een variant voor het maken van incassobestanden. Zo mooi zul je het op helpmij.nl niet vinden.
 
Ik heb ooit eens vanuit de werkgever een vernuftige excelapplicatie gekocht bij www.sepabestand.nl voor een paar tientjes. Werkt als een speer en is erg gebruikersvriendelijk. Er is een tab voor je eigen betaalgegevens. Je kunt betalingen invoeren vanuit een adressenlijst en als je klaar bent spuugt de applicatie met een druk op de knop een sepa-xml-betaalbestand uit. Ze hebben ook een variant voor het maken van incassobestanden. Zo mooi zul je het op helpmij.nl niet vinden.

Hoi Timshel,

Inderdaad die heb ik ook gezien en de middel versie van 39 euro zou bij mij ook wel passen. Probleem waar ik tegen aan loop met deze is de betaal datum. Je voer in het begin een datum in en alle opdrachten worden dan op die datum gedaan. Bij wat ik hierboven heb van ro-pay kan ik per opdracht een datum invullen. Vandaar.
 
Ik heb wat proberen te maken. Zie bestand. Met een dropdown menu. Als je de begin letters van de iban intikt houd je er van zelf eentje over.
Alleen hoe krijg ik de gegevens uit de kolommen B, C, D en E uit het adresboek tabblad ook mee?
Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • Betaalopdrachten1.xlsm
    31,1 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Ik heb wat proberen te maken. Zie bestand. Met een dropdown menu. Als je de begin letters van de iban intikt houd je er van zelf eentje over.
Alleen hoe krijg ik de gegevens uit de kolommen B, C, D en E uit het adresboek tabblad ook mee?
Alvast bedankt.

Had ik ik mooi keuze schermpje, slaan ik het op en open het opnieuw, weg keuze scherm. Hij zal bij jullie dan ook wel niet willen openen.

Ik had hem hier gezien https://www.pc-helpforum.be/applications/core/interface/file/attachment.php?id=18702
 
Test dit eens.
 

Bijlagen

  • Betaalopdrachten1.xlsb
    22,7 KB · Weergaven: 40
Vanaf Excel 2007 en nieuwer is dat een bug.

Ik heb dat geprobeerd te omzeilen in de validatie door de formule te laten herberekenen.
Wat nog rest is dat je bij opties → geavanceerd → opties voor bewerken → 'automatisch aanvullen van celwaarden activeren' het vinkje weg moet halen.

Je typt twee of meer letters/cijfers in de validatie en drukt Enter.
Nu zal je alle gegevens van de betreffende invoer in je validatielijst zien.

Hier gedaan in de bijlage.

Ps. als dat nog niet werkt gaan we met een macro de validatie opnieuw aan de praat zetten met 'modify' opdat je toch al met vba werkt.
 

Bijlagen

  • Betaalopdrachten1.xlsb
    22,8 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Hoi Harry,

Ik dat gedaan bij opties, autoaanvullen uit gezet.
Maar ik krijg geen dropdown menu. Alleen bij de eerste twee regels
Daarna niet meer.
Vreemde is met dit bestand krijg ik het wel. Gaat er ergens iets fout in een toewijzing of bereik??

Groet Jack
 

Bijlagen

  • Valideren op beginletter(1).xls
    63 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Hallo Jack,

Met een .xls bestand werkt de validatieformule uitstekend, voor Excel 2007 en nieuwer niet (bug).

Het ligt er aan welke versie van Excel je bezit.

Nieuwere versies kunnen rechtstreeks gegevens ophalen voor je dropdown van een ander blad.
Voor oudere versie geldt dat je moet werken met gedefinieerde namen.

Dat laatste heb ik gedaan. (gedefinieerde naam=lijst).
In de validatie staat: =lijst
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan