comp wil na het uitschakelen niet meer opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

wab62

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2003
Berichten
114
Na het uitschakelen van de computer (win10) is hij een paar dagen niet gebruikt. Ik wilde opnieuw starten maar de power supply ging niet aan,
vervolgens de spanningen getest 12 volt 5 volt en 3,3 volt allemaal ok.
Startknop doorgemeten ok, batterij 3,1 volt (ook een keer vervangen) geen resultaat.
Ik heb nu gevonden dat als ik de net stekker eruit haal voor 15 seconden en dan weer insteekt,
gaat de computer weer werken. Na uitschakelen kan ik hem binnen korte tijd weer gewoon starten,
maar zodra ik hem uitgeschakeld heb en wacht een half uur dan start hij niet meer.
Dan moet ik weer de stekker uit het stopcontact trekken enz.
Comp: Foxcom MBO.
Voeding "Be Quiet" Ook de vervangen voor een andere geeft dezelfde fout!
Het viel mij op dat op mijn andere computer als hij uit geschakeld wordt er wel een led op het toetsenbord
blijft branden maar bij de foute computer niet.
Wie heeft er een idee?
 
Een lampje op het toetsenbord blijft aan staan wanneer er bij Power Management "listen for wakeup events" Keyboard staat. Eventueel is er in de BIOS aangegeven dat er power naar het toetsenbord moet gaan om apparaten op te kunnen laden, via de USB hub op het toetsenbord.

Jouw defecte computer heeft misschien een verkeerde aarde aansluiting. Als daar spanning op staat dan wil het niet en een computer wil ook wel eens juist geaard moeten zijn. Buiten dat zou een sensor stuk kunnen zijn. Sensoren voor warmte kan je op waarden controleren in de BIOS bij een herstart. Soms heeft een ventilator een sensor en wanneer die kennelijk niet draait dan start de computer niet op. Misschien wil de CPU ventilator zelf wel niet meer zo makkelijk, dat is even voelen wanneer de computer uit staat en te controleren als die draait.

Verder moet je het moederbord even goed bekijken en schoonmaken en let op condensatoren (stroomverdelers) die geen vlakke, in drieën gedeelde, bovenkant meer hebben. Wanneer het een moederbord is met PATA lintkabels, dan kunnen deze verkeerd zitten. Wat het voor moederbord is staat tussen de sloten in witte letters.
 
Aangezien een andere voeding niet tot een ander resultaat leidt zou ik het moederbord eens controleren op defecte ( lekkende / bol staande ) condensatoren.
Helaas wordt niet vermeld hoe oud betreffende pc of moederbord is.
Dat je Win 10 draait zegt op zich niks, pc kan makkelijk 8 jaar of ouder zijn..
Hier een voorbeeld-plaatje waar je op moet letten:
bolle condensators.JPG lekke condensator.jpg
 
Als het niet gevonden wordt en de instellingen van de BIOS zijn bij na gelopen, zoals: graphics init first (on board chipset of PCI) dan kan het een defect zijn aan een insteekkaart. Eén voor één uitbouwen om dat uit te sluiten is dan mijn advies. Denk ook aan Power Management instellingen, dat die het niet meer goed zouden kunnen doen is te overkomen door die uit te schakelen.

Na het vervangen van een batterijtje moet je trouwens eerst Standaard Waarden opslaan om fouten in de BIOS uit te sluiten.

Misschien is het een oplossing om de computer in slaapstand uit te zetten. Veel computers gebruiken zo maar enkele euro's per jaar meer aan stroom en zijn dan snel opgestart, zelfs in de programma's die je wilt gebruiken.
 
Als het niet gevonden wordt en de instellingen van de BIOS zijn bij na gelopen, zoals: graphics init first (on board chipset of PCI) dan kan het een defect zijn aan een insteekkaart. Eén voor één uitbouwen om dat uit te sluiten is dan mijn advies. Denk ook aan Power Management instellingen, dat die het niet meer goed zouden kunnen doen is te overkomen door die uit te schakelen.

Na het vervangen van een batterijtje moet je trouwens eerst Standaard Waarden opslaan om fouten in de BIOS uit te sluiten.

Misschien is het een oplossing om de computer in slaapstand uit te zetten. Veel computers gebruiken zo maar enkele euro's per jaar meer aan stroom en zijn dan snel opgestart, zelfs in de programma's die je wilt gebruiken.

Ik heb gereageerd op vorig bericht, dank je wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan