Firefox add-ons verouderd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.520
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Zie de afbeelding. Dit is toch een belachelijke vertoning! Alles is zo'n beetje verouderd. Het is vreemd dat Firefox kan vaststellen dat ze verouderd zijn, maar biedt geen oplossing. Je zou bijvoorbeeld een knop kunnen maken met 'Bijwerken'. Echter onder de knoppen 'Meer' en 'Opties' kun je niets bereiken ook al staat updaten standaard aan. Ook bovenaan 'Controleren op updates' levert niets op. Wat is hier aan de hand en hoe dit op te lossen? Firefox laat je volledig in de steek.

Verouderd maar bijwerken is teveel gevraagd.jpg
 
Er zitten wel handige add-ons bij. Verplicht is niets.
Iedere helppagina van Firefox bevat 'tig' links en maar klikken en het levert niets op. Firefox wil zich overal mee bemoeien en de uitleg op de helppagina's gaan veel te ver en veel te ingewikkeld.

Ik heb softwarematig zo'n 150 programma's op mijn pc staan en als Microsoft zich met elk programma zou gaan bemoeien dan blijven we nergens en zou niets meer werken. Dat maakt Firefox ook wel duidelijk met dergelijke meldingen. Add-ons die gevaarlijk zijn mag je uitsluiten maar Firefox draait door en sluit alles zo'n beetje uit. Geen enkele add-on (zie afbeelding) deugt nog.

Ik ga er geen tijd meer insteken.
 
Dit is alvast een opstapje naar de nieuwe release van Firefox waarin 2 belangrijke lagen worden vervangen. Dan zullen waarschijnlijk een hele hoop add-ons niet meer werken. Ter vergelijking: bij een upgrade van Windows 7 naar 8.1 naar 10 werken veel drivers van derden ook niet meer. Je kunt het Mozilla niet kwalijk nemen dat add-ons van derden niet up-to-date zijn. Hoe populair Firefox ook is/was, het marktaandeel zakt elk jaar met 2% ten gunste van Chrome.
 
Het enige wat mijns inziens telt is, of de addons nog werken.

De meeste "verouderde" addons werken nog gewoon en degenen die dat niet doen zijn echt verouderd, denk ik.

De gele labels vind ik persoonlijk wel fraai om te zien. (Ik ben zelf ook verouderd).
 
Mijn ervaring is tegengesteld, er zijn geen verouderde add-ons en extensies. Heeft u AddBlock Plus versie 2.9.1. zo niet dan betekent het waarschijnlijk dat er een nieuwere is. Het updaten (één waarvan er een nieuwere was) werkte ook. Zie afbeelding. Misschien is Firefox zelf wel verouderd bij u en kan deze daardoor niet veel extensies meer updaten. Ik geloof in FireFox en bij het marktaandeel zal het besturingssysteem Chromium wel zijn meergerekend.
Extensies.JPG
 
De gele labels vind ik persoonlijk wel fraai om te zien. (Ik ben zelf ook verouderd).
Maar je bent toch niet geel hoop ik :d :d

@alfred2
Het marktaandeel van de huidige browsers is Chrome 77% / Firefox 13% / IE,Edge 4% / Overige 6%. In de afgelopen twee jaar is Chrome met 10% gegroeid, dus een forse stijging ten koste van de andere browsers. Deze percentages geven slechts de populariteit weer. Qua functionaliteit, veiligheid en stabiliteit ontlopen de huidige browsers elkaar nauwelijks. Dit in tegenstelling tot vroeger. De keuze van de browser blijft voor iedereen persoonlijk. Er wordt bij de keuze steeds meer naar de gui gekeken.
 
Firefox geeft zelf aan dat de add-ons eruit gaan en worden vervangen door web extensies maar sommige willen dat schijnbaar niet weten, hebben zelf een oude FF waar de add-ons nog wel werken?
Lezen van de links is schijnbaar te veel moeite.
 
Hallo Lange Pier,

Bij mij werkt de "verouderde" Menu Wizard helemaal goed, terwijl ik wel de allerlaatste Firefox heb.
 
Even dit:
Firefox geeft alleen maar aan dat de add-ons verouderd zijn. De makers van de ad-ons zullen toch echt hun producten moeten updaten.
Dat kan FF namelijk niet doen.

Als de add-ons een update hebben gehad, betekent dat dat ze icm met FF veiliger zijn dan nu.

Dus, waarom tegen FF te keer gaan als je bij de makers van de add-ons moet zijn?!
 
Firefox wil zich overal mee bemoeien en de uitleg op de helppagina's gaan veel te ver en veel te ingewikkeld.

Ik heb softwarematig zo'n 150 programma's op mijn pc staan en als Microsoft zich met elk programma zou gaan bemoeien dan blijven we nergens en zou niets meer werken. Dat maakt Firefox ook wel duidelijk met dergelijke meldingen. Add-ons die gevaarlijk zijn mag je uitsluiten maar Firefox draait door en sluit alles zo'n beetje uit. Geen enkele add-on (zie afbeelding) deugt nog.

Ik ga er geen tijd meer insteken.

Ik weet niet hoor, maar MS bemoeit zich wel degelijk met alles, en wat dacht je van Google?
Daar is FF niets bij!!

FF wil gewoon zekerheid met add-ons, zodat het veiliger werken is. Niks mis mee denk ik dan.

Overigens ben ik nog steeds blij dat ik Linux gebruik, voor mij geen Microsoft die zich mengt met mijn zaken en mijn pc.
Want MS zorgt er wel voor dat je elke keer een nieuwe pc moet hebben, omdat de hardware anders niet goed werkt.
En zo kan ik nog wel meer dingen opnoemen.

Dat is pas eng.
 
Chrome blijft in Nederland achter met 50 procent, tegen 59 wereldwijd. FireFox is in Nederland weer iets populairder met 13,5 tegen 11,8 procent. https://www.gratissoftwaresite.nl/c...e-tegenstand-browser-marktaandelen-april-2017

Typisch is het laten vallen van Firefox door Helpmij.nl. Er is geen vertrouwen in oudere browsers en besturingssystemen. Logisch dat mensen dan een andere browser nemen. Eentje die meestal goed werkt.

Wat de vraag nog niet beantwoord waarom bij mij Firefox alle extensies gewoon update en bij topic starter vrijwel niet. Er is volgens mij helemaal geen sprake van dat de extensies niet meer geupdate worden en verouderd zouden zijn.
 
Info bij de maker... Mozilla schrijft op hun eigen website
"Quantum is Mozilla's project to build the next-generation web engine for Firefox users. As the project evolves we'll be adopting more of Servo's components, and leveraging the research that helped build them, to make Firefox faster and more reliable than ever."

Logisch dat Mozilla graag de browser FF "faster and more reliable" wil hebben, dan kunnen ze daarmee misschien weer marktaandeel terug winnen. Deze taak ligt bij Mozilla zelf en bij de extensie makers. Als een extensie een bepaalde tijd geen update heeft gekregen dan is deze automatisch verouderd, dit mechanisme wordt wel in meerdere programma's toegepast. Het heeft niets te maken met het wel of niet goed functioneren van software. Als de apk van mijn auto is verouderd betekent dat niet dat de auto het niet meer doet.

Alle "stat" websites geven verschillende cijfers. Deze website heeft 45 miljoen bezoekers per maand en houdt ook percentages bij, die geven een beter gemiddelde.

Overigens gebruik ik als website ontwikkelaar de 4 meest gebruikte browsers en ze zijn allemaal prima in gebruik en voldoen allemaal bijna volledig aan de W3C standaard. Voor- en tegenstanders van browsers zullen er altijd blijven in een eindeloze argumenten strijd :)
 
Het is vreemd dat Firefox kan vaststellen dat ze verouderd zijn...

Heb nog eens gekeken en deze labels "Verouderd" zullen zijn getoond door een ander programma. Mijn Avast virusscanner doet ook mededeling over extensies die geupdate moeten worden. Ik heb die labels helemaal niet. Er is dus een computer integriteit en veiligheid controle dat niet bij Firefox hoort wat hier waarschijnlijk debet aan is.
 
Nee hoor Alfred 2, want ik gebruik Linux en heb geen anti-virus en dat soort zaken op mijn pc.

FF geeft aan dat sommige verouderd zijn.
Het kan natuurlijk zijn dat we niet allemaal dezelfde add-ons hebben, en dat die van jouw allemaal wel up-te-date zijn.

Mijn screenshot:

prob21.jpg

zoals je ziet zijn het 3 van de 7 add-ons die verouderd zijn.
Nu komt dat wel weer goed, daar ben ik van overtuigd.
 
De wat uitgebreidere "total security" pakketten controleren inderdaad bij sommige programma's of deze up-to-date zijn maar ik weet vrij zeker dat FF-extensies niet worden gecontroleerd.

@senso
Ik denk dat de vraag wel op opgelost gezet kan worden...
 
Linux heeft een ander Firefox programma. De notificatie zal er dan toch wel bij horen. Leuk om te weten.
 
Linux heeft een ander Firefox programma.
Lijkt mij van niet. Op alle platforms wordt dezelfde source code gebruikt die per platform wordt gecompileerd. Een gecompileerde Windows 32 bits is weliswaar anders dan een gecompileerde Windows 64 bits (op byte niveau) maar de source code (lees: werking, functionaliteit, etc, etc.) is identiek. Dit geldt ook voor Linux, die heeft dezelfde source code. Het zou wel heel erg duur worden als voor elk platform een aparte FF wordt ontwikkeld. Dat FF op Linux er anders uitziet heeft te maken met de GUI. Of een knopje nu geel of groen is, of links of rechts staat heeft niets te maken met de werking van het programma.

Een OS heeft een open structuur voor ontwikkelaars die een source code relatief makkelijk kunnen porten naar een ander OS. Als een OS niet open zou zijn (bijv. het Symbian OS van Nokia) dan heeft dat OS geen bestaansrecht omdat ontwikkelaars niets ontwikkelen voor dat platform.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan