• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum berekenen als tekstbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spetie

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2016
Berichten
48
Goedenavond,

ik heb een vraag. Is het ook mogelijk om in excel op te tellen met een datum, terwijl deze als tekstbestand genoteerd staat? Ik heb een bestand dat ingelezen moet worden, maar dat kan alleen als de datum als tekstbestand genoteerd staat. Het zou handig zijn als je bij die datum gewoon een dag kan optellen net als bij gewone datums.

De datumnotering in Excel is; 30/09/2017

Ik heb geen idee of zoiets mogelijk is?

mvg

Gert
 
Welke berekening wil je doen en wat voor een uitslag verwacht je te krijgen?
Met een excel voorbeeld bestandje wordt alles eenvoudiger.
 
Kolom A
30/09/2017

Kolom B
07/10/2017

Oftewel iets van =celA1+7 is celB1, maar dan dus als tekst en niet als datumnotering.

Als dit niet duidelijk is, zal ik straks even een voorbeeld posten.
 
Plaats maar even een voorbeeld wat mij betreft. Ik zie het probleem nog niet...
 
Wat bedoel je precies met tekst, want als je van 7-10-2017 tekst maakt wordt het 43015. Als dat is wat je bedoeld, hoef je alleen de doelcel op te maken als tekst
 
Ik heb een bijlage toegevoegd. Het gaat hier om de rode cel B2. Daar moet als antwoord van de formule 07/10/2017 als tekst komen te staan en niet 43015. Ik weet niet of dit mogelijk is?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 32
Welke tekst wil je in die cel hebben?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat je precies bedoeld, maar ik zou letterlijk als antwoord 07/10/2017 willen. Dat het er echt zo uitziet.
 
Je zal dan dit bedoelen:
Code:
=DAG(A2+7)&"/"&MAAND(A2+7)&"/"&JAAR(A2+7)
Of aangepaste opmaak: dd/mm/jjjj
 
Dan moet je in celeigenschappen de datumnotatie op Engels(Verenigde Staten) zetten

Screenshot_3.png
 
Hier is toch de de functie TEXT() /TEKST() voor uitgevonden?

Code:
=TEXT(A2+7;"dd/mm/jjjj")
 
Totaal niet aan gedacht en helemaal correct :)
 
Dat kan natuurlijk niet. Iets werkt of iets werkt niet.;)
 
In dit draadje is het oplossing nr. 3. Qua gemak en eenvoud is het oplossing nr. 1 ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan