• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waardes t.o.v opgehaalde waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

JVLDR

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2017
Berichten
25
Goedenmiddag allen, ik zit met een uitdaging:

Stel: Jantje, Pietje, Keesje en Klaasje willen hun knikkerverzameling verkopen. Er zijn 4 mogelijke kopers. Koper 2 wil 10% meer betalen dan koper 1. Koper 3 wil 15% meer betalen dan koper 2 en koper 4 wil tenslotte 20% meer betallen dan koper 3. Alleen Koper 1 vertelt elke keer wat hij in absolute zin wil betalen. De knikkerverzamelingen van de jongens zijn niet elke keer hetzelfde, dus deze bedragen verschillen. De verhouding tussen de kopers blijft wel steeds hetzelfde. Via bijgevoegd excelbestand kan ik steeds een verkoper selecteren en dan zie ik wat de verschillende kopers voor zijn knikkerverzameling bieden.

Nu de uitdaging

In bovenstaand geval wordt het bod van koper 1 elke keer in dezelfde cel geladen en worden de overige bedragen t.o.v dit bedrag berekend. Dit kan omdat het elke keer koper 1 is die zijn bedrag prijsgeeft. Stel nu echter dat elke verkoper met een ándere koper heeft gepraat en dus van een andere koper het absolute bedrag weet. Voorbeeld: Verkoper Keesje heeft met koper 3 gepraat en die bied 50 euro voor de verzameling van Keesje. Dan moet dit bedrag ingeladen worden in de betreffende cel (bij koper 3) en dan moeten in de andere 3 cellen het bod behorende bij de overige 3 kopers uitgerekend worden.

M.a.w: Hoe kan ik in excel één overzicht creëren waar ik elke keer een andere verkoper inlaad en dan voor alle kopers het bod zie, onder voorwaarde dat het absolute basisbod elke keer gekoppeld is aan een ándere koper maar dat de onderlinge verhoudingen tussen de kopers hetzelfde blijven?

VBA code is eventueel ook een optie als dat echt nodig is. De solver gebruiken doe ik liever niet hiervoor.

hartelijk dank alvast!


Bekijk bijlage knikkerskopen.xlsx
 
Laatst bewerkt:
bedoel je dit? de gele cellen kun je invullen
 

Bijlagen

  • knikkerskopen 2.xlsx
    10,2 KB · Weergaven: 33
Bedankt voor je reactie, maar dit is nog niet helemaal wat ik bedoel. Ik wil uiteindelijk naar een situatie waar ik zelf niets in hoef te vullen. Stel dus dat ik een overzicht heb met 3 kolommen. Kolom 1 geeft alle namen van de verkopers, kolom twee de koper van wie ze het absolute bedrag weten en kolom 3 het betreffende absolute bedrag.

Dan wil ik 1 schema waar ik bijvoorbeeld met een dropdown menu een specifieke verkoper kan selecteren. De gegevens uit het overzicht behorende bij het betreffende koper worden in het schema geladen op de juiste plek, en de rest wordt automatisch aangevuld. Dus als Jantje met koper 1 heeft gepraat en ik selecteer jantje dan verschijnt naast 'koper 1' in het schema het bod dat hij heeft gedaan en van de overige verkopers wordt het op basis van de verhoudingen berekend. Heeft Keesje echter met koper 2 gesproken en ik selecteer keesje, dan komt het bod wat hij ontvangen heeft dus naast 'koper 2' te staan en wordt wederom de rest automatisch berekend.

Het betreffende schema mag best meerdere kolommen hebben zoals jij gedaan hebt, maar ik zoek dus een manier waarbij ik de gele cellen niet zelf telkens hoef in te vullen maar 'ingeladen' kunnen worden uit een overzicht door het selecteren van de juiste naam.

... áls dat mogelijk is natuurlijk :)
 
Ik begrijp dat het met mijn voorbeeld mogelijk niet zo duidelijk is. Daar het voor mijn werk is ben ik er echter niet zo happig op om het exacte bestand hier te uploaden. In het bijgevoegde bestandje heb ik het werkelijke bestand in essentie zoveel mogelijk proberen te benaderen, terwijl ik met algemene benamingen en random cijfers werk. Ook de layout is voor het gemak wat random. Uitleg staat er bij. Uiteindelijk gaat het om de gele tabel, die wil ik zichtbaar hebben.

Mocht de layout en vormgeving van de verschillende tabbellen aangepast moeten worden om het mogelijk te maken, dan kan dat uiteraard.

Ik hoop dat het zo duidelijk is :) Zo niet, dan moet ik even kijken hoe ik het verder kan laten zien.

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx
 
Sylvester,

Ik begrijp dat je me wilt helpen en dat waardeer ik, maar ik snap nu niet zo goed wat je precies nog meer wilt van me. De beschikbare invulwaarden en uitkomsten staan in het in mijn vorige post toegevoegde bestandje in de donkergele (oranje) tabel met als titel 'gegevens'. Dat zijn de waarden die ik heb. In de lichtgele tabel wil ik dat hij de juiste data presenteert wanneer ik een naam selecteer. Dus:

Ik selecteer naam 'X'. Dan zouden de volgende dingen automatisch moeten gaan gebeuren (die ik dus zelf niet goed voor elkaar krijg):

Stap 1:
In de gegevens tabel zie ik onder de kolom 'variant' welke varianten X van elke categorie heeft. In dit geval zouden dus in cel b4 t/m b7 respectievelijk "1a", "2b", "3b" en "4d" moeten verschijnen

Stap 2:
In de gegevens tabel zie ik onder de kolom 'bedrag' de waarde per variant staan. In dit geval zouden dus in cel c4 t/m 7 respectievelijk de waarden "330", "608", "386" en "907" moeten verschijnen.

Stap 3:
Per "naam" weten we per categorie alleen de waarde van de betreffende variant. In cel D4 zou derhalve "330" moeten komen te staan. In cellen E5 en E6 respectievelijk "608" en "386". In cel G7 tenslotte "907". De rest van de cellen blijven leeg.

In het in deze post bijgevoegde bestand heb ik deze getallen handmatig(!) ingevuld op de juiste plekken. Ik zou dus echter graag hebben dat dat automatisch gaat bij het selecteren van een bepaalde naam (X, Y of Z) via het dropdown menu in cel B1

Stap 4:
De cellen die nu nog leeg zijn moeten vervolgens automatisch aangevuld worden. Dit moet op basis van de blauwe rekentabel. Als voorbeeldje: In cel E4 zou nu een waarde van "386" moeten komen te staan. In de blauwe tabel zien we immers dat variant 'B' van categorie 1 17% meer waard is dan variant A. De waarde van variant A wisten we al. Via hetzelfde principe zou in dit geval in cel C7 de waarde "898" komen te staan. In de blauwe tabel zien we immers dat variant D van categorie 4 1% duurder is dan variant C. De waarde van variant D wisten we al.

Ik hoop dat hiermee duidelijk is wat ik precies in de lichtgele tabel naar voren wil halen en dat ik dat graag allemaal 'automatisch' wil. Ik wil dus alleen een naam hoeven selecteren via het dropdown menu.

Het probleem waar ik tegen aan loop is praktisch denk ik als volgt samen te vatten. De waarde van een willekeurige cel in bereik C4:G7 moeten de ene keer uit de gegevenstabel gehaald worden en de andere keer berekend worden op basis van een andere cel in dit bereik, afhankelijk van de 'naam' die ik selecteer via het dropdown menu. M.a.w: er zouden in theorie meerdere formules per cel moeten bestaan, waarbij er steeds maar 1 actief is. Een andere oplossing zou zijn om eenmalig handmatig een hele grote tabel te maken en dan hier elke keer de bijpassende gegevens uit ophalen. Ik ben juist benieuwd of ik handmatig maken van een dergelijke enorme tabel kan voorkomen.

Bekijk bijlage voorbeeld2.xlsx
 
kijk eens of dit is wat je bedoeld. zie grijze cellen:
 

Bijlagen

  • voorbeeldtest 3.xlsx
    15 KB · Weergaven: 34
met een eenvoudiger formule en voorwaardelijke opmaak
 

Bijlagen

  • voorbeeldtest 3 met opmaak.xlsx
    15,1 KB · Weergaven: 39
Dit is exact wat ik nodig heb, wat een mooie simpele, maar briljante, oplossing!

Hartelijk dank, ik ben hier erg blij mee :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan