Hoe kan ik van een geïnstalleerde windows 10 een Back-Up maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miauw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 okt 2003
Berichten
1.033
Ik heb een laptop die even flink in onderhoud moet, hoe kan ik een Back-Up van het hele systeem op een externe harde schijf maken zodat deze daarna weer terug te plaatsen is?
 
harde schijf backup

Hoi.
terug naar fab. instel. dan gaat alles weg wat op je c schijfstaat.
wil je echter de pc opschonen dan wel eerst kijken wat je weg gooit.

Als je alles wilt overzetten dan gewoon de harde schijf klonen.
De gekloonde schijf kun je dan weer terug plaatsen en de pc/laptop is weer in de oude situatie.
 
Het gaat hier om klonen, maar hoe kloon ik een harde schijf?
 
De belangrijkste vraag is volgens mij nog helemaal niet gesteld.

Ik heb een laptop die even flink in onderhoud moet

Wat bedoel je hiermee Miauw? Met welke reden wil de laptop in onderhoud hebben?

Als het namelijk gaat om softwarematig opschonen dan is een kloon geen optie.
Een kloon maken van je huidige disk betekent dat ALLES 1 op 1 naar een image weggeschreven wordt.
Dan heb je, na het terugplaatsen van de kloon, dezelfde software en instellingen op je laptop aanwezig staan.
Kun je daarna weer opnieuw beginnen met opschonen. Dat advies zou ik dus persoonlijk niet volgen.

In dat geval zou ik jou adviseren om alle belangrijke documenten en bestanden (foto's en muziek etc) gewoon kopiëren naar een externe harde schijf. Als je zeker bent dat alles veilig is deze loskoppelen.
Eventueel een lijstje maken met de reeds geïnstalleerde programma's (optioneel).
Dan via instellingen > Bijwerken en beveiliging > systeemherstel en daar een optie kiezen die je aan zou durven.
Hierbij blijven bestanden bewaard (indien gewenst). Mocht er iets mis gaan, dan heb je altijd je externe HD nog.
 
Laatst bewerkt:
Het staat er nu schoon op, maar voor ik er wat mee wil doen, wil ik eerst mijn harde schijf clonen.

Daarna moet er het één en ander technisch nagekeken worden, ik ben een beetje flink in de boot genomen met een tweedehand laptop, gelukkig koste het mij niet zoveel en is het voor misschien een jaar. Ik zag dat de harde schijf geen vaste behuizing heeft, ik bedoel het omhulsel, als iemand weet waar ik die op de kop kan tikken graag.

Om op het clonen terug te komen, vroeger kreeg je er een CD-Rom bij, later soms een DVD waar Windows op stond, maar tegenwoordig helemaal niet meer. Dat is voor mij meteen ook de reden om er een cloon van het systeem te maken, dan kan het altijd veilig weer terug.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan