• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

koudhe

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2010
Berichten
14
Als uitgangspunt heb ik een begindatum b.v. 5-10-2017, met welke formule kom ik dan aan datum van de eerste donderdag van de maand Mei van het volgende jaar. ( Dat is 3-5-2018 )
 
Zo?
met in C8 de begindatum.
Code:
=DATUM(JAAR(C8)+1;5;WEEKDAG(4;2))
 
Wat hebben beide datums met elkaar te maken?

Code:
=ZELFDE.DAG(A1;7)-2
geeft het gewenste resultaat maar dat is vast de vraag niet.
 
Of deze:
Code:
=DATUM(JAAR(A1)+1;MAAND(A1)-5;DAG(1+REST((-1+7+3);7)))
 
Los van dat het quoten niet nodig is wat wil je met jouw reactie in #5?
 
Sorry ging niet helemaal goed op mijn telefoon, maar op de vraag wat de datums met elkaar te maken hebben.
Klaverjassen competitie wil graag de datum van de laatste ronde berekenen met uitgangspunt de datum van de eerste ronde.
Twee wekelijkse competitie eindigend op de laatste mogelijke donderdag in april.
 
Met het stellen van een heldere vraag gaat het ook niet al te best. Plaats het bestandje maar even of je kan eens de help raadplegen op de functie LAATSTE.DAG()
 
Excuus als ik niet helemaal duidelijk ben met mijn vraag. Eigenlijk is het heel simpel, ik zoek een formule die de datum geeft van de eerste donderdag in mei 2018.
 
Als je de laatste dag van een maand weet dan weet je toch ook wat de eerste dag van de volgende maand is?
 
Het gaat niet om de eerste of laatste dag, maar om de eerste DONDERDAG van de maand mei. Deze zal elk jaar weer op een andere datum vallen.
 
Best moeilijk om zelf wat onderzoek te doen...... De eerste donderdag van een maand is altijd 7 dagen later dan de laatste donderdag van de voorgaande maand Zie nogmaals LAATSTE.DAG() als standaard functie.
 
Excuus ik zal eens naar laatste.dag() functie kijken en dan kan ik daar vast wel iets van maken.

Mag ik jullie hartelijk danken voor de geboden hulp.
 
In A1 bv. 1-5-2017
Code:
=A1+ REST((-WEEKDAG(A1)+12);7)

Ben ik eigenlijk nog benieuwd naar de formule met Laatste.dag.
Je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt.
 
helaas kom ik er nog niet uit, met de functie laatste.dag() krijg het niet voor elkaar en met de andere geboden oplossingen kom ik bij sommige wel goed uit voor 2018 maar als ik doorga naar opvolgende jaren dan kloppen ze niet meer.

ik zal een test bestandje bijvoegen.

Bij voorbaat vriendelijke dank
 

Bijlagen

  • datum.xlsx
    8,6 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan