Wie is er stuk: de lader of de poort?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0685

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
855
Hallo medeforummers,

Ik loop al enige tijd tegen een vervelend probleem aan waarvan ik dacht dat het verholpen was maar nu keert het weer terug.
Ik gebruik mijn laptop vrijwel altijd aan de netstroom (zonder accu erin), dit gaat normaal prima maar de laatste tijd valt de laptop soms spontaan uit.
De laptop is recent gerepareerd door een reparateur omdat de bodem van de laptop niet meer bleef zitten en de oplaadpoort toen van zijn plaats was gekomen. De reparateur dacht aanvankelijk dat de oplaadpoort vervangen moest worden maar dat bleek niet nodig. Sinds gisteren heb ik echter het probleem dat de laptop spontaan uitvalt bij het gebruik aan de netstroom. Inmiddels heb ik de accu teruggeplaatst en de laptop aan de lader hangen, maar hij wil maar niet opladen. Ik sluit uit dat het aan de accu ligt gezien het feit dat de laptop dus steeds uitvalt met enkel netstroom. Nu rest de vraag: wat is er wel stuk? De lader of de poort?

Wie kan mij helpen dit uit te zoeken?
Mocht er nog iets onduidelijk zijn: laat het weten.

Alvast bedankt.

gast0685
 
Ik ga vanmiddag langs bij ViaDennis om te testen of het met een nieuwe oplader verholpen is, anders ga ik terug naar de winkel waar ik hem heb laten repareren.
 
Hallo

Laadconnectoren lenovo :

https://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=Lenovo+17+power+&_sacat=0

Zoals je ziet ... veel zonder korrekt typenr ...

Het werken zonder batterij , zet meer stress op adaptor , connector laptop , etc ...

Wat er precies defekt is , moet voor "terug naar de winkel waar ik hem heb laten repareren. " geen probleem zijn ...

In extreme gevallen is de laptopconnector defekt , en door de hitte van deze alsook de connector die op de netadaptor is gemonteerd.

Een laptop batterij l.i.o.n. gaat gemiddeld 3 jaar mee ... of deze nu in het toestel zit of niet , maakt niet veel uit ...

Als de laadelektronika in de laptop intelligent is , laad deze de batterij niet voor 100% op , maar iets minder , wat de levensduur merkbaar verlengd ...

Of dit een veel voorkomend probleem is bij dit model , is een vraagteken , daar er geen typenr wordt vermeld ...

Peter
 
Ik ben inmiddels bij ViaDennis geweest. Het lag niet aan de oplader maar inderdaad aan de connector. Ik ga hem donderdag terugbrengen naar de reparateur.
@VDK_P typenummer is: 80FG002WNX. Dacht dat modelnummer voldoende was maar blijkbaar zijn er dus nog varianten.
 
Inmiddels zijn we tien dagen verder en is de laptop bij de reparateur geweest, volgens hem ligt het echter aan de accu en niet aan de adapter (dit heeft hij ook getest). Het vreemde is echter dat als ik op de laptop OneKeyOptimizer open en hem de batterij laat checken geeft hij aan dat de batterij in orde is en dat hij aan het opladen is terwijl er in werkelijkheid dus niks gebeurt:

OKO.png
 
Als de laptop eerst wél en nu niet meer werkt zonder accu kan het dus niet aan de accu liggen.
Zonder accu moet de laptop immers goed werken (op de netadapter natuurlijk).

Als er een slecht contact is in het laadcircuit is het logisch dat de laptop direct uitvalt als deze onderbreking, ook al is dat slechts zeer kort, optreedt.
Zodra de accu er in zit wordt het testen van een onderbreking moeilijker omdat de accu dan de primaire voedingsbron is.
 
De reparateur gaf aan dat hij van alles geprobeerd heeft met enkel de net-adapter en dat hij constant aan bleef, terwijl ik dat toch anders ervaren heb. Enfin: ik ben nu de laptop aan het testen en hij blijft momenteel inderdaad draaien op de net-adapter (zonder accu). Het bijkomende bizarre is nu echter dat de laptop zowel met als zonder de accu erin aangeeft dat hij de accu oplaadt (terwijl hij dus met de accu erin niet oplaadt).
 
Als de aqccu er niet in zit en hij wel aan geeft op te laden zou ik de software verdenken.
Ook de software kan de accu waarschijnlijk wel uit laten vallen.
Heb je geen herstelpunt van voor de problemen?
 
Hallo

Ik heb toch mijn bedenkingen bij uw "De reparateur" ...

Of ... bij de door u geleverde info ...

Deze kan toch ook (hopelijk voor u) een geschakelde voeding belasten en controleren op eventuele voedingsrimpel ???

Een mosfet in een defekt toestel controleren ??

Een potentieel defekte voedingsconnector (adaptor/chassisdeel) identificeren ...

Een laptop accu testen ...

Is allemaal geen "rocketscience" .... voor iemand die weet met wat hij bezig is ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Degene bij wie ik hem gebracht heb doet de reparaties in principe niet zelf. Hij heeft de laptop getest en geconstateerd dat hij gewoon blijft draaien op de netvoeding zonder accu zelfs bij het wild heen en weer bewegen van de stekker en dat de accu dus niet oplaadt ondanks dat de laptop dit wel aangeeft.
 
Hallo

"Degene bij wie ik hem gebracht heb doet de reparaties in principe niet zelf. ..."

--> Ik < -- heb het wel over de hersteller zelf --> "De reparateur" ...

Niet over ... "Degene bij wie ik hem gebracht heb doet de reparaties in principe niet zelf" ...

Peter
 
@ VDK_P: Ik weet niet of de reparateur dergelijke tests heeft uitgevoerd. Toen ik de laptop eind augustus wegbracht met de problemen dacht hij aanvankelijk dat de laadpoort vervangen moest worden. Uiteindelijk bleek dit volgens hem niet het geval. Toen ik de laptop laatst weer naar de winkel heb gebracht heeft die man van de winkel zelf getest of hij problemen ondervond, hij is toen niet naar de reparateur gebracht omdat de winkelier geen problemen ondervond.
@ Veng: Ik heb de laptop inmiddels gereset. Hij geeft nu in ieder geval de goede informatie weer (dus niet dat hij oplaadt zonder accu erin) maar de accu laadt nog altijd niet op.
 
Als de laptop niet oplaad zijn er maar drie mogelijkheden:
1) Adapter defect. Maar dat lijkt niet logisch als hij normaal op de adapter functioneert. Toch zou het kunnen dat de spanning lager is dan voor het opladen noodzakelijk is, terwijl hij wel voldoende spanning geeft om te functioneren (al naar gelang de hardware is uitgevoerd). Is echter niet mijn eerste verdachte
2) Laadcircuit defect, maar dat is blijkbaar getest
3) Accu defect. Dit is het meest voor de hand liggende. Weet dat er in een accu ook elektronica zit. Wat een defect daar teweeg kan brengen weet ik niet, maar meestal zijn er één of meerdere accu's defect (zitten er een aantal van in om aan de vereiste spanning en stroom te komen). Zekerste methode om dat vast te stellen is er een andere accu in te doen. Afhankelijk van hoe oud/"versleten" de huidige is doet dat meer of minder pijn. Of probeer er ergens een te lenen.
 
Laatst bewerkt:
Het was uiteindelijk inderdaad een kapotte accu. Ik heb nu een nieuwe en die laadt gewoon weer op en wordt herkend door de pc. Bedankt voor alle hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan