• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uren berekenen uit andere gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spekker

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2016
Berichten
142
Hoi allemaal
ik heb een file gemaakt voor het berekenen van gemaakte uren van diverse contractors, de gegevens die ik hiervoor krijg komen uit een ander programma en worden via een USB opgeslagen als een exel file.
dezegegeven heb ik op het laatste tabblad gezet. daar selecteer ik de gegevens en zet deze dan in dan is de daarvoor bestemde map.
maar ik zie dat de berekening niet werkt de cellen waar de totaal uren moeten worden uitgerekend blijven op nul staan.
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

heb het bestand erbij gevoegd
 

Bijlagen

  • Totaal uren Contractors - Leeg - Copy.xlsm
    87,7 KB · Weergaven: 303
spekker,

ik zie in het laatste tabblad (sheet1) geen getallen staan, maar teksten die er uitzien als getallen.

Bovendien staat in H4 van tabblad Totaal uren een verwijzing naar tabblad Engie, cel E3 (=Engie!E3) en die cel is leeg
 
Hoi Haije

Op het laatste blad staan dus de gegevens die ik aangeleverd krijg van de USB, jij geeft dus aan dat die dus als tekst staan en om dat op te lossen zal ik ze dus met de hand moeten overnemen of kan dit ook anders?? want als ik ze als getal laat zien dan ziet exel ze niet als een getal voor een tijds berekening


De cel van het tabblad Engie(Engie!E3) is idd leeg daarmoeten dus de gegevens worden in gevuld en die worden weergegeven op het tabblad totaal uren
 
door in het laatste tabblad alle punten te vervangen door komma's maak je van de teksten getallen.
Aktie:

selecteer alle cellen op tabblad sheet1
druk op ctrl + h
vul in bij zoeken naar .
vul in bij vervangen door ,

klik op alles vervangen

als het goed is heb je nu wel getallen.
 
He Haije dit werkt kan de punt ook nu vervangen voor een dubbel punt en dan zie exel het wel als een tijd
nu eens kijken of ik hem wat gebruiks vriendelijker kan gaan maken zodat ik minder hoef te knippen en plakken.


Bedankt voor de hulp dit kan mij een hoop tijd besparen :)
 
rekenen met uren gaat in excel prima, maar is iets anders dan met "gewone" getallen.
 
Zeker weten dat het rekenen met uren iets anders is als met gewone cijfers.
Wil toch kijken of het mogelijk is om de aanpassing in een macro te zetten is zodat ik dit niet iedere keer moet doen en dat andere er ook mee kunnen werken
 
Je kan ook overwegen een voorbeeld bestand te plaatsen met alleen het laatste en eerste blad. Je krijgt iets en je wilt iets presenteren in een voor wie dan ook logisch format? Een wachtwoord op de code helpt ook niet mee om mee te denken.

de gegevens die ik hiervoor krijg komen uit een ander programma en worden via een USB opgeslagen als een exel file.
Wat valt uit bovenstaande op te maken?

Misschien is het beter om het hele proces uit te leggen. Ik kan er heel veel vragen over stellen maar laat ik geheel aan jou over om de helpers van volledige informatie te voorzien.
 
VenA ik zie wat je bedoelde en het is niet de bedoeling geweest om het voorbeeld neer te zetten met een wachtwoord sorry daarvoor.
De data die ik krijg komt uit een programma met in en uiklok tijden. Op het blad data staan nu de gegevens zoals ik die krijg.
Deze wil ik graag omzeten zodat exel daarmee kan gaan rekenen. Door de uitleg van Haije ben ik een stapje verder gekomen.
Heb een macro gemaakt om met een druk op de knop dit om te zetten (blad1). dit werkt maar ik weet dat het vermoedelijk ook anders kan maar ik weet niet hoe.
het is dus de bedoeling dat ik de gegevens in blad 1 copieer en dan deze om kan zetten naar uren berekening, maar ook moet ik er rekening mee gaan houden dat de positie het zelfde blijf, anders werkt het ook weer niet
 

Bijlagen

  • Totaal uren Contractors - Leeg 001 - kopie.xlsm
    59,6 KB · Weergaven: 44
Wel even bekeken maar wat wil je hiermee? Allemaal samengevoegde cellen? Het verschil tussen het blad 'Data' en het blad 'Blad1'? Waarom een kopieer actie? Het blad 'Data' is volgens mij al bewerkt. Waarom staan er geen unieke Id's zoals een personeelsnummer in?

Begin bij het begin;
- Zorg ervoor dat je de data in het juiste format aangeleverd krijgt. Het meest gebruikelijk is een .CSV;
- Deze .CSV kan je als je het trucje kent in Excel importeren met de juiste instellingen;
- Als je de data correct 'ingeladen' hebt dan kan je het in een tabel zetten of een een bestaande tabel aanvullen;
- Obv deze tabel kan je dan de week of welke andere rapportages maken.

Hierin is best wel het eea te automatiseren maar met de beperkte info die je geeft waag ik mij daar maar even niet aan:d
 
he VenA
ik heb even naar je antwoord gekeken, en hoop dat je me kan verder kan helpen met deze file

Begin bij het begin;
- Zorg ervoor dat je de data in het juiste format aangeleverd krijgt. Het meest gebruikelijk is een .CSV Ja die mogelijk is er
- Deze .CSV kan je als je het trucje kent in Excel importeren met de juiste instellingen; het trucje ken ik niet maar na wat zoeken heb ik gevonden dat je die kan inporteren ( moet dat als tekst?)
- Als je de data correct 'ingeladen' hebt dan kan je het in een tabel zetten of een een bestaande tabel aanvullen; en hier loop ik vast, als ik het heb ingeladen dan kom ik niet verder krijg alleen een hoop getallen te zien.
- Obv deze tabel kan je dan de week of welke andere rapportages maken.???

Hierin is best wel het eea te automatiseren maar met de beperkte info die je geeft waag ik mij daar maar even niet aan, dit snap ik ookm heel goed
ik gan kijken of ik de informatie kan uitbreiden en hoop dan dat je mij kan helpen
PS het uploaden van een CSV bestand via een RAR bestand gedaan Bekijk bijlage tijden week 42.rarBekijk bijlage 309487Bekijk bijlage Totaal uren Contractors - Leeg 003.xlsm
 
Laatst bewerkt:
Veel onbeantwoorde vragen...
En de rest van de antwoorden zijn en lastig te vinden en nogal vaag. In 'Blad1' heb je weer bewerkte data staan wat niet overeen komt met het .csv bestand.

Mijn opmerkingen over hoe je het kan doen staan in het bestandje. Klik in het blad 'Totaal' op de blauwe knop en kijk maar wat je er mee kan. Wel even het bestand opslaan in dezelfde map als waar het weekbestand staat of het pad even aanpassen.

Code:
Sub VenA()
c00 = ThisWorkbook.Path & "\tijden week 42.csv"
  With Sheets("Temp")
    .Cells(1).CurrentRegion.Clear
    With .QueryTables.Add("TEXT;" & c00, .Range("$A$1"))
      .Refresh BackgroundQuery:=False
    End With
    
    With .Cells(1).CurrentRegion
      .Columns(7) = Application.WeekNum(.Parent.[J1])
      .Columns(8).Replace ".", ":"
      .Offset(1).Resize(.Rows.Count - 1, 8).Copy Sheets("Database").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(IIf(Sheets("Database").ListObjects(1).ListRows.Count = 0, 0, 1))
    End With
  End With
  Sheets("Totaal").PivotTables("PivotTable1").PivotCache.Refresh
End Sub
 

Bijlagen

  • Totaal uren Contractors - Leeg 003.xlsb
    68,6 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:
VenA ik probeer zo veel mogelijk duidelijkheid te geven, het csv bestand heb ik in het rar bestand gezet, dit is het bestand wat ik uit het andere programma krijg. het truckje waar je het over heb ken ik niet. dus hoop dat je mij dit wil uitleggen.
ik heb nu een leeg blad 1 zodat de gegevens niet verschillend zijn.
wat ik graaag zou willen is dat wanneer ik een nieuw CSV bestand ga toevoegen deze de de nieuwe uren dan er in zet.
nu was is ik ditaan het doen dooe te kinppen en te plakken.

ik zie dat je er een stukje VBA bij heb gezet, en je heb het over een blauweknop, de blauwe knop kan ik niet vinden :( en waar moet de VBA stukje staan in de module of niet ??

ik hoop dat ik je een beetje duidelijkheid heb kunnen geven
 

Bijlagen

  • Totaal uren Contractors - Leeg 003.xlsm
    37,4 KB · Weergaven: 34
  • tijden week 42.rar
    6,1 KB · Weergaven: 51
Blijkbaar het verkeerde bestandje geplaatst. Dit heb ik aangepast in #13.
 
Dit is betrouwbaarder...
Code:
DatePart("ww", .Parent.[J1], vbMonday, vbFirstFourDays)

.....dan.
Code:
Application.WeekNum(.Parent.[J1])
 
Hoi dank jullie wel dat je toch nog verder wilden kijken. Ik heb de file van VenA bekeken en loop daar tegen het probleem aan dat het VSC bestand niet duidelijk wordt neer gezet
VenA ik snap niet veel van wat je heb gemaakt, kan niet zien hoe hij de gegevens verwerkt, maar dat komt door dat jij ierts heb gemaakt waar ik geheel geen kaas van het gegeten
 
Wat is een VSC bestand? Wat bedoel je met niet duidelijk wordt neergezet?
Het resultaat dat ik krijg na het importeren van het .CSV bestand staat in de bijlage. In de tab 'temp' wordt het bestandje ingelezen vervolgens worden de gegevens toegevoegd aan de tabel in de tab 'Database'. In de tab 'Totaal' staat een draaitabel die ververst wordt na het importeren en bij het selecteren van het blad. Waarom het bij jou niet lukt weet ik niet.

Neem anders eens een macro op met hoe jij het doet en plaats dat bestand inclusief de code even.
 

Bijlagen

  • Totaal uren Contractors - Leeg 003.xlsb
    86,1 KB · Weergaven: 37
VenA ik bedoel natuurlijk helemaal niet VSC maar CSV idd
ik heb je tekkst nogmaals meerdere malen door gelezen en begin het te snappen
ga kijken of ik het goed snap en geef het hier voor je neer , de gegeven uit de CSV bestand worden gelezen uit de het tabblad Temp en worden in het blad Database neergezet, vanuit dit blad haalt het blad totaal de gegevens voor het draaitabel.
Ik hoop dat ik het zo goed heb gelezen.
Maar nu komt de vraag waar kan ik dan de nieuwe gegevens neerzetten?? en in mijn CSV bestand kan ik niet de gegevens vinden die U heb.
Heb U de gegevens uit een andere file gebruikt en die omgezet naar CSV?? bijvoorbeeld uit #4 ??

Maar super dat U mij hiermee helpt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan