• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarde die voldoen aan voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.
Test deze formule eens:
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(ALS(B1:B24="Betaald";A1:A24);ALS(B1:B24="Betaald";A1:A24))>0;1))
Dit is een matrixformule, dus invoeren met Crtl+Shift+Enter.
 
Test deze formule eens:
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(ALS(B1:B24="Betaald";A1:A24);ALS(B1:B24="Betaald";A1:A24))>0;1))
Dit is een matrixformule, dus invoeren met Crtl+Shift+Enter.

Krijg een foutmelding en heb hem als matrix formule uitgevoerd.
Echter lijkt het erop dat deze formule niet de unieke waarde telt, maar een optelling doet van de waarden waar voorwaarde betaald is. Ik moet de unieke waarde hebben, in het voorbeeld is dat 7, want waarde 2 en 8 mogen niet meetellen.
 
Deze dan:
Code:
=SOMPRODUCT(($B$1:$B$24="Betaald")/(AANTALLEN.ALS($A$1:$A$24;$A$1:$A$24;$B$1:$B$24;$B$1:$B$24)+($B$1:$B$24="")))
 
Niet quoten ajb.
Bij mij doet de formule het prima.
 

Bijlagen

  • helpmij som voorbeeld.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 25
Niet quoten ajb.
Bij mij doet de formule het prima.

Thanks ,hij doet het nu. Heb een engels versie :(

Echter ik wil niet een extra cel hebben, is het mogelijk om gewoon in de formulie op te geven dat het om "Betaald" gaat, alle andere en lege waarden moeten niet meegeteld worden.
 
Echter lijkt het erop dat deze formule niet de unieke waarde telt, maar een optelling doet van de waarden waar voorwaarde betaald is.
Nee hoor, deze formule doet ook precies wat jij vraagt. Omdat jij blijkbaar een engelse versie hebt, zul je de engelstalige functiebenamingen moeten gebruiken.
 
Stug dat je botweg quote terwijl ik vriendelijk vraag om dat niet te doen. De formule-aanpassing die je vraagt is zo triviaal dat je dat zelf ook kunt.
 
Niet gezien, sorry.

De eerste formule die je geeft heeft als uitkomst 9 en datis niet juist.
Andere mogelijkheid waarbij er geen extra cel aangemaakt moet worden?
 
Ik weet niet waar de je de conclusie op baseert dat mijn formule onjuist is en de uitkomst 9 zou geven, want deze formule geeft toch echt de juiste uitkomst (zie bijlage)
 

Bijlagen

  • helpmij som voorbeeld.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 45
Ik kan bevestigen dat jouw formule het prima doet @rebmog. Volgens mij is het probleem ook niet dat TS een Engelse versie heeft; foutcode #NAAM is de syntax-error in de NL-versie. Volgens mij typt hij formules over met fouten in plaats van copy-paste.
Ik snap dat mensen hier komen omdat ze moeite hebben met Excel maar dit is wel frustrerend. Ik verwacht dan toch iets van basisvaardigheden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan