Afronding naar beneden

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarN

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2017
Berichten
6
Beste mensen,

Ik ben bezig met het opzetten van een database in Access. Als leek heb ik de afgelopen maanden al heel wat geleerd, maar ik heb nu een ding waar ik niet uitkom.

Mensen kunnen een bedrag inleggen en krijgen daar rente over. Ik gebruik hiervoor de velden [Startdatum] en [Einddatum] (voor het berekenen van het aantal rentedagen), en [Bedrag], en een rentepercentage.

De berekeningen doe ik in een query als volgt:

voor de berekening van het aantal dagen: DAGEN: Round(Days360([Startdatum];[Einddatum]);2)
voor de berekening van de rente: RENTE: Round([DAGEN]*[Bedrag]*0,01/360;2)

De oorspronkelijke berekeningen komen uit een Excelbestand waarin de formule afronden naar beneden wordt gebruikt:
=AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(DAGEN360(begindatum;einddatum;)*bedrag*rente/360;2)

Met 'round' kom ik niet op de exact dezelfde bedragen uit, omdat dit de getallen alleen afrond. Met 'int' kom ik weer op hele andere bedragen uit. Ik ben hier al een tijdje op aan het puzzelen, maar kom er niet uit. Ik ben hier gewoon niet goed in. Wie wil mij helpen?

Mijn dank is groot!
 
Welkom bij Helpmij om te beginnen :).
Doe er eens wat bestandjes bij, zou ik zeggen. De functie AFRONDEN.NAAR.BENEDEN kent Access niet, dus die zul je zelf moeten maken.
 
En op de pagina van Allen Browne staan wat manieren om af te ronden in Access. Wellicht heb je daar al genoeg aan.
 
Hallo OctaFish,

Bedankt, je hebt me een beetje op weg geholpen, maar ik kom er toch nog niet helemaal uit. Ik heb een bestandje bijgevoegd, zodat je kan zien wat ik bedoel.

Bekijk bijlage Test.zip
 
Op advies van Octafish ben ik aan de slag gegaan met "Round" en ik heb ook geprobeerd af te ronden met "Int(100 * [MyField]) / 100", maar het levert helaas niet het gewenste resultaat op. Is er misschien iemand anders die een goed idee heeft? Ik kom er niet uit :confused:
 
Is je bestandje wel bruikbaar? Ik zie nergens een veld Rente bijvoorbeeld. En inleg2 is overal 0. Doe er anders eens een Excel bestand bij met wat je denkt dat het zou moeten worden.
 
Beste Octafish,

Bijgevoegd een Access-bestand en een Excel-bestand met wat voorbeelden. Zoals je kunt zien zijn de uitkomsten niet gelijk. Ook niet met een afronding. Ik heb al van alles geprobeerd, maar kom er niet uit. Misschien is er geen oplossing voor, dan zou ik kunnen gaan werken met een kolom afrondingsverschillen. Maar als ik een kloppende berekening zou kunnen maken, zou dat natuurlijk de voorkeur hebben..

Bekijk bijlage Test2e.rarBekijk bijlage Test2.rar
 
Ik heb er gisteren geen tijd voor gehad, maar ik zal er vanavond een blik op werpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan