Optellen frequentie term

Status
Niet open voor verdere reacties.

lucky170

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2015
Berichten
14
Hallo,

Het is misschien een simpele vraag maar ik kom er niet uit.
Ik heb een simpele query met meerdere kolommen maar de belangrijke is een productnaam en productnummer.

Voorbeeld:

Productnaam: / Productnummer

Basis / 1
Basis / 1
Standaard / 2
Standaard / 2
Premium / 3
Premium / 3

Uiteindelijk wil ik gewoon de aantallen weten van hoe vaak een bepaald product voorkomt. Dit kan door de productnaam en productnummer op te tellen.
Dus in dit voorbeeld moet er uitkomt dat Productnaam: Basis = 2, Standaard = 2 en Premium = 2 of Productnummer: 1 = 2, 2 = 2 en 3 = 2.

Uiteindelijk moet het in een rapport komen.

Alvast bedankt,
 
Ik heb ook al met totalen geprobeerd en om het ipv van group by naar aantal gezet maar dan komt er overal 1 uit.
 
Oplossing

Hallo,

Uiteindelijk heb ik wizard query dubbelen records gebruikt.
 
Ik heb ook al met totalen geprobeerd en om het ipv van group by naar aantal gezet maar dan komt er overal 1 uit.
Dat is wel een heel omslachtige methode, vooral omdat je op de juiste weg was. Maar het verkeerd toepaste, waardoor je resultaat niet klopte. Maar dat lag aan jou, niet aan de werkwijze of aan de query :). De crux van de fout ligt hier:
Ik heb een simpele query met meerdere kolommen maar de belangrijke is een productnaam en productnummer.

Als je een Totalen query maakt, en je wilt waarden tellen (of optellen, daar geldt hetzelfde voor), dan doet Access dat op basis van de unieke records die in je query zitten. En dat wordt bepaald door de groeperingen die je maakt. Wil je aantallen weten van een product, dan moet je dus groeperen op de Productnaam of het Productnummer. Er van uitgaande dat elk productnummer uniek is en één unieke productnaam kent, dan kun je dus groeperen op beide velden. Is het productnummer uniek, maar de productnaam niet (denk aan een product dat in verschillende maten wordt verkocht waarbij elke maat zijn eigen productnummer heeft) dan kan je niet op twee velden groeperen, dan groepeer je dus op productnaam. Het tweede (of derde, in het eerste geval) veld moet je de functie Aantal geven, en daarvoor gebruik je elk willekeurig veld waarvan je weet dat het altijd gevuld is. Een sleutelveld werkt dan prima, want daarvan weet je zeker dat het niet leeg is. Je krijgt dan dus een query met deze velden:
[Productnaam] - Group By
[ProductNummer] - Group By
[ProductNummer] - Aantal

Of:
[Productnaam] - Group By
[ProductNummer] - Aantal

En dan werkt je telling perfect. Maar dus nooit jouw oplossing, want dat is nergens voor nodig.
 
Ik heb het inderdaad via wizard dubbele records gedaan maar als ik het ontwerpweergave open dan staat er precies hetzelfde als wat jij beschreef.
Namelijk
[Productnaam] - Group By
[ProductNummer] - Group By (weergeven uitgevinkt)
[ProductNummer] - Aantal

Maar daarna heb ik het nog een keer zelf geprobeerd en het is gelukt.

Bedankt voor je reactie.
 
Ik heb het inderdaad via wizard dubbele records gedaan maar als ik het ontwerpweergave open dan staat er precies hetzelfde als wat jij beschreef.
In essentie doet de query die je met de "wizard dubbele records" maakt hetzelfde, maar dan met een filter, omdat je alleen meervoudige artikelen wilt zien. In jouw geval wil je dat niet, althans: dat staat niet in je vraag. Dus ik ging er vanuit dat je artikelen die één keer, of niet, zijn geleverd ook in de query wilt zien. En die worden dus met de wizard uitgefilterd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan