Harde schijf in andere PC overzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Helaas.. its back. Op volgorde van de stappen:

- Vanaf USB wilt ie niks starten. Schijf is afgekoppeld, via BOOT aangegeven dat ie moet starten van USB maar hij doet niks.
"can't find any device"

- Met schijf aangekoppeld vanaf USB negeert ie USB omdat ie niks ziet.

Derde is niet van toepassing. Maar het is wel heel raar want heb wel alle stappen correct gevolgd. :(

Edit: Wat overigens opvallend is.. Na het aankoppelen van harde schijf startte ie wel weer normaal op zonder flikkeringen.. Snap jij het nog? Ik niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Dus het beest van #1 flikkert.
Je oude hardeschijf in het nieuw beest flikkert.
De hele pc filkkert

Man, flik ker hem toch weg ....:p

Maar nu serieus.
Heb je dat beest gekregen of gekocht?
Wat versta jij onder flikkeren van schijf en systeem?
Het is een Asrock, welk moederbord
Je hebt een Geforce grafische kaart, welke precies.
Welke harde schijven heb je? Merk en grootte.
Weet je zeker dat je voeding het goed doet?
Als dat gaat, zet de voeding van de oude eens in de nieuwe machine.

We horen wel.
 
Ha, als ik hem had gekregen lag ie nu allang in het crematorium. Helaas heb ik hem gekocht voor 200.
Toen ik hem kocht was er echt niks aan de hand. Het is echt gebeurd sinds de update van 7 naar Windows 10 waarbij Norton ook dwars zat.

De oude harde schijf van oude pc heeft er niks mee te maken, die is extern en staat gewoon uit bij het opstarten.
Ben nu niet thuis maar videokaart is een GeForce GTX 750

Voeding is in orde, het zijn geen stroomonderbrekingen.
Er zit een 500 GB harde schijf in. Merk weet ik zo even niet. Heb hier nog een Speccy link gedeeld volgens mij staat ie daar tussen
 
Ja speccy had ik gezien maar niet meer aan gedacht.:eek:

Je moederbord heeft 8 sata aansluitingen, 6 zwarte en 2 grijze. Daar al eens mee geëxperimenteerd? dwz de sata kabel daar eens in gestopt. Steeds laagste nummer nemen van de zwarte en grijze aansluiting.
De grijze zijn voor 6Gb/s, de zwarte voor 3Gb/s
Ik ga ervan uit dat de zwarte voor jou goed moet zijn.

Het flikkeren hoe wordt dat merkbaar? Ik kan er me niets bij voorstellen. Het flikkeren van de schijf en het flikkeren van het systeem.
Hoe weet je dat de voeding niet de boosdoener is?

Minder waarschijnlijk is het geheugen. Maar haal zet er eens uit en veeg met een stofdoek stevig over de contacten en zet ze weer terug.
Ook de processor zou je er uit kunnen halen en weer goed terugzetten. Het hoeft maar te helpen.

Succes er mee.
 
Dan komt er nu een amateur vraag:
SATA Kabel, is dat die brede of die dunne kabel?
Van die brede zijn er wel een aantal wat die bij elkaar worden gehouden met een ty-rap.

Het flikkeren.. Hoe leg ik dat uit..
Oke je zet je computer aan en hij start op. Niks aan de hand, je krijgt die vier Windowsblokjes; Nog niks aan de hand.
Dan gaat ie naar het startscherm (dus de foto met klok) daar wordt het beeld even zwart en flikkert ie even.
Normaal druk je op een willekeurige toets of muissknop om door te gaan naar het inlog scherm om je wachtwoord in te voeren.
Telkens als je die toets indrukt gaat het fout, hij flikkert dan een paar keer en wilt net niet door naar het inlog scherm en gaat weer terug naar de foto met klok. Je ziet hem wel even verspringen naar het login scherm zoals het moet maar na het flikkeren weer terug bij het begin scherm.
Als je even helemaal niks doet en hem op de foto met klok laat: Dan is er niks aan de hand. Maar zodra je die toets indrukt gaat het fout.
Wachtwoord eraf halen had ik al gedaan dan doet ie hetzelfde bij het opstarten, elke keer als je net op je bureaublad bent springt ie terug op het startscherm.
Als ik er eens doorheen kom door een of andere rare oplossing of hij doet het random ineens wel. Dan doet ie het ook gewoon goed zonder problemen. Gaat dus puur om het opstarten.

Ik heb de kast helemaal open gehad tijdens het flikkeren, je hoort verder niks aan spanningsonderbrekingen, er gebeurt ook niks in de kast.
Geheugenkaartjes zijn gecheckt (heb ik namelijk nog uitgebreid).

Processor zou ik nog kunnen overwegen.
 
Laatst bewerkt:
Dan komt er nu een amateur vraag:
SATA Kabel, is dat die brede of die dunne kabel? .
Nu komt er een antwoord dat je wellicht zelf had kunnen verzinnen... ;)
Heb je wel eens van Google gehoord... Ja...
Kijk eens dan hier:
https://www.google.nl/search?client=opera&hs=ipG&q=sata+kabel
Hmmm een leek zou daar ook toch wel wat mee moeten kunnen...

Heb je wel eens van Wikipedia gehoord... Ja...
https://www.google.nl/search?client=opera&q=sata+kabel+wikipedia
Heeee ......
https://nl.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA
Met mooie plaatjes en uitleg...
 
Beide dus.. Gaat het om de 7-pins of 15-pins? Want van de 7-pins zit er maar 1 kabel in.
 
Zet u maar een plaatje neer welke u heeft...
 
Die rode smalle is de SATA (data) stekker.

Die platte die er ook op de schijf zit en ook los hangt (middelste foto stekker/kabel midden voorin de foto) met geel als links en oranje helemaal rechts vast aan de achterkant van die platte stekker is de voedingskabel voor een SATA schijf.

Het is wat laat en ben wat moe... maar wat heeft dat met het geflikker te maken...
Laten we terug gaan naar:
http://www.helpmij.nl/forum/showthr...C-overzetten?p=6016963&viewfull=1#post6016963

Welke stappen zijn hier gedaan?
Je weet nu wat de SATA stekker is om los te koppelen.
 
Laatst bewerkt:
Die brede dus :) Maar welke kan ik dan proberen om erin te pluggen? Zou het effect hebben om de stekker erin te doen die nu aan de huidige hangt (tweede foto)

Alle stappen zijn gedaan: Heb hem precies zoals uitleg op USB gezet, Zowel met HD los gekoppeld als aangekoppeld: PC herkent Windows niet op USB als ik hem daar vandaan wil starten. Derde stap is niet aan de orde omdat er maar 1 interne harde schijf is.
 
Nee, die brede is de stroomverzorging.

Ter verduidelijking:
Op plaatje 1 zie je de smallere stekker, direct boven de brede aan de hardeschijf. Dat is de sata kabel (seriële kabel). In dit geval een zwarte.
Deze zie je een stukje naar links en iets omhoog, na die dikke kabel, in een van de twee de grijze stekkers van het moederbord zitten. de 6Gb/s aansluiting.

Op dat plaatje zie je ook van beneden naar boven een platte rode kabel lopen. Ook dat is een sata kabel. Die begint beneden in een van de 6 zwarte stekkers de 3Gb/s aansluiting en gaat vrij zeker naar het cd/dvd station.

Bij dat station zit ook een brede stekker, maar dat is weer de voeding of stroomverzorging.
Op het tweede plaatje zie rechts van de batterij een brede stekker zitten met allemaal gaatjes. Dat is voor het oude systeem met flatbandkabel, de brede pata kabel (parallele kabel), die jij niet gebruikt.

Wil je van je externe USB schijf starten, dan moet je dat in je bios aangeven. Maar misschien kan het ook op volgende manier.
Je kunt op een van de toetsen ESC, F2 of F9, misschien zelfs F8 trommelen. Weet niet welke toets voor jou moederbord werkt.
Dan verschijnt er een schermpje, voordat windows begint, waar je een keuze kunt maken van welk apparaat je wilt opstarten.
 
Laatst bewerkt:
Pak de handleiding van het moederbord of de pc erbij hoe eea moet...
Staat er in principe in....
 
@route99
Ik heb ook dingen die ik hier vraag die ergens anders op te zoeken zijn. Alleen zoeken en vinden is twee.
Ik kan me voorstellen dat ALS er een handleiding is, je door de info overweldigd wordt en niet meer weet waar je het zoeken moet.
En als iemand hier vraagt, dan kan ik denken
1. ik weet er zelf niets van dus ik reageer niet. Misschien dat ik me op de vraag wel abonneer ter lering
2. ik het een vraag vind waar ik wat op kan zeggen.
3. ik het een vraag vind wat je zelf kunt opzoeken. Dan reageer ik gewoon niet. ik maak geen opmerkingen van google maar eens. Ik leg ze naast me neer en blijf rustig.

Zo ga ik er mee om.
Dit probleem is iets wat ik niet ken en merk dat het Ramswoerthe boven zijn pet gaat. Nou dan probeer ik te helpen, ook al loop ik nu tegen mijn grenzen aan met dit probleem.
Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de oplossing zijn zal.


Als het mijn pc was zou ik alles wissen en nog eens installeren.
 
Laatst bewerkt:
Maar dan kan men nog steeds de moeite nemen wat wel of niet lukt ipv of in het ongewisse te laten of ons het bos in te sturen...
Dat we met z'n allen, ik ook, tegen de grenzen aan lopen, komt ook omdat er zo weinig informatie terug komt.
Al zou die info niet helemaal juist zijn, omdat de TS het boven de pet groeit, dan kunnen we iig aanvullende vragen stellen, iets dat nu wel heel er lastig is...
 
Mocht het weer gebeuren, dan maak ik direct een filmpje. Hopen dat het dan allemaal duidelijk zal worden.
Het opstarten ging dit keer goed. Wel af en toe flikkeringen tijdens PC gebruik ineens. :mad: Maar een stuk minder extreem als bij het opstarten.. (Hoop ik :) )

PC Herinstallatie heb ik nu al 3x gedaan, dat heeft heel eventjes geholpen.

En ik snap dat het wat verwarrend overkomt allemaal. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt daarom snap ik er ook niks meer van. Mijn excuses als het wat verwarrend kwam, ik zal mijn best doen het zo duidelijk mogelijk te maken.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb filmpjes.. Dat flikkeren werd net erger en ineens zat ik weer in mijn startscherm nadat het scherm ineens even zwart werd
Zie:
https://youtu.be/1mbz6YSWSxE

Vervolgens log ik in en het scherm wordt weer zwart. Niks nada noppes. Zie:
https://youtu.be/7N0kC9cWhU8

Bovenstaande had ik nog niet eerder.. Afijn, nu het veel voorkomende gedoe.. Popcorn, en actie:
https://youtu.be/XO_xNPppVjc

Wat ook opvallend is dat ie de tijd kwijt raakt (Zie startscherm) op de een of andere manier eventjes.
De 7 pins stekker heb ik vervangen door die van m'n oude PC. Helaas zonder resultaat.
Na het aankoppelen startte Opstartherstel, die niet kon worden hersteld. "De pc kan niet worden hersteld met Opstartherstel"
Logboek die hij daaruit maakte;
Logboek voor diagnose en herstellen van Opstartherstel
---------------------------
Tijd van laatste keer opstarten: ‎28-‎4-‎2171 02:10:02 (GMT)
Aantal herstelpogingen: 1

Details van sessie
---------------------------
Systeemschijf = \Device\Harddisk0
Windows-map = E:\WINDOWS
AutoChk uitvoeren = 0
Aantal hoofdoorzaken = 1

Uitgevoerde test:
---------------------------
Naam: Naar updates zoeken
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 0 ms

Uitgevoerde test:
---------------------------
Naam: Test van systeemschijf
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 0 ms

Uitgevoerde test:
---------------------------
Naam: Diagnose van schijffout
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 78 ms

Uitgevoerde test:
---------------------------
Naam: Metagegevens van schijf testen
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 1406 ms

Uitgevoerde test:
---------------------------
Naam: Metagegevens van schijf testen
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 94 ms

Uitgevoerde test:
---------------------------
Naam: Doelbesturingssysteem testen
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 31 ms

Uitgevoerde test:
---------------------------
Naam: Volume-inhoud controleren
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 485 ms

Uitgevoerde test:
---------------------------
Naam: Diagnose van Opstartbeheer
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 47 ms

Uitgevoerde test:
---------------------------
Naam: Diagnose van opstartlogboek van systeem
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 0 ms

Uitgevoerde test:
---------------------------
Naam: Diagnose van gebeurtenislogboek
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 31 ms

Uitgevoerde test:
---------------------------
Naam: Interne status controleren
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 16 ms

Uitgevoerde test:
---------------------------
Naam: Controleren of er een pakketinstallatie in behandeling is
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 10703 ms

Uitgevoerde test:
---------------------------
Naam: Test van opstartstatus
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 15 ms

Gevonden hoofdoorzaak:
---------------------------
De opstartstatus geeft aan dat het besturingssysteem is gestart.

---------------------------
---------------------------

Na nog wat prikken en duwen is ie nu eindelijk normaal opgestart.
 
Aha......
Logboek voor diagnose en herstellen van Opstartherstel
---------------------------Tijd van laatste keer opstarten: ‎28-‎4-‎2171 02:10:02 (GMT)
Ok... maar....ik snap hier totaal niets van?
Hoe kom je nu aan zo'n datum?:eek:
Ik denk dat zeker een Virusscanner dit als zeer verdacht kan aanmerken....en kan bijdragen aan instabiliteit...
Zet die datum eens goed, pc helemaal uit en na een minuut weer opstarten.
En dan? Nog steeds problemen?

Wat ook opvallend is dat ie de tijd kwijt raakt (Zie startscherm) op de een of andere manier eventjes.
Wat bedoel je met eventjes? In het log is het in ieder geval ook fout, niet allee op het welkom scherm.

PS: is de bios batterij NOK? Hoe oud is het moederbord?
 
Laatst bewerkt:
Op je eerste foto zie ik 2 kaarten.
Een kleine, de bovenste en een grotere er onder.

De onderste zal de grafische kaart zijn maar wat is de bovenste?

De filmpjes:
Dat flikkeren is alleen bij het opstarten, later niet meer?

Kun je eens een andere grafische kaart lenen? Eens kijken wat er dan gebeurt.
 
@Route99: Heb je zo lang geslapen? Het is toch echt 2171 tegenwoordig hoor.. Haha.
In de BIOS staat het wel goed, en dat eventjes op het startscherm is tot ie internetverbinding heeft en de juiste tijd herkent.

En die ronde batterij? Die heb ik vanmorgen nog wat aangedrukt.
Virusscanner is niet meer aanwezig na herinstallatie, enkel Windows Defender.

Waar kan ik zien hoe oud het moederbord is?


@Kostenzer: Die kleine smalle bedoel je? Dat is WiFI. :)

En dat flikkeren bij het opstarten is enkel dan, dat ie flikkerde nadat ie al opgestart was is uitzonderlijk en zag ik ook voor het eerst.
Maar bij het opstarten is enkel het flikkeren, als dat weg is dan is er verder niks aan de hand.

Ik heb nog wel een videokaart uit oude PC maar ik weet niet of ie op dit moederbord geschikt is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan