Harde schijf in andere PC overzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ramswoerthe

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2017
Berichten
72
Hi! Ik heb een PC die ik altijd gebruikte, legale Windows versie (10) en voor de rest ooit custom made samen gesteld.
Omdat het een en ander aardig gedateerd raakte en veel niet meer aan kon heb ik nu een ander beest. Echter wil ik mijn harde schijf in de PC die ik altijd gebruikte in één keer overzetten naar de andere PC. Eventueel als volwaardig vervanger.
Kan dit zonder problemen? (ook ivm drivers e.d.) Of kan ik hem ook als tweede harde schijf aansluiten zonder problemen? (Weet niet of dit overigens kan, nog niet aan binnenkant gekeken.)
 
Zo wie zo zul je de chipset-drivers voor de nieuwe hardware moeten intalleren evenals drivers voor andere nieuwe hardware.
De kans is groot dat het nieuwe systeem niet eens wil booten van die HDD, het beste is uiteraard een schone, verse installatie.
Wat betreft die Windows 10, als je moederbord en processor veranderd zijn zal deze niet geactiveerd worden als het om een OEM-licentie gaat, Retail-licentie kun je meenemen naar een ander nieuw systeem, OEM niet.

Als 2e schijf gebruiken kan natuurlijk altijd en lijkt mij de bste optie.
In een nieuw of ge-upgrade systeem wil je liefst een SSD als OS-schijf, dat is veel sneller...
 
Ja precies, tweede HDD it is.
Echter zit ik nu met een nieuw probleem voor ik überhaupt iets kan beginnen..

Ik heb het bekende Windows 10 / Norton probleem. Gister geupgrade naar Windows 10 zonder problemen, Norton er af gedonder (blijkbaar staan er toch nog sporen op aangezien ik er nog melding van krijg) en het bekende geflikker begint vanochtend ineens.
Het flikkeren gaat zo snel en hij logt zichzelf steeds constant opnieuw in waardoor ik de kans niet krijg om hem in Veilige modus te krijgen, ook de SHIFT toets ingedrukt houden tijdens opstarten pakt ie niet.
Zijn er nog alternatieven? Want ik krijg het zo niet voor elkaar.
 
Systeemherstel draaien naar vóór de upgrade en dan eerst Norton eraf mikken m.b.v. deze tool.
Systeemherstel kun je starten door te booten van een installatie-medium ( usbstick of dvd ).
Daarna event. het register opschonen met Ccleaner en daarna, na een herstart, de upgrade nogmaals uitvoeren.
 
Kijk er eens naar met revo uninstaller.
Schermen goed lezen en geforceerd de-installeren nemen.
Je zult versteld staan wat revo nog weet te vinden en weet te verwijderen. Ik neem steeds grondig verwijderen
Northon / symantec komen er bij mij niet meer op. Er gebeurt zoveel achter de schermen, dat maakt het alleen al lastig.
Ik heb al jaren alleen Avira en dat voldoet prima. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik de laatste keer een virus gehad heb.
 
Laatst bewerkt:
PC is nu eindelijk braaf. Omdat ik echt helemaal niks meer kon via opstart scherm naar systeemherstel gegaan en alles laten verwijderen. Schone Windows 10 dus. Geen Norton meer. :)
Maar goed, nu kom ik terug bij mijn eerste probleem.. Die harde schijf van mijn oude PC wil ik er in hebben, ik heb hem geprobeerd aan te koppelen als secundaire schijf, en de PC leest hem ook daadwerkelijk maar slaat helemaal op hol (en gaat weer eens flikkeren :shocked: ) omdat ie wss nog een Windows installatie ziet. Maar de software en bestanden die er op stonden wil ik wel houden. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hem als primaire laten lezen lukt ook niet, dan krijg ik blue screen.
 
Die ziet geen 2 windows installaties, als de oorspronkelijke schijf als bootschijf staat zou de tweede gewoon ernaast moeten kunnen werken.

Zet eens de weblink van Speccy hier van het huidige systeem, zie m'n sig.

Neem aan dat het systeem waar de schijf uit kwam geen uefi systeem was/is?
 
////

En het nieuwe systeem waar die HD in moet komen volgens specs straks. Hij begint weer te flikkeren.. Zo vermoeiend.. Ben er al een hele dag aan kwijt.
Geen idee of het UEFI (?) is? Vermoed van niet.
 
Laatst bewerkt:
Data die je op je oude schijf hebt staan kun je behouden, de rest niet.
Programma's (en instellingen) zullen niet meer lopen en dienen opnieuw geïnstalleerd moeten worden.

Kun je van je oude schijf een usb schijf maken? (apart kabeltje) Als dat lukt kun je data overzetten en de schijf daarna formatteren. Dan is hij windows vrij.
Ik adviseer dan steeds om van C:\Users\inlognaam\ , mappen als documenten, video, downloads etc te VERPLAATSEN naar je D: schijf.
Dan zijn besturingssysteem en (de meeste) data steeds gescheiden. Als er iets met c: gebeurt heb je je data nog steeds. Meerdere backuppen van D: is dan ook nog aan te raden.
 
@Lange Pier: Oh excuus: http://speccy.piriform.com/results/PDmwJTzXqyTyNpPat3WQJtB (Huidige systeem)

De reguliere schijf staat primair, als ik de extra er aan hang secundair.
Welk nummer..? Geen idee.

@Kostenzer: Eigenlijk zou ik data dus gewoon op een externe HD kunnen gooien, noteren welke software ik moet herinstalleren en dan de hele bende formatteren en dan is ie klaar voor gebruik?
Hoe doe ik dat met mail eigenlijk? Ik gebruik Outlook enzo, maar daar staan best veel mails in die niet weg mogen.
 
Mails hoeven het probleem niet te zijn. Als je de mails als imap neemt, dan komt binnen de kortste tijd weer alles binnen zoals je het gewend was, inclusief mappen ed.
Je opgeslagen adressen is een ander verhaal.
Dan zul je even moeten googlen om te kijken waar jouw outlook de gegevens zet. Maak daarvan een backup en zet dat op je nieuw systeem op dezelfde plek.

En ja, gegevens naar externe hdd. Staan voor het grootste deel in de hierboven genoemde mappen. MAAR, kom je nog op je oude hdd? Daarom de opmerking om er even een externe schijf van te maken.
 
En ja, gegevens naar externe hdd. Staan voor het grootste deel in de hierboven genoemde mappen. MAAR, kom je nog op je oude hdd? Daarom de opmerking om er even een externe schijf van te maken.

As we speak werk ik nu op die oude HDD om bestanden veilig te stellen, ondanks het geklooi werkt ie nog. :) Zal straks even een behuizing zoeken om er een externe van te maken, goedkoper dan een compleet nieuwe externe.
Eerst maar eens de nodige bestanden veilig zien te stellen op een externe HD met nog beperkte ruimte.
 
Ik had begrepen dat je niet meer op je oude schijf kon komen. Dat blijkt wel zo. Dan hoef je er geen externe usb schijf van te maken.
Direct data naar externe schijf is dan het gemakkelijkste.
 
@Lange Pier: Oh excuus: http://speccy.piriform.com/results/PDmwJTzXqyTyNpPat3WQJtB (Huidige systeem)

De reguliere schijf staat primair, als ik de extra er aan hang secundair.
Welk nummer..? Geen idee.
Primair en secundair bestaat niet meer bij SATA schijven, die zijn allemaal primair.
Staat op het moederbord/manual en in de bios, draai de sata kabels even om maar start eerst op met de schijf waarvan moet worden geboot en na uitzetten die uit de andere PC weer aansluiten en opstarten.
De goede bootschijf moet aan SATA1 en die uit de andere PC aan SATA2.

Of zijn het nog IDE schijven?, dan wordt het ander verhaal.
http://www.asrock.com/mb/AMD/980DE3U3S3/#Manual
 
Laatst bewerkt:
Het is inmiddels gelukt! Dank jullie wel!
Ik zit alleen met een zwaar vervelend probleem; Het flikkerende scherm.
Hij stond op Windows 7 en heb hem geupgrade naar 10, alleen ik kan niet meer terug downgraden omdat ik in de tussentijd ook nog eens een schone installatie heb gedaan omdat ik niks kon tijdens het flikkeren dan dat.
Vanochtend twee uur bezig geweest met opstarten, uiteindelijk weer schone installatie gedaan en hij doet het weer. Maar ik kom zo geen steek verder.
Waar ligt het aan?

Norton zit er allang niet meer op, mede door die schone installatie. Die vinkjes staan uit waar je op Google veel over vindt. Maar toch blijft het probleem..
 
Probeer eens de drivers van de grafische kaart te downloaden bij de fabrikant van die kaart.
Installeer die dan.
 
Zou het daar aan liggen ja? Want niet alleen het scherm flikkert, PC doet net zo hard mee namelijk waardoor ik niet snel kan inloggen of snel in veilige modus kan springen.
Kom zelfs niet eens in BIOS om CD als eerste te laten booten (ivm downgrade)

Afijn, ik hoop dat het aan de grafische kaart ligt. Ben nu "Geforce Experience" aan het installeren die de driver zou moeten bijhouden en hopen dat het daarmee wel opgelost is.
 
Geforce Experience is een drama..
Kies voor Aangepaste / Geavanceerde installatie en vink alles uit wat daar staat behalve de driver zelf en kijk eens hoe het dan gaat...
Als je in de BIOS "Fastboot" uit zet heb je tijd zat om het bootmenu e.d. te openen bij het starten van de pc.
 
Na een eerdere herstart ging t goed. Nu moest ik hem herstarten en ja hoor... Het flikkert weer. Ik kom er maar niet door. Had net alles aardig weer op orde. Nu wil ik downgraden hoe dan ook.
@Scraphead: Ja maar ik kom uberhaupt niet in de bios. Wat ik ook in toets op toetsenbord. Ik kom alleen in het herstelprogramma. Maar ik wil dat ie de CD als eerste laad ivm Windows CD.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan