Gegevens verzamelen via e-mail/access/excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

yvonne0

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2010
Berichten
191
Goedendag,

Situatie:
Er moet een excel bestand komen met artikelen, waarbij per artikel specificaties/kenmerken moeten worden ingevuld verspreid over veel kolommen.
Elk artikel heeft een eigen leverancier.

Oplossing?
Kan ik een invulformulier aanmaken, zodat elke leverancier de kolommen (velden) voor zijn eigen artikel zelf invult?
Kan dit formulier gemaild worden?
En dat deze gegevens na invullen en retoursturen automatisch terechtkomen in een database?

Kan iemand vertellen hoe een en ander zou werken (welke programma's)?
En of dit überhaupt mogelijk is?

Groetjes,
Yvonne
 
Waarom wil je daar Excel voor gebruiken, als je ook Access gebruikt?
 
Ik heb nog geen ervaring met access en formulieren. In principe heb ik nu alleen een Excel-bestand waar ik alles handmatig moet invoeren. Ik dacht misschien is het handig als ik formulieren kan opsturen naar mensen en dat zij zelf velden in vullen zodat het uiteindelijk in Excel komt te staan. Misschien dat Access daarbij nodig is?

Nu wordt alle info los opgevraagd en ingevuld/geknipt/geplakt in de excel cellen.
 
Ik heb dus geen ervaring met access, vandaar dat ik wil weten of het mogelijk is. Dan kan ik me er daarna in gaan proberen te verdiepen.
 
Access heeft in principe de mogelijkheid om een formulier te mailen dat een ontvanger dan kan invullen en terugsturen en dat dan weer ingelezen wordt in de database. Ik zeg 'in principe' want ik heb het nog niet aan de praat gekregen :). Dus de behoorlijk ingewikkelde omweg via Excel is sowieso niet nodig. Want Access maakt veel makkelijker en natuurlijker formulieren dan Excel, en ook het invoeren/opslaan van gegevens is vele malen makkelijker.
Maar als je kijkt naar het aantal mensen dat (in mijn ogen dan) met Excel blijft prutsen doe ik blijkbaar toch iets verkeerd :).
 
Ik zou dan excel pas echt op het laatst gebruiken. De info uit access moet uiteindelijk in een webshop terechtkomen. Vandaar dat ik er ‘uiteindelijk’ een excel bestand van wil maken.

Maar ik moet eerst het hele access / formulier / e-mail gebeuren uitvogelen ...
 
De info uit access moet uiteindelijk in een webshop terechtkomen. Vandaar dat ik er ‘uiteindelijk’ een excel bestand van wil maken.
Waarom denk je dat dat makkelijker is vanuit Excel? Want dan wil ik dat ook graag leren :D. Volgens mij maakt dat namelijk helemaal niks uit. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je wel een correct werkende database hebt. Jammer genoeg is het één van de moeilijkere programma's om te leren, in tegenstelling tot Word en Excel waarin een nieuwe gebruiker gelijk kan gaan prutsen. Maar goed, daar is het forum dan weer geschikt voor :).
 
Misschien is excel dan ook wel overbodig. Vandaar mijn vraag op het forum inderdaad :)
 
Misschien moet je je proces even overnieuw bekijken, want je begint m.i. verkeerd. Als ik je eerste berichtje er even bijpak, dan schrijf je dit:
Situatie:
Er moet een excel bestand komen met artikelen, waarbij per artikel specificaties/kenmerken moeten worden ingevuld verspreid over veel kolommen.
Dit is geen goede probleembeschrijving omdat je uitgaat van de oplossing. En zo werkt dat niet: je begint met met het vaststellen en beschrijven van het probleem, en vandaar uit werkt je naar een mogelijke oplossing. Dat zou best een Excel bestand kunnen zijn, maar voor hetzelfde geld rolt daar een Word document uit!

In jouw geval is de probleemstelling dus: "Ik wil van mijn leveranciers gegevens ontvangen en die gegevens opslaan in een database." Of vertaal ik dat verkeerd?
 
Je zegt dat je nu een Excel bestand gebruikt; heb je dat al omgezet naar een database?
 
Ik zal even helemaal met de billen bloot.

Wij werken samen met een ander bedrijf en daar komt ook een webshop bij met allerlei cosmetica artikelen. Mijn 'collega' van het andere bedrijf zit nu met een excel bestand en vraagt bij leveranciers allerlei info op (geur, omschrijving, ml 50 / 70 / 100 etc, kenmerken van de geur, kleur cosmetica, dat soort zaken).

Alles wat ze binnenkrijgt, verzamelt ze en daar haalt zij info uit en plakt dat in het excel bestand.
Dit is echt ongelooflijk veel werk. Toen bedacht ik me dat dat misschien handiger kan. Vandaar dat ik hier aan het informeren ben. Ik heb helemaal geen ervaring met access, maar misschien kunnen we daar toch wat mee doen. Ik zag voor het eerst na googlen dat je via access een mail kunt sturen met vooraf ingestelde velden, en dat dat na invullen door leverancier automatisch in den database wordt bijgewerkt. Ik neem aan dat van dit bestand altijd nog een excel gemaakt kan worden, mocht dat nodig zijn.

Ik hoop eigenlijk hier te horen van ervaringsdeskundigen of dit een goede manier is, of dat er toch iets anders geadviseerd wordt.

Ik probeer mijn vraag altijd duidelijk te stellen, maar het lukt niet altijd (ligt aan mij, dat weet ik). Op de een of andere manier vind ik het lastig om een vraag te plaatsen zonder onnodig veel informatie erbij te zetten, zodat het makkelijker leest. Maar soms sla ik de plank dan mis :eek:

Dus, weet iemand dé juiste manier voor het maken van de database en het verzamelen van de gegevens, dan hoor ik het graag :d
 
Laatst bewerkt:
De database maken is het probleem niet, en het formulier kun je ook in beginsel met een wizard laten maken. Dan heb je al ongeveer wat je wilt, zonder veel toeters en bellen. De verzend optie die ik je al eerder aanraadde (hoefde je dus niet voor te googelen) kun je ook vanuit een wizard aanmaken, en het teruglezen van de antwoorden ook. Kom je er niet uit: nogmaals, post je bestand mee, dan kunnen we echt meekijken. Nu niet.
 
Ik begrijp het. Ben toch wat wijzer geworden. Ik sluit de vraag. Mocht ik nog hulp nodig hebben, dan zal ik zeker een voorbeeld bestand toevoegen.

Groetjes,
Yvonne
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan